بیماران سرطانی سلول بنیادی خون‌ساز می خواهند نه خون

معاون فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: با پذیره‌نویسی پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در کشور می‌توانیم جان بیماران سرطانی را نجات دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کریم شمس اسنجان معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در مراسم بزرگداشت روز جهانی اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز صبح امروز در مرکز انتقال خون استان تهران اظهار داشت: مراسم تقدیر از اهداکنندگان برای اولین بار در کشورمان برگزار شده است.

وی ادامه داد: از سال ۸۹ تاکنون حدود شش هزار نفر برای اهدای سلول های بنیادی خون ثبت نام کرده‌اند که از این میان تنها اهدای ۱۰ نفر به سرانجام رسیده است.

پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: خوشبختانه در زمینه سلول های بنیادی خون‌ساز، برنامه‌ریزی و ساماندهی خوب و موثری از سوی سازمان انتقال خون صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بیماران سرطانی نیازمندسلول های بنیادی هستند و اهدای این سلول ها راهکاری موثر و مقرون به صرفه برای درمان و بهبود بیماران سرطانی محسوب می‌شود.

در ادامه مراسم امیرعلی حمیدیه دبیر شورای مراکز پذیره نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خون بند ناف ابراز داشت: در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز  اهداکنندگان عضوی از  بدن خود را از دست نمی‌دهند بلکه بعد از اهدای سلول‌های بنیادی مغز استخوان فرد سلول‌های جایگزینی تولید می‌کند و اهدا کننده بخشی از وجود خود را به بیمار اهدا می‌کند. 

حمیدیه با بیان  اینکه این بیماران نیازی به دارو ندارند عنوان کرد: بعد از اهدای سلول‌های بنیادی زمانی که بیمار درمان شود تا پایان عمر خود نیازی به مصرف دارو ندارد و با سلول‌های بنیادی 60 نوع بیماری صعب‌العلاج را می توان درمان کنیم. 

دبیر شورای مراکز پذیره نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خون بند ناف ابراز داشت: به دلیل کم بودن تعداد اعضای خانوار در کشور از هر 10 بیمار مراجعه کننده فقط برای سه بیمار دهنده سازگار در خانواده یافت می‌شود که 7 بیمار فاقد دهنده می‌باشند. 

حمیدیه در خصوص پذیرش 13 هزار نمونه داخلی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بند ناف اذعان داشت: حدود 1 سال است که شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز در ایران احداث و توسط وزیر بهداشت به مجمع جهانی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون‌ساز متصل شده است.

وی در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته آلمان و آمریکا با وجود چندین میلیون نفر داوطلب باز هم 60 الی 70 درصد نمونه‌ها را در داخل کشورشان پیدا می‌کنند اما در کشور ما از بین 400 مورد فقط 4 مورد اهدا کننده برای افراد نیازمند به سلول‌های بنیادی خون‌ساز پیدا شده است. 

حمیدیه با بیان اینکه استفاده از نمونه سلول‌های بنیادی اهدا کننده خارجی با میل افراد انجام می‌شود اذعان داشت: در شش  ماهه اول سال نمونه‌هایی از این سلول‌ها به کشور وارد شده که با میل خود افراد و همراه با تست‌های مختلف سلامت مثل ایدز، هپاتیت و جداسازی سلول که همگی با هزینه بیمار انجام می‌شود که با اجرای طرح تحول سلامت انجام مراحل به صورت رایگان است. 

دبیر شورای مراکز پذیره نویسی اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خون بند ناف ادامه داد: برای اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز انجام تست کمپکس نیاز است که هزینه زیادی به اندازه 300 الی 400 هزار تومان را صرف می‌کند که مشکلات مالی باعث کاهش اطلاع‌ رسانی در این زمینه گردیده است. 

وی با بیان اینکه مراکز پذیره نویسی در کشور در حال گسترش است گفت: مراکز پذیره نویسی در شهرهای مختلف کشور همچون شیراز، کرمانشاه و مشهد برای اهدا کنندگان راه اندازی شده.

حمیدیه در پایان گفت: مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز در بیمارستان‌های دکتر شریعتی ، طالقانی، مرکز طبی کودکان و سازمان انتقال خون انجام می‌شود. 

گفتنی است در پایان مراسم از بسته مشارکت خیرین اهداکنندگان خون و بسته جستجوی زندگی جهت حمایت از بیماران فاقد اهدا کنندگان مناسب در مراکز درمانی رونمایی گردید. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار