گزارش/

تست موفقیت شغلی/ چقدر تا موفقیت شغلی فاصله دارید؟

تطابق بین تیپ شخصیتی افراد و فضای کاریشان از بروز عواملی مانند نارضایتی از شغل جلوگیری می کند و منجر به عملکرد بیش تر کارکنان می شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛در جامعه کنونی انتخاب رشته تحصیلی و شغل از بزگترین نگرانی های نوجوانان و خانواده هایشان است و در میان بازار داغ انتخاب رشته بهترین راهکار مراجعه به مشاور مجرب و انجام تست های روانشناختی معتبر برای سنجش علایق دانش آموزان است که تست استرانگ و هالند از رایج ترین این آزمون ها به شمار می آیند.

امیر احمدی روانشناس و دکترای مشاوره اعلام کرد: امروزه 13 میلیون دانش آموز در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند بنابرین شناخت علایق و هدایت آن ها برای انتخاب رشته و شغل آینده شان اهمیت به سزایی دارد.

تست موفقیت شغلی/ چقدر تا موفقیت شغلی فاصله دارید؟

وقتی آزمون روانشناختی خبر از شغل آینده می دهد
لاله شهیدی دکترای روان شناسی عمومی با بیان اینکه تست هالند از رایج ترین آزمون های روانشناختی در زمینه سنجش علایق است؛ اظهار داشت: این تست برای شناسایی علاقه مندی نوجوانان در انتخاب رشته و شغل کاربرد گسترده ای دارد.

احمدی عنوان کرد: مشاوران مدارس با  استفاده از تست استرانگ زمینه های مورد علاقه دانش آموزان را ارزیابی می کنند و سپس با توجه به نتیجه آزمون و در نظر گرفتن عواملی مانند بازار کار، امکان ادامه تحصیل و شرایط فردی و خانوادگی دانش آموزان هدایت آنها به رشته های خاصی صورت می گیرد. 

شهیدی با اشاره به ارتباط مستقیم بین خصوصیت های شخصیتی افراد و زمینه شغلی شان؛ ابراز کرد: در پرسشنامه هالند رغبت های اساسی افراد به شش گروه شغلی تقسیم بندی می شود.سپس با تعیین رتبه فرد در هریک از این گروه ها مشاغل مرتبط با ویژگیهای شخصیتی فرد مشخص می شود.

بررسی میکروسکوپی آزمون هالند
شهیدی با یادآوری اینکه آزمون هالند شامل سوالاتی در زمینه فعالیت، صلاحیت، خودسنجی استعداد و توانایی و مهارت های افراد است؛ بیان کرد: سوالات مربوط به فعالیت ها به بررسی کارهای مورد علاقه افراد می پردازد.

این روانشناس عنوان کرد: فعالیت هایی که فرد انجامشان را در گذشته تجربه کرده در قسمت بله پاسخ داده می شوند. این بخش نگرش و احساس های افراد را در زمینه های گوناگون مشخص می کند.

وی تصریح کرد: در این تست سپس توانایی های مکانیکی، علمی، هنری، برقراری ارتباط موثر با دیگران، رهبری و اداری سنجیده می شود.

 شهیدی گفت: در قسمت خود سنجی مهارت ها فرد به ارزیابی مهارت های دستی و کار با ابزار، محاسباتی و تحلیلی، موسیقی، تدریس، فروشندگی و با دیگران کار کردن و منشی گری خود می پردازد.

وی بیان کرد: مشاور با توجه به نتیجه تست هالند و نمره استعداد تحصیلی دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی شان تصمیم گیری می کند.

تیپ های شخصیتی افراد از نگاه هالند
این روانشناس افزود: تیپ های واقع گرا و فنی، جستجوگر و علمی، هنری و طراحی، اجتماعی و خدمت گرا، متهور و سوداگر و قراردادی و سنتی همگی از تیپ های شخصیتی هالند محسوب می شوند.

شهیدی یادآور شد: به طور معمول افراد با تیپ واقع گرا در آینده در رشته هایی مانند  مهندسی مخابرات مکانیکی هواپیما و اتومبیل مشغول به کار می شوند.

احمدی عنوان کرد: رشته هایی مانند مهندسی عمران، مکانیک، برق و علوم آزمایشگاهی همگی از رشته های محبوب دانش آموزان با رغبت مکانیکی به شمار می آیند.

وی گفت: افراد با تیپ جستجوگر علاقه مند به تحصیل در رشته هایی مانند زمین شناسی، زیست شناسی و ستاره شناسی هستند.

احمدی بیان کرد: دانش آموزان با رغبت علمی تمایل به کشف حقایق دارند و به رشته هایی مانند علوم پایه و پزشکی علاقه مند هستند.

شهیدی تصریح کرد: افراد دارای تیپ هنری خواهان ادامه تحصیل در رشته هایی مانند شاعری، نویسندگی و رهبری ارکستر هستند.آن ها از انجام فعالیت های یکنواخت و تکراری احتراز می کنند.

احمدی عنوان کرد: دانش آموزان با رغبت هنری در رشته هایی مانند معماری، گرافیک و طراحی مشغول به فعالیت می شوند.همچنین نوجوانانی که تمایل زیادی به کار در فضاهای باز دارند، خواهان ادامه تحصیل در رشته هایی مانند مهندسی کشاورزی و نقشه برداری هستند.

شهیدی اظهار داشت: افراد با تیپ اجتماعی به انتخاب رشته هایی مانند جامعه شناسی، دبیری و مربیگری ورزش دست می زنند.

احمدی با یادآوری اینکه دانش آموزان دارای رغبت به خدمات اجتماعی تمایل به رفع مشکلات افراد دارند؛ عنوان کرد: این افراد طرفدار رشته هایی مانند روانشناسی و مشاوره و حقوق هستند.

شهیدی با عنوان اینکه افراد دارای تیپ متهور و بی باک در رشته هایی مانند مدیریت شرکت های بازرگانی، نمایندگی فروش و معامله گری موفق تر هستند؛ یادآور شد: افراد دارای شخصیت متهور به رهبری تمایل زیادی دارند و از انجام کارهایی که نیازمند نظارت دقیق و علمی هستند، اجتناب می کنند.

احمدی گفت: دانش آموزانی که علاقه زیادی به کار با اعداد و ارقام دارند، طرفدار رشته های حسابداری، اقتصاد و بانکداری هستند.

شهیدی تصریح کرد: نوجوانان با تیپ قراردادی در رشته هایی مانند حسابداری،کارمند اداره پست، بازرسی بانک و کارشناسی امور مالی به فعالیت می پردازند.این افراد در انجام فعالیت هایشان نظم خاصی به خرج می دهند.

بنابرین شناخت زمینه های علاقه مندی دانش آموزان از بروز مشکلاتی مانند انصراف از تحصیل، افسردگی، اعتیاد، خستگی جسمی و روحی افراد و کم سوادی جامعه جلوگیری می کند و آرامش و نشاط برای  نوجوانان به ارمغان می آورد.با توجه به تحقیقات صورت گرفته گرایش شخصیتی افراد نه تنها یک پیش بینی کننده خوب برای انتخاب شغل است بلکه اگر بین سبک شخصیت و شغل افراد هماهنگی وجود داشته باشد احتمال انصراف از کار و تغییر شغل نیز کاهش می یابد.

گزارش از پگاه آقایی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار