مشهد؛

عید قربان بزرگترین درس انسان برای پیمودن راه تعالی و حقیقت

تزکیه، پالایش‌ نفس‌ از رذایل‌ اخلاقی‌ و آراستگی‌ به‌ فضائل‌ اخلاقی‌ است که عید سعید قربان نمادی است که هر ساله به تمام مسلمانان جهان این اصل مهم را یادآور می شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد تزکیه، پالایش‌ نفس‌ از رذایل‌ اخلاقی‌ و آراستگی‌ به‌ فضائل‌ اخلاقی‌ است که  عید سعید قربان  نمادی است که هر ساله به تمام مسلمانان جهان این اصل مهم را یادآور میشود.
حضرت ابراهیم وآخرین امتحان الهی
ابراهیم فراز و نشیبهای سختی را پشت سر گذاشت، و در همه جا و همه وقت، تسلیم فرمان خدا بود و در تمام آزمایشهای الهی قبول شد و شایستگی خود را به اثبات رساند اما اخرین امتحان ... امتحانی كه بزرگترین و نیرومندترین انسانها را از پای در می‎آورد، بت شكن تاریخ، اینبار ابلیس شكن شد، جهاد اكبر كرد، و با تصمیمی قاطع آماده قربانی كردن فرزندش  اسماعیل ،فرزند عزیزش، ثمره یك قرن رنج و سختیهایش، اسماعیله عزیزتر از جانش را به قربانگاه «منی» آورد.
اما درست زمانی که اراده به شروع کار کرد از جانب خداوند ندای قبولی، در سخت ترین امتحان الهی فرارسید(گوسفند بهشتی را ذبح کن).
عید سعید قربان
عید قُربان یا عید الأضحی روز دهم ماه قمری ذی الحجه، مصادف با عید قربان از گرامی ترین عیدهای مسلمانان است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، توسط همه ی مسلمانان جشن برگزارمی‌شود.
ریشه ی تاریخی قربانی کردن عید قربان ریشه در دوران قبل از تاریخ بشر دارد، انسان‌های اولیه برای به دست آوردن ترحم خدایان دست به قربانی کردن حیوانات و انسان‌ها می‌زدند.
برگزاری مراسمات عید سعید قربان
برگزار کردن مراسم قربانی در این عید بر همه افرادی که براساس فقه اسلامی قربانی نمودن واجب و الزامی است و مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را قربانی کرده و گوشت آنرا بین همسایگان و مستمندان تقسیم می‌کنند. حاجیان در این روز پس از به پایان رساندن مناسک حج، حیوانی را ذبح می‌کنند و پس از قربانی آنچه بر آنان در حال احرام، حرام شده بود حلال میگردد.
 پیام ابراهیم خلیل الله به تمامی رهروان بعد از او عید قربان ،عيد جان باختن و قرباني كردن جان خويش در پاي معشوق است،عيد سرسپردگي و بندگي به درگاه احديت ،عيد زاييده شدن انساني نو از پس منيت‏هاي هوي و هوس، سر بريدن «نفس» ؛ و پا بريدن از «شيطان» است.
وظایف مسلمانان
می‌توان‌ تزکیه‌ را پالایش‌ نفس‌ از رذایل‌ اخلاقی‌ و آراستگی‌ به‌ فضائل‌ اخلاقی‌ دانست‌ که ‌عالمان علم اخلاق در این باره می‌گویند: براى خودسازى ابتدا باید رذائل اخلاقى و اخلاق بد را از خود دور کرد، سپس‌درخت پاکى نشاند.
وظیفه ی همه ی مسلمانان در قبال پیامبر خویش تسلیم نشدن در برابر هوای نفس و ایستادگی در برابر خواهش های دلی و شیطانی است.
عید قربان و سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی
رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه عید قربان نماد گذشت انسان برای پیمودن راه حقیقت است میگویند: در عيد قربان يك قدردانى بزرگ الهى نهفته است از پيامبر برگزيده حضرت حق، حضرت ابراهيم (ع (كه آن روز ايثار كرد؛ اين ايثار و اين گذشت، يك نماد است براى مؤمنانى كه مي خواهند راه حقيقت را، راه تعالى وعروج به مدارج عاليه را طى كنند،  بدانند بدون گذشت امكان ندارد.
آنها به همه پیروان خویش این درس بزرگ را به یادگار می گذارند که برای عروج و رسیدن به حق، باید اسماعیلِ وجود را قربانی کرد و عاشق واقعی شد؛ عاشقی که همه هستی را در راه معشوق فدا می کند تا رضایت او را فراهم آورد.
اعمال عید سعید قربان
1 ـ غسل کردن :که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسى»، غسل در آن روز سنّت مؤکّداست.  
2ـ نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتى است که در نماز عید فطر گفته شد، و نماز عید قربان در زمان غیبت امام(علیه السلام)مطابق مشهور فقهاى عظام، سنّت مؤکّد است.
3ـ مستحب است دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند.
4ـ خواندن دعاى ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.
 5ـ قربانى کردن در این روز براى همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آن جا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت آن بخورد.
6ـ تکبیرات مشهور را بگویند :براى کسانى که در این ایّام توفیق حضور در مراسم حج و صحراى «منى» را دارند، بعد از پانزده نماز تکبیرهایی را مى خوانند .
انتهای پیام//
ه.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.