افزايش ٧٠ درصدی تخت های مراقبت ويژه كودكان در طرح تحول سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در طرح تحول سلامت ٧٠ درصد به تعداد تخت هاي مراقبت ويژه كودكان در كشور اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در مراسم افتتاح بخشPICU بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اینکه در طرح تحول به بحث مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مادران باردار، نوزادان و کودکان توجه زیادی شده، گفت: یکی از تلاش‌های ما در رابطه با ارتقا سطح سلامت مادران و نوزادان، زایمان طبیعی بوده که این موضوع تأثیر مثبتی در تولید نسل دارد.
 معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: طرح تحول سلامت، روند 20 ساله را برای افزایش میزان سزارین تغییر داده؛ در همین راستا شاهد کاهش 6.5 درصدی سزارین هستیم اما هنوز فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی داریم.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت توسعه زایشگاه‌ها و ایجاد واحد‌های اقتصادی برای زایمان در دستور کار قرار گرفت، گفت: در روزهای آینده 500 واحد اقتصادی با VIP زایمان طبیعی در 100 بیمارستان کشور افتتاح می‌شود که این بخش‌ها فضای مناسب و آرام‌بخشی را برای مادران زایمان طبیعی تأمین می‌کند.

آقاجانی با اشاره به اینکه امروز یکی از بزرگترین بخش‌های PICU در بیمارستان کودکان مفید افتتاح شد، بیان کرد: در طی سال های 94 و 95 ، بالغ بر 70 درصد رشد تخت PICU در مجموع بیمارستان‌های وزارت بهداشت را شاهد بودیم.

معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد: در کل کشور و در سال 93، 2هزار و 227 تخت و در سال 94، 520 تخت به بیمارستان ها اضافه شد؛امسال هم افزودن 180 تخت بیمارستانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت. 

وی افزود: افزایش تخت‌های ویژه نوزادان نیز از دیگر اقدامات به شمار می رود؛ همچنین در حوزه طرح‌های بخش مراقبت‌های ویژه برای بزرگسالان بالغ بر 6 هزار و 200 تخت قبل از طرح تحول وجود داشت و سال گذشته نیز هزار و 200 تخت امسال هم 400 تخت دیگر به مجموعه این تعداد افزوده شده که این موضوع خود تحول بزرگی در حوزه مراقبت‌های ویژه محسوب می‌شود.

در ادامه علی‌اکبر سیاری‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سخت‌ترین‌ فعالیت های بیمارستان مفید بر دوش پرستاران است، گفت: پرستاران نیاز بیشتری به حمایت دارند ولی وجود کمبودهای مختلف مانع این امر می شود. 

وی با اشاره به اینکه اورژانس بیمارستان مفید مانند ویترین این مرکز درمانی است، گفت: کودکان در این بخش به دلیل مشکلات مختلف در رسیدگی تیم پزشکی و بر اثر بیماری های نارسایی تنفسی، تشنج و کما فوت می کنند که این موضوع مستلزم بررسی بیشتری است.

سیاری با اشاره به اینکه در بیمارستان مفید بهترین متخصصان اطفال کشو فعالیت می‌کنند، بیان کرد: با وجود این متخصصان باید  شرایط بهتری برای سرویس‌دهی و خدمات‌رسانی به نوزادان و کودکان ایجاد شود که امیدواریم پس از افتتاح بخش NICU و گسترش آن، مشکلات مرتفع شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در تحقیقات حوزه کودکان در کشور هنوز مشکلاتی وجود دارد، گفت: به دنبال رفع مشکلات مرکز تحقیقات عفونی، اعصاب و نوزادان به منظور ارتقا سلامت نوزادان کشور راه‌اندازی شد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار