شهرکرد؛

پیش بینی افزایش دما و کاهش بارندگی در کشور

نقشه های هواشناسی بیانگر ادامه روند افزایش دما و کاهش بارش ها در سراسر کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در همایش تحلیل خشکسالی چهارمحال و بختیاری و پیش بینی فصلی بارش و دما در شهرکرد، از پیش بینی میانگین افزایش 1.5 درجه ای دما و کاهش 20 درصدی بارش ها در پاییز امسال برای استان های کشور بر اساس نقشه های هواشناسی خبر داد.

شاهرخ فاتح گفت: روند تغییر اقلیم در کشور و تشدید آن در سال های اخیر سبب گرمتر شدن دمای هوا و کاهش بارندگی ها در سطح کشور شده است که این روند در پاییز امسال منجر به افزایش 1 تا 1.5 درجه ای دمای هوا و کاهش 10 تا 20 درصدی بارش ها می شود.

وی، پدیده خشکسالی را از مهمترین تبعات تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: روند خشکسالی در کشور در سالهای اخیر شدت گرفته و اهمیت موضوع به حدی است که اگر این روند مدیریت نشود خسارت های بسیاری را به بار خواهد آورد.

فاتح، با تأکید بر تدوین روش های سازگار با طبیعت برای مدیریت خشکسالی، تصریح کرد: انسان توان مقابله با طبیعت را ندارد از همین رو نمی توان با پدیده خشکسالی مقابله کرد بلکه باید سیاست های خود را با رفتار طبیعت منطبق کند تا از خسارت های شدید جلوگیری شود.

وی، مهاجرت و حاشیه نشینی را از مهمترین تبعات خشکسالی برشمرد و افزود: خشکسالی پیامدهای ناگواری در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست وارد می کند که باید برای این موضوع یک برنامه ریزی دقیق و جامع داشت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه هم اکنون بخش زیادی از مساحت کشور درگیر پدیده خشکسالی است، اظهار داشت: در حالی که سال زراعی 94-95 سال پرآبی بوده اما در مقایسه با میانگین بلند مدت، کشور با کاهش 1.5 درصدی بارش ها مواجه است به نحوی که میانگین بارندگی 10 استان در همسنجی با سال آبی گذشته بیانگر کاهش بارندگی هاست.

فاتح با مقایسه روند خشکسالی در کشور طی 30 سال گذشته افزود: در این سالها روند بارشی کشور با آهنگ 1.2 میلیمتر در سال منفی بوده و میانگین دمای کشور با آهنگ 3 دهم درجه سلسیوس در سال روند افزایشی داشته است.

وی همچنین پیش بینی کرد: تا سال 2039 هر سال نیم درجه دمای هوای کشور افزایش یابد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از 10 استان خشک در سال آبی 94-95 اعلام شده است، افزود: هم اکنون 59 درصد مساحت این استان درگیر پدیده خشکسالی است.

فاتح تصریح کرد: این استان همچنین در زمستان 94 در مقایسه با مدت مشابه سال های گذشته گرمتر از حد معمول بوده است و ذخایر برف آن در اسفندماه به طور کامل آب شده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار