قزوین؛

باغ های مسن عامل کاهش تولید زیتون

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: وجود باغ‌های مسن موجب کاهش تولید زیتون می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ احمد مستخدمی گفت : با جوان‌سازی باغ‌های مسن عملکرد و میزان تولید این محصول بالا می‌رود و باعث رفع مشکلاتی مانند آفت مگس زیتون ،  پسیل و بیماری لکه طاووسی خواهد شد.

مستخدمی در ادامه گفت: گام مؤثری که این سازمان برای بخش زیتون برداشته مطرح کردن طرح جامع ۵ ساله زیتون و صنایع وابسته آن به وزارت جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: در این طرح همه موارد مختص به زیتون از تولید نهال برای ساخت باغ مناسب تا اصلاح و بازسازی باغ‌ها، طرح توسعه و گسترش صنایع و مسائل و مشکلات مربوط به این بخش مورد بررسی جامع قرار گرفته است .

به گفته  مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان؛ در پایان این طرح به جای میانگین عملکرد ۳ تن زیتون، ۷ تن پیش بینی شده است .

مستخدمی گفت: طبق این طرح  بدون اینکه سطح باغ‌ها ۲ برابرافشود ، عملکرد در باغ‌ها ۲ برابر افزایش می یابد .

وی با بیان اینکه سرعت اجرای طرح بستگی به تامین اعتبار دارد اضافه کرد : در ۵ سال آتی شاهد ظرفیت ۵/۲ برابری تولید محصول در باغ‌های زیتون خواهیم بود.

مستخدمی در ادامه بیان کرد: به منظور عملیاتی کردن  استحصال روغن ، در استان و برای اولین بار در کشور ۶ سال پیش باغ فوق متراکم ۶۰ هکتاری خندان با ارقام متراکم و فوق متراکم زیتون مثل آرویکین و کرونایکی احداث شد.

وی ادامه داد:  با تخصیص یارانه وزارت جهادکشاورزی ، اولین کمباین برداشت زیتون در کشور در این باغ ۶۰ هکتاری تهیه خواهد شد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار