ترامپ: ترجیح می‌دهم مانند پوتین قوی باشم تا مانند اوباما منفعل

اظهارات اخیر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آتی آمریکا در خصوص رئیس جمهور روسیه، مخالفت‌های شدیدی را در پی داشت.

مایک پنس: شکی نیست پوتین از اوباما قویتر استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  نیویورک تایمز، ستاد دونالد ترامپ روز پنج شنبه دوباره ستایش عجیب ترامپ از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که گفته بود ترجیح می دهد یک اقتدارگرای مخالف آمریکا باشد تا رئیس جمهور آن را تایید کرد. این مسئله باعث مخالفت شدید دموکرات ها و مخالفت های زیادی در بین جمهوری خواهان شده است. 

مایک پنس فرماندار ایندیانا که یار انتخاباتی ترامپ است در گفتگو با سی ان ان، در دفاع از سخنان ترامپ، به تمجیدهای ترامپ از پوتین اشاره کرد و گفت: «فکر می کنم جای بحثی ندارد که ولادیمیر پوتین در کشور خود، در مقایسه با اوباما در کشور خود، بسیار قویتر عمل کرده است.»

هیلاری کلینتون بابت این اظهار نظر، به پوتین حمله کرد و گفت این اظهارنظر «نه تنها غیر میهن پرستانه و توهین به مردم کشور است، بلکه توهین به فرمانده کل قوای آمریکا، و البته ترسناک است.» 

ترامپ پیشتر گفته بود دخالت های پوتین در کشورهای همسایه، قلع و قمع رسانه های مستقل و پشتیبانی او از دشمنان آمریکا، از خطاهای اوباما، ناچیزتر است. کلینتون گفت این اظهارات نشان می دهد که اگر ترامپ رئیس جمهور شود، آلت دست پوتین خواهد شد.

روز پنج شنبه کلینتون در فرودگاه شهرستان وست چستر نیویورک در گفتگو با خبرنگاران گفت: «این نشان می دهد که ترامپ اجازه خواهد داد پوتین هرچه دلش می خواهد انجام دهد و برای آن ها بهانه بتراشد.» نظرسنجی ها نشان می دهد رقابت بین این دو شدیدتر شده است و ترامپ کماکان صحبت هایی می کند که تا کنون هیچ نامزد حزبی بیان نکرده است.

در مناظره تلویزیونی روز چهارشنبه که به امنیت ملی آمریکا اختصاص داشت، ترامپ دوبار ژنرال های ارتش آمریکا را تحقیر کرد و گفت فرماندهان ارتش کنونی را اخراج خواهد کرد. وی همچنین بدون ارائه دلیل و مدرک گفت مقامات اطلاعاتی که اخیرا در جلسه رسمی، اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به تهدیدها علیه آمریکا را در اختیار او قرار داده اند، گفته اند رئیس جمهور به توصیه هایشان عمل نکرده است. 

کلینتون اکنون ترامپ را متهم می کند که به پوتین، دشمن آمریکا، شباهت زیادی دارد. در مناظره، ترامپ گفت که پوتین رهبری «لایق تر از رئیس جمهور آمریکا بوده است» و کنترل امور روسیه را خوب در دست دارد.

پوتین در جواب سوال مجری برنامه که به چند مورد از اقدامات پوتین اشاره کرد، بلافاصله عقب گرد نمود و گفت: «اگر می خواهید، بگویم اگر اوباما بود در این موارد چه می کرد.»

چنین اظهارنظرهایی در ادبیات سیاسی آمریکا، تازگی دارد و یک بار دیگر، ترامپ باعث شد هم حزبی های جمهوری خواهش در معرض سیل انتقادات قرار بگیرند. 

پال رایان، رئیس مجلس آمریکا روز پنج شنبه در واشینگتن به خبرنگاران گفت: «ولادیمیر پوتین، یک فرد متخاصم است که با ما منافع مشترکی ندارد.» وی همچنین پوتین را به «حملات سایبری با پشتیبانی دولتی علیه سیستم سیاسی آمریکا» متهم کرد. 

منظور رایان، حمله به سرورهای کمیته ملی دموکرات ها بود که به گفته مقامات آمریکایی، از سوی روس ها انجام شده است. در مناظره روز چهارشنبه، ترامپ با دفاع از روسیه گفت که هنوز قطعی نیست این کار روس ها باشد. 

روز پنج شنبه نیز ترامپ در گفتگو با راشا تودی گفت احتمال کمی دارد که روسیه بخواهد در انتخابات اختلال ایجاد کند. 

ترامپ اولین کسی است که بعد از جنگ سرد، لحنی آشتی جویانه با روسیه اتخاذ کرده است و این سیاست را در طول دوره نامزدی خود دنبال می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار