نیویورک تایمز: بداقبالی و بدرفتاری گریبان‌گیر سفر اوباما به آسیا شد

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی وقایع سفر اخیر اوباما به آسیا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – به همزمان شدن سفرهای خارجی‌اش با حملات تروریستی و یا تیراندازی پلیس عادت کرده است؛ اما در سفر اخیر وی به آسیا، این نخستین باری است که با وی رفتاری نامناسب صورت می گیرد.

اوباما در سفر به آسیا مقاصد مهمی را از پیش برنامه ریزی کرده بود؛ اما در چهار روز گذشته، وی آنگونه که می‌خواست نتوانست به اهداف خود برسد. نخست در چین، مشکلی در فرودگاه برای او پیش آمد. پله‌های هواپیما آماده نشدند و اوباما ناچار شد از درب عقب هواپیمایش پیاده شود. اوباما قصد داشت در چین درباره مسئله گرم شدن جهان سخنرانی کند؛ اما حاشیه‌ها درباره نحوه پذیرایی از او بازتاب گسترده‌تری داشت. پس از آن نیز، ملاقاتش را با رئیس جمهور فیلیپین – کشوری که متحد آمریکا است و در مناقشه‌های منطقه‌ای علیه چین برای آمریکا مفید واقع خواهد شد -- لغو کرد.

روز سه شنبه، کاخ سفید تلاش کرد پیامد‌های لغو ملاقات اوباما با رئیس جمهور فیلیپین را کوچک جلوه دهد. اما رودریگو دوترته – رئیس جمهور فیلیپین – سخنان شدید‌الحنی علیه وی گفت و تهدید کرد در صورتی که اوباما درباره کشتار اخیر در فیلیپین از رئیس جمهور این کشور سوال کند، تمامی سخنانش را در مقابل اوباما نیز خواهد گفت.

این موضوع در آمریکا نیز برای اوباما دردسرساز شده است. دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – از این فرصت استفاده کرد و در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: "چین اوباما را مسخره کرد و رئیس جمهور فیلیپین به وی فحش رکیک داد. افتضاح است!"

برای رئیس جمهوری که قصد داشت از خود میراث باقی بگذارد، این سفر در چندین زمینه مفید واقع شد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مسئله تغییر اقلیم بود؛ اما مشکلات ایجاد شده در چند روز اخیر نشان می‌دهند برنامه‌ریزی ضعیف و یا بداقبالی چگونه می‌تواند عملکرد رئیس‌جمهور یک کشور را در سفرهای خارجی تضعیف کند.

دعوا با رودریگو دوترته می‌تواند هنگامی که فیلیپین و چین در جدال بر سر مناقشه دریای جنوبی چین هستند، برای آمریکا نیز گران تمام شود. با این حال، مقامات آمریکایی متذکر شدند شرایط برای برگزاری ملاقات دوجانبه سازنده با فیلیپین مساعد نبوده است.

هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – گفت تصمیم اوباما مبنی بر لغو دیدار با رودریگو دوترته، بهترین انتخاب ممکن بوده است. او گفت: "احتمال مطرح شدن مسئله کشتارهای اخیر در فیلیپین بسیار بالا بوده است. اکنون که دوترته به رئیس جمهور آمریکا ناسزا گفته است، اوباما بسیار مودبانه به وی پاسخ داده است: ببخشید، ملاقاتی در کار نیست."

اما رئیس جمهور فیلیپین سعی کرد هرچه زودتر این دعوا را حل و فصل کند. وی روز سه شنبه از این که به باراک اوباما توهین کرده است، ابراز تاسف کرد. دولت فیلیپین در بیانیه خود اعلام کرد دوترته در رابطه با تجزیه و تحلیل‌های مطبوعات مبنی بر این که ممکن است باراک اوباما در خصوص اعدام های فراقانونی در فیلیپین به او درس اخلاق بدهد، وادار به بیان چنین سخن تندی شده است.

این در حالی است که اوباما اهداف دیگری را دنبال می‌کرد. وی قصد داشت کمک مالی آمریکا به فیلیپین را مضاعف کند و آن را به 30 میلیون دلار برساند تا دولت بتواند مین‌هایی که همچنان در مناطق مختلف این کشور وجود دارند را خنثی کند.

با این‌حال، هنگامی که اوباما برای ترک کردن چین سوار هواپیمایش می‌شد، چینی‌ها از یک پله هواپیمای بسیار مجلل استفاده کردند. این امر موجب خرسندی بسیاری از مقامات دولت آمریکا شده است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
آمریکاییها باید از این دست رفتارها درس بگیرند و بیدار شون چرا که وقتی شما جو میکارید نباید انتظار داشته باشید که گندم درو کنید. شما هیچ وقت بزرگتر دنیا نیستید پس از خود بزرگ بینی دست بردارید تا مورد احترام دیگر ملل قرار بگیرید
آخرین اخبار