هشدار؛ دارو های هورمونی عوارض جدی دارد/ برخی داروهای لاغری اعتیاد آور است

معضلی که امروزه با تغییر سبک زندگی با آن مواجه هستیم معضل «چاقی» و در برخی افراد معضل «لاغری» است

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر کاوه سالارمند ، داروساز  بیان کرد :دارویی تحت عنوان داروهای چاق کننده در بازار کشور نداریم ولی بالعکس داروهای کاهش وزن به وفور یافت می شود همین مسئله باعث شده است که یکسری از افراد از این موضوع سوء استفاده کنند و قرص هایی را روانه بازار کنند سرشار از عوارض جبران ناپذیر است .

وی در ادامه افزود : یکسری داروهای هورمونی (کورتیکول استروئیدی) یا همان کورتون ها هستند که باعث چاقی کاذب در افراد می شوند ، کورتون ها باعث احتباس آب و نمک در فرد شده و شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شود بنابراین چاقی عارضه داری را برای فرد بوجود می آورد و این افزایش وزن پایداری برای فرد نخواهد داشت و علاوه بر چاقی کاذبی که فرد مبتلا می شود با بسیاری عوارض دیگر رو به رو خواهد شد .

در رابطه با عوارض این داروهای هورمونی می توان به دیابت ، فشار خون ، نقص سیستم ایمنی ، کاهش توان ایمنی بدن ،ناراحتی های گوارشی و... اشاره کرد .معمولا فرآورده هایی که از طریق کانال های غیر از داروخانه تهیه می شود داخل مکمل ها کورتون اضافه میکنند چرا که کورتون باعث می شود فرد مصرف کننده سریع تر به نتیجه خود برسد اما چه بسا این نتیجه زودرس خطرات جبران ناپذیری را به فرد وارد می کند .

سالارمند در خصوص داروهای کاهش وزن متذکر شد : همین معضل برای داروهای کاهش وزن هم وجود دارد ، یکسری مواد شیمیایی مانند آمفتامین ها که از خانواده شیشه است و باعث کاهش اشتهای زیادی می شود و همچنین اعتیاد آور و غیر مجاز است توسط افراد سودجو روانه بازار شده است به همین سبب خیلی تاکید می شود تمام مکمل ها و قرص ها را از داروخانه ها تهیه کنید و گول تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی را نخورید .

این دارو ساز به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می کند : افراد می توانند مکمل هایی را مخصوص کاهش وزن از داروخانه تهیه و بدین منظور استفاده کنند چرا که این مکمل ها عوارضشان کنترل شده و مشکل خاصی را برای فرد بوجود نمی آورد ، عوارض این مکمل ها محدود است و گاهی جز مشکلات مختصرگوارشی که جای نگرانی ندارد عارضه دیگری نخواهد داشت . اما در رابطه با داروهایی که افراد خارج از داروخانه تهیه و مصرف می کنند باید متذکر شد به این افراد که منتظر مشکلات جدی افسردگی ، بیماری های قلبی ، بیماری های کلیوی ، بیماری های کبدی و ... باشند .

به هر حال، حتی در صورت انتخاب درست قرص‌های لاغری، متوسط کاهش وزن در ماه حدود 2 کیلوگرم است که با تغییر رژیم غذایی و ورزش حاصل می شود . بنابراین افرادی که قرص لاغری مصرف می‌کنند اما سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهد، تضمینی وجود ندارد که به نتیجه دلخواه برسند.

وی در پاسخ به این سوال که داروهای گیاهی عوارضشان نسبت به داروهای شیمیایی چگونه است بیان کرد: داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی، دارای عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بیمار قبل از مصرف، نسبت به آن ها آگاهی کافی پیدا کند اما تصور مردم چنین است که داروهای گیاهی عوارض خاصی ندارد اما خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست . متأسفانه مردم فکر می‌کنند چون داروهای گیاهی از گیاه تهیه شده‌اند مضر نیست اما باید در نظر داشت که ماده مؤثره تمام داروهای شیمیایی هم از گیاه تولید می‌شود. موارد بسیاری دیده شده است که بیماران به‌علت مصرف بیش از حد و غیرقابل کنترل داروهای گیاهی دچار مسمومیت با سرب یا نارسایی کبد شده‌اند.

منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.