اردبیل؛

ثبت ملی 5 اثر ناملموس در استان اردبیل

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ۵ میراث ناملموس استان اردبیل در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ منصور عالیقدری افزود: در جلسه تخصصی ثبت میراث ناملموس که در دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان مرکزی برگزار شد، پرونده ثبتی 5 اثر ناملموس استان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی گفت: این 5 اثر ناملموس شامل مراسم احسان حسینیه متبرکه اوچدکان، دانش و فن بویاق "رنگرزی" اردبیل، دانش و فن شیرازه بندی و صحافی اردبیل، دانش و فن بورک چیلیگ "کلاهدوزی" اردبیل و دانش و فن چلنگری "آهنگری سنتی" اردبیل است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اهمیت خاندان صفوی و بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل، اهمیت کتاب و کتابت در آن دوره و وجود نویسنده‌ای متبحر چون عبدی بیگ در دوره شاه طهماسب و تشکیل کتابخانه بقعه شیخ صفی افزود: یکی از نیازمندی‌های کتاب‌نویسی در آن دوره جلدسازی و صحافی بود که با بررسی جلدهای کتاب‌های آن دوره می‌توان فهمید که جلد و جلدسازی به خاطر حفظ خود کتابت از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین حفظ و احیای جلدسازی و صحافی در اردبیل از اولویت ها و ضروریات است.

عالیقدری تصریح کرد: هنر جلدسازی در اردبیل با توجه به رابطه مستقیم آن با قرآن و کتاب‌های ادعیه به عنوان یک شغل مقدس شناخته شده و بیشتر افرادی که این شغل را انتخاب کرده‌اند مذهبی و مقید به اعمال شرعی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اردبیل در گذشته نه چندان دور یکی از قطب‌های آهنگری در ایران بوده است وجود بازار ویژه آهنگران به نام "دمیرچی بازار"، وجود آثار ظریف آهنگری در بقعه شیخ صفی و برخی ابنیه تاریخی و همچنین وجود اصطلاحات بومی این رشته و حضور این اصطلاحات در فرهنگ عامه بر این مدعا دلالت می‌کند، افزود: دمیرچی بازار اردبیل در حال حاضر فقط دو آهنگر دارد که به شیوه سنتی کار می‌کنند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، آثار ، ناملموس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.