مشهد؛

کاهش سزارین به دنبال تحول نظام سلامت

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:کاهش 12درصدی سزارین نسبت به سال 92 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

کاهش سزارین به دنبال تحول نظام سلامتبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ فریده فرخی در نشست خبری که با موضوع سلامت بارداری و قلب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد گفت: آمار سزارین در سال 92 ؛52/9درصد بوده است که اکنون با کاهش 12 درصدی به 44/6درصد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین علت سزارین در حال حاضر به سزارین های تکراری مادران در گذشت برمی گردد ،شاخص سزارین بار اول را در بیمارستان های دانشگاهی 24/9درصد و در بیمارستان های خصوصی 14/9درصد عنوان کرد.
مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام اینکه در 32 بیمارستان در استان خراسان رضوی کلاس هایی در 8 جلسه برای مادران باردار و همسرانشان به منظور آشنایی با مسائل دوران بارداری و ترس از زایمان برگزار می شود از مادران باردار خواست از هفته 20 تا هفته 37بارداری در این کلاس ها شرکت کنند.
فریده فرخی با اشاره به اجرایی شدن طرح بیمارستان های دوستدار مادر افزود:این بیمارستان ها جدید نیستند ولیکن در روند مراقبت ها تغییر ایجاد شده است که به افزایش کیفیت مراقبت ها،کاهش مرگ و میر نوزادان ،کاهش سزارین های غیر ضروری و رعایت حقوق مادر و نوزاد می انجامد.
وی با بیان اینکه عوارض زایمان به روش سزارین در موارد غیر ضروری بسیار زیاد است اظهار داشت: یکی از دلایل آمار بالای سزارین درکشور درخواست مادران است چراکه تصورمیکنند برای فرزندشان بهتر است.
کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: زایمان امری فیزیولوژیک است و می تواند با کمترین مداخله انجام شود و صبوری کادر زایمان منجر به صبوری مادر و تسهیل زایمان می شود.
انتهای پیام// آ.ح

برچسب ها: کاهش ، سزارین ، نظام ، سلامت ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.