زاهدان،

غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان به بیش از5 برابر حد مجاز رسید

وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستان های شمالی استان را در شبانه روز گذشته به بیش از پنج برابر حد مجاز و 2 برابر حد بحرانی رساند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان، علی ملاشاهی  حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 835 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شد. 

وی گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در سیستان با سرعت 76 کیلومتر بر ساعت ضمن کاهش کیفیت هوا میزان دید افقی را در زهک به هزارو 500 متر و زابل 2هزار متر کاهش داد. 

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امروز از شدت وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در سیستان کاسته شده به طوری که روزهای پایانی هفته در ادامه بادهای 120 روزه وزش باد متوسط در منطقه پیش بینی می شود.

وی ادامه داد:وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستانهای شمالی استان «زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون(سیستان)» را در شبانه روز گذشته به بیش از پنج برابر حد مجاز و 2 برابر حد بحرانی رساند.

بادهای موسمی 120 روزه از زمان شکل گیری سیستان در شمال استان با این منطقه همزاد بوده و هر سال با آغاز آن در اوایل تابستان مردم منطقه شاهد گرد و غبار و آلودگی هوا بعضا تا چند برابر حد استاندارد نیز هستند. 

این بادها اقتضای طبیعت منطقه بوده و وزیدن آنها به صورت طبیعی دمای هوا را کاهش می دهد اما به سبب خشک شدن تالاب بین المللی هامون گاه با وزش شدید بادهای 120 روزه دمای هوا در منطقه سیستان تا میزان زیادی افزایش می یابد. 

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و زهک در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

این کارشناس هواشناسی بیان کرد: همچنین در نواحی مرکزی و جنوبی استان از بعد از ظهر امروز از شدت وزش باد کاسته می شود و در نواحی جنوبی استان در روزهای پایانی هفته احتمال رگبار پراکنده باران وجود دارد.

ملاشاهی بیان کرد: دریای عمان همچنان تا پایان هفته مواج و متلاطم است.

وی خاطر نشان کرد: زاهدان با حداقل 14 درجه سانتیگراد در شبانه روز گذشته سردترین و شهرستان دلگان در جنوب استان با حداکثر دما 44 درجه گرمترین نقاط سیستان و بلوچستان بودند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.