آبادان؛

پیشروی پساب نیشکر در زمین های کشاورزی خرمشهر

پساب نیشکر در زمین های کشاورزی خرمشهرپیشروی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛مطرودی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت:پیش روی پساب های نیشکر از اراضی بالا دست، 50 هزار هکتار زمین کشاورزی غرب کارون را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

محمد مطرودی افزود:به منظور احقاق حق کشاورزان، برای زمین هایی که در محاصره پساب بوده یا به زیر آب رفته است، در دادگستری خرمشهر اقامه دعوی شده است.

وی گفت:زمین های مسیر غرب کارون، اراضی دولت، زیرساخت های شهرک صنعتی، فاز 1 و 2، دو مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان، جاده و مسیر قطار در محاصره پساب های نیشکر و اراضی بالا دست قرار گرفته اند.

مطرودی افزود: طرح انتقال پساب های نیشکر از طریق کانال شیردم به سمت رودخانه کارون و از مارد به سمت جاده آبادان منتهی به خلیج فارس، با پیشرفت فیزیکی 70 درصد متوقف شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر گفت:طرح احداث سیفون در رودخانه کارون که در تعهد شرکت نفت قرار دارد ولی شرکت نفت تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و طرح متوقف مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر با بیان اینکه اگر این طرح به بهره برداری نرسد، تا دو سال آینده تمامی زمین های کشاورزی و زیرساخت های خرمشهر با مشکل رو به رو می شوند.

مطرودی افزود:به لحاظ اینکه آب های زیرزمینی بالا است ، زمین های کشاورزی از پساب اشباع شده و کار کشاورزی امکانپذیر نیست.

وی گفت: باتوجه به اینکه بخشی زیادی از زمین های کشاورزی غرب کارون شبکه آبیاری زهکشی و تسطیح اساسی نشده است، نفوذ آب های شور پساب ها باعث کاهش تولید محصول گندم و جو شده است.

اجرای طرح سیفون انتقال آب طرح شبکه آبیاری خرمشهر از سال 1388 در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت و با توجه به نیاز آبی نخیلات محدوده شمال و غرب شهرستان خرمشهر در منطقه حفار شرقی و غربی، قرار بود که آب شیرین از کانال مارد در سیمای طرح آبرسانی به آبادان و خرمشهر تامین شود.

آبگیری از کانال مارد و هدایت آن در کانال به طول یکهزار و 400 متر تا رودخانه کارون، عبور از رودخانه و انتقال از طریق کانال به طول 15 کیلومتر و 500 متر تا اراضی شلمچه از مراحل اجرای این طرح است.

اجرای این طرح 43 میلیارد ریال از محل درآمدهای عمومی هزینه در بر داشته است.طرح سیفون انتقال آب طرح شبکه آبیاری خرمشهر در محدوده شمال و غرب این شهرستان و در منطقه حفار شرقی و غربی واقع شده و وظیفه انتقال آب این شبکه آبیاری را از کانال مارد به ساحل رودخانه کارون بر عهده دارد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.