شیراز؛

کنترل انتقال ویروس ایدز

یکی از برنامه ‌های چهارم استراتژیک ایدز کشور کاهش انتقال این بیماری از مادر به کودک است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت گفت: سیاست ‌های کنترل و پیشگیری از ایدز برنامه‌ ای است که سال‌ ها در حال اجرا بوده و اکنون برنامه‌ های آموزشی و اطلاع‌ رسانی به‌ صورت هدفمند برای قشر های ویژه تقویت شود.
گویا افزود: آموزش و اطلاع‌ رسانی یکی از مهم‌ترین ابعاد برنامه چهارم استراتژیک ایدز کشور است و مهم‌ ترین گروه در این طرح نوجوانان و جوانان هستند و تلاش داریم با یک آموزش و اطلاع ‌رسانی به‌ موقع آن ‌ها را از خطر های بیماری ایدز آگاه کنیم.
وی ادامه داد: این برنامه در دو بخش اطلاع‌ رسانی عمومی و اطلاع‌ رسانی برای افراد با رفتار های پرخطر تعریف‌ شده است و اطلاع ‌رسانی عمومی شامل آگاه‌ سازی نوجوان، جوانان، بانوان و افراد در شرف ازدواج بوده و در بُعد دوم به افراد با رفتار های پرخطر آموزش ساده و مشاوره داده می‌شود.
گویا بیان کرد: این‌ دسته از افراد را به انجام آزمایش تشویق کرده و به آن ‌ها می‌گوییم که ادامه این رفتار شما را در معرض ابتلا به بیماری قرار داده و در صورت تشخص فرد مبتلا به بیماری، او را تحت مراقبت و درمان دائمی قرار می‌ دهیم.
او گفت: یکی از سیاست ‌های دیگر پیش روی ما تقویت برنامه ‌های بیمار یابی و دسترسی به گروه ‌های پرخطر بوده که محل تجمع و زندگی آن ها را شناسایی کنیم و افراد مبتلا را با مشاوره و آزمایش در مسیر درمان قرار دهیم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه این آزمایش به صورت رایگان انجام ‌شده و حاصل این فرایند باید درمان موفق باشد که به معنای کاهش تعداد ویروس ایدز در داخل بدن بیمار است تا آن میزان که احتمال انتقال به دیگری نباشد و برای این مهم از بیماران در فواصل مختلف آزمایش‌ های ویژه ‌ای گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه ‌های دیگر ما کاهش انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک است و این برنامه در 16 استان از جمله فارس در حال اجراست تصریح کرد: ابتدا به شناسایی مادران مبتلا پرداخته و سپس درمان فوری آن ها در طول دوره بارداری، هنگام زایمان و بعد از زایمان انجام می شود.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: کنترل ، انتقال ، ویروس ، ایدز ، مادران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار