توافق نهایی سران گروه 20 : بهبود اقتصاد جهانی با تجارت آزاد و سرمایه گذاری

سران گروه بیست در پایان نشت خود با انتشار بیانیه ای اعلام کردند با وجود رشد ناپایدار اقتصادی کشورها، رشد اقتصاد جهانی، دورنمای روشنی ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی بی سی، چین توافق کرد با شرکای تجاری خود در خصوص صادرات فولادش که باعث بحث های سیاسی زیادی شده است، همکاری نزدیک تری داشته باشد. سران گروه 20 که از کشورهای برتر اقتصادی دنیا تشکیل شده است، روز دوشنبه در پایان اجلاس خود در هانگژو چین با تاکید بر تجارت آزاد و بیانیه ای پربار که سوریه، کره شمالی و جنوبی و پناهندگان را در بر می گرفت، به کار خود پایان داد.

روز دوشنبه، «شی جین پینگ،» رئیس جمهور چین در بیانیه مشترک خود با «باراک اوباما،» رئیس جمهور آمریکا و رهبران انگلیس، ژاپن، روسیه و اعضای دیگر گروه 20، سوگند یاد کرد رشد اقتصادی ضعیف جهانی را با افزایش نوآوری، بهتر کنند.

وی پس از این نشست به خبرنگاران گفت: بهبود وضعیت جهانی نیازمند تکانه قوی است. ما باید بیشتر تلاش کنیم تا توان رشد میان مدت و بلندمدت را به عمل تبدیل کنیم.

در این بیانیه به محرک یا اقدامات مشترک، که مقامات پیشتر اعلام کرده بودند به دلیل متغیر بودن وضعیت اقتصادی کشورها عملی نیست، اشاره ای نشد.

«جاستین ترودو،» نخست وزیر کانادا روز دوشنبه در بیانیه ای خواستار اعمال استراتژی رشد و افزایش تولید ناخالص داخلی به میزان دو درصد تا سال 2018 شد. ترودو همچنین تاکید کرد که منافع تجارت آزاد و باز، به دست همه شهروندان برسد.

رهبران گروه 20 در تلاش برای جلب حمایت عمومی از تجارت، متعهد شدند مزایای «رشد همه جانبه» نصیب مردم محرومی شود که گرفتار تغییرات ویرانگر هستند. این یعنی محدودیت های اقتصادی به تنش های سیاسی دامن می زنند و باعث افزایش موانع بر سر راه تجارت خارجی می شوند.

این بیانیه بر «مبارزه با حمایت گرایی در تجارت و سرمایه گذاری در همه زمینه ها» تاکید کرد.

دولت ها متعهد شدند از کسر ارزش ارز خود جلوگیری کنند تا میزان صادرات، افزایش داشته باشد. آن ها خواستار همکاری برای کاهش فرار مالیاتی نیز شدند.

این دولت ها در ادامه هم قسم شدند کمک های خود به شمار رو به افزایش پناهندگان در جهان و کشورهای مقصد را بیشتر کنند.

دولت چین در این میان در پی افزایش نقش خود در مدیریت جهان است. اما از آن سو در معرض انتقاد قرار دارد که با روانه کردن سیل فولاد ارزان قیمت چینی، بازارهای اروپا و آمریکا را تهدید می کند و باعث از دست رفتن شغل و پیدایش جنبش های سیاسی مخالف با تجارت می شود.

در این بیانیه همچنین اشاره شد که قرار است تشکل فولاد در خصوص مازاد بر ظرفیت تولید فولاد، زیر نظر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مطالعاتی شکل گیرد. گرچه در این بیانیه به نام چین اشاره ای نشده است، اما مازاد عرضه فولاد به عنوان یک نگرانی مطرح شده است. اما اروپا و آمریکا، اقتصاد وابسته به دولت چین را که نیمی از صنعت فولاد دنیا را در اختیار دارد، ریشه مشکل می دانند.

در این میان، سازمان تجارت جهانی برای سومین سال متوالی، پیش بینی رشد اقتصادی را کمتر از سه درصد، یعنی 2.8 درصد اعلام کرد.

صندوق بین المللی پول نیز چشم انداز رشد اقتصاد جهانی را به 3.1 درصد کاهش داد.

گروه 20 در پی بحران مالی سال 2008 برای افزایش رشد اقتصادی و تجاری جهان تشکیل شد. این گروه در بیانیه خود، به امید به همکاری های اقتصادی نیز اشاره کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار