همدان؛

اشتغالزایی بیش از 14 هزار نفر توسط تعاونی های استان همدان

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همدان گفت: چهارده هزار و 300 شغل به شکل مستقیم از طریق تعاونی های استان اشتغالزایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناشتغالزایی بیش از 14 هزار نفر توسط تعاونی های استان همدان از همدان؛ حسین توصیفیان در یازدهمین جشنواره تجلیل از تعاونی های استان با اشاره به اینکه تعاونی ها در توسعه اقتصاد کشور نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند، افزود: در برنامه پنجم توسعه اقتصاد کشور 25 درصد به تعاونی ها اختصاص داده شد که تاکنون 10 تا 15 درصد آن محقق شد.

وی به استاندارد سازی تعاونی ها اشاره کرد و گفت: به دنبال برندسازی،  ایجاد فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در تعاونی های مصرف و ایجاد تعاونی های تامین نیاز هستیم که به شکل تخصصی فعالیت گسترده ای انجام دهند.

توصیفیان به اهداف و روابط کلی بخش تعاون اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد تامین شرایط امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل، قرار گرفتن مدیریت و سرمایه و منافع حاصله در اختیار نیروی کار، تشویق بهره برداری از حاصل مستقیم کار خود،  کمک به تامین عدالت اجتماعی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم در آمد از جمله اهداف بخش تعاونی ها است.

 سرپرست اداره کل تعاون ،کار وامور اجتماعی استان به راهبردهای ترویج فرهنگ تعاونی ها اشاره کرد و ادامه داد: ایجاد و گسترش نگرش مثبت نیز به تعاون و اقتصاد تعاونی و اشتغال مفاهیم، دانش و اطلاعات پایه در مورد کسب کارتعاونی به منظور افزایش سهم بخش تعاون در رشد وتوسعه کشور هدف ترویج فرهنگ تعاون است.

وی برگزاری همایش ها ، نشست ها وکار گاه های اطلاع رسانی در مورد اصول ، ارزش ها ومبانی تعاون وفرصت های اقتصادی  جمعی وکسب کار تعاونی همچنین بکار گیری روش ها وفن آوری های نوین ارتباطی واطلاع رسانی از طریق تاسیس و مدیرت پورتال تعاون وبرنامه ریزی برای الگو سازی تعاونی های موفق از طریق انتخاب ومعرفی تعاونی برتر وجشنواره فرهنگی--اجتماعی را از راهبردهای اولیه و ترویج  فرهنگ تعاون برشمرد.

این مقام مسئول بابیان اینکه برای تحول در بخش تعاونی اقتصاد هفت راهبرد  اساسی وجود دارد خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ تعاون،توسعه مدیریت وتوانمند سازی منابع انسانی تعاونی ها،تحکیم تعاملات شبکه ای ، تقویت همکاری بین دستگاهی ،تامین مشوق ها ومنابع مالی ،توسعه بازار تعاونی ها وتقویت رشد و تعلیم نظارت برتعاونی از راهبرهای اساسی برای تحول در بخش تعاون اقتصاد این نظام است.

توصیفیان به آمار عملکرد اداره کل تعاون،کار وامور اجتماعی استان اشاره کرد وگفت: هزار و290 تعاونی در استان همدان فعالیت می کنند که 341 تعاونی صنعتی معدنی،309 تعاونی در حوزه گشاورزی ،478 تعاونی در بخش خدمات،147 مورد در حوزه مسکن وعمران و15 اتحادیه هستند.

وی بیان کرد:14 هزار و300 شغل بشکل مستقیم در استان از طریق این تعاونی ها  ایجاد شده که سهم همدان  در این زمینه 382 تعاونی است.

توصیفیان به ویژگی های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و  درون زا بودن در حوزه سرمایه گذاری داخلی، برون گر در بخش صادرات، مردمی بودن فعالیت اقتصادی  برای همه، دانش بنیان بودن سهم فن آوری دانش داخلی و عدالت طلبانه بودن برای فرصت ها را پنج ویژگی که دارای قابلیت اجرا در بخش تعاون واقتصاد مقاومتی هستند، برشمرد. 

وی تصریح کرد: استان همدان پارسال با 2 تعاونی برتر جزء 6 استان برتر کشور در بخش صادرات معرفی شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از 2 تعاونی برتر کشوری و 18 تعاونی برتر استانی تجلیل شد.

انتهای پیام/ ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.