یزد؛

اجباری شدن مشاوره ژنتیک برای همه ازدواج‌ها در یزد

مشاوره ژنتیک برای همه ازدواج‌ها در استان یزد اجباری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازیزد؛مدیرکل بهزیستی استان یزد اظهار داشت: مشاوره ژنتیک برای همه ازدواج‌هایی که در استان یزد به وقوع می‌‌پیوندد اجباری است.

جلیل عفتی افزود: با همکاری اداره‌کل ثبت اسناد استان یزد و 41 سردفتر و با مشارکت 50 تیم غربالگر و با اعتباری بالغ بر 940 میلیون تومان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این خدمات به طور عمده به خانواده‌هایی که متمایل به ازدواج فامیلی هستند یا خانواده‌هایی که نقایص و اختلالات تکرار شونده داشته‌اند، ارائه شده و در حال حاضر 20 مرکز در استان یزد وظیفه مشاوره ژنتیک به زوج‌ها قبل از ازدواج و قبل از بارداری را بر عهده دارند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه محور کار بهزیستی، پیشگیری از بروز معلولیت‌ها است، گفت: عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز معلولیت‌ها اثرگذار هستند که برای جلوگیری از معلولیت باید این عوامل شناسایی شده و اثرگذاری آنها را کاهش داد.

عفتی تصریح کرد: در سال 93 طرح ارائه خدمات مشاوره ژنتیک رایگان قبل از ازدواج به صورت پایلوت در میبد اجرا شد که در طول یک‌سال، 200 مورد مراجعه صورت گرفت و در سال 94 این طرح به جز میبد در شهرستان‌های دیگری از جمله بافق، اشکذر و مهریز نیز گسترش یافت.

وی با بیان اینکه سالانه 9 هزار ازدواج در استان یزد صورت می‌گیرد، عنوان کرد: از امروز همه این ازدواج‌ها به صورت اجباری زیر پوشش طرح مشاوره ژنتیک رایگان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: مشاوره کاملاً به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت نیاز به ارجاع به آزمایشگاه برای انجام آزمایش‌های تخصصی، بهزیستی بخشی از هزینه را به عنوان یارانه متقبل می‌شود.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار