همدان؛

کمبود بهورز در همدان نداریم

سرپرست مرکز بهداشت همدان از آموزش به 523 بهورز در همدان خبر داد و افزود: خوشبختانه کمبود بهورز در همدان نداریم.

کمبود بهورز در همدان نداریم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد خیراندیش در مراسم بزرگداشت روز بهورز اظهار کرد: 12 شهریور سال 1351، نخستین خانه بهداشت کشور در یکی از روستاهای آذربایجان غربی تأسیس شد و به همین مناسبت این روز را به نام روز بهورز نامگذاری کردند تا فرصتی برای قدردانی از قشر زحمتکش بهورز باشد.


وی با بیان اینکه خدمت به مردم و جامعه بسیار حائز اهمیت است و این خدمت در حیطه سلامت جزو بهترین و ارزشمندترین کارهاست، گفت: سالها در کشور روی سیستم بهداشتی کار شده تا به صورت سیستم شبکه در آمده است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: در سال 1302 انجام واکسیناسیون در کشور آغاز شد و پس از آن بهداشت تجربی روی کار آمد و به مرور نخستین خانه بهداشت تأسیس شد تا اینکه در سال 64، سیستم شبکه بهداشت شکل گرفت.

وی با بیان اینکه قسمت زیادی از تلاش‎ها به دلیل شکل‌گیری خانه بهداشت‎ها و تلاش بهورزان بوده است، خاطرنشان کرد: سال 59 درصد امید به زندگی 57 سال و میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال 103 بود که در این سال‌ها با اقدامات انجام شده اکنون میانگین امید به زندگی به 70 سال و مرگ و میر نوزادان به 10 کاهش یافته که بیشتر این تلاش‎ها در مناطق کم‌برخوردار انجام شده است.

خیراندیش با بیان اینکه یکی از شاخص‏های توسعه‎یافتگی هر کشور کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان است که ما تلاش کرده‎ایم به آن دست یابیم، افزود: از اساسی‎ترین وظایف دولت‎ها ارتقای سلامت مردم است که در این زمینه سرمایه‎گذاری‎های کلانی می‎شود؛ چیزی که در کشور شاهد این جریان هستیم.

وی با بیان اینکه در این میان نقش مهم خانه بهداشت‎ها الگویی برای سلامت شده است، گفت: اجرای برنامه تحول نظام سلامت در کشور یکی از موفقیت‎ها بود که در هفته دولت  بر این اساس چهار پایگاه در شهرستان همدان افتتاح شد.

 سرپرست مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه خوشبختانه امروزه از سیستم شبکه بهداشت و درمان ما الگوبرداری می‎شود و نقش مراقبان سلامت در این بین حائز اهمیت است، تصریح کرد: امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی مردم نیازها تغییر یافته که لازم است بهورزان این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه توجه به خودمراقبتی در پیشگیری از بیماری‎های غیر واگیر به دلیل تغییر سبک زندگی و تغییر رفتار حائز اهمیت است، افزود: در چند سال گذشته که فعالیت بهورزان شکل گرفته، 36 دوره آموزشی برای آنان در همدان تشکیل شده است.

 خیراندیش با بیان اینکه در دو سال گذشته، بهترین دوره آموزش بهورزی در همدان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: 523 بهورز در این مدت آموزش دیده‎اند.

وی از وجود 61 خانه بهداشت در همدان خبر داد و افزود: 122 بهورز در این مراکز مشغول به فعالیت هستند و خوشبختانه آنچنان کمبود بهورز نداریم.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه 93 هزار جمعیت روستایی داریم، گفت: با تشکیل پایگاه‎های روستایی هر بهورز 800 مراقبت انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.