نقش نرم هنر در رفع ایران هراسی در جهان/ حضور هنرمندان ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

هنرمندان قادرند نقشی نرم در جریان ایران هراسی بازی کنند که تاثیرات آن اگر بیشتر از برخی کنفرانسها و نشست‌ها نباشد، کمتر نیست.

نقش نرم هنر در رفع ایران هراسی در جهان/ حضور هنرمندان ایرانی در سن پترزبورگ روسیهمحمدرضا امانی هنرمند نقاشی است که بزودی به همراه تعدادی از هنرمندان کشورمان آثارش به دعوت گالری مولبرت روسیه با عنوان «پنجره‌ای بر هنر ایران زمین» در این مجموعه به نمایش در می‌آید.

امانی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سبک و تکنیک کلی که همواره در کارهایش دارد، گفت: من سبک رئال را دنبال می‌کنم و به فضاهای شهری، زندگی روزمره و فیگور علاقه‌مندم. اما تکنیک نقاشی متفاوتی دارم که در آبرنگ ایران معمول نیست. آبرنگ عمدتا مبتنی است بر لکه گذاری و پرداخت رنگهای شفاف (ترانسپرنت) و ایجاد فضای منفی (نگاتیو) مابین دو لکه ی رنگی و استفاده بجا از سفیدی کاغذ اما کارهای من به ترکیب رنگ‌های خیس، ایجاد بافت از طریق سایش قلم مو و گاهی استفاده از رنگهای جرمی و اپک میل می کند.
 
وی راجع به تم آثارش افزود: به طور کلی من تم خاصی را دنبال نمی کنم و فقط در موضوعات شهری و مناظر به عنصر انسانی توجه دارم.

امانی در ادامه در خصوص انتخاب سنت پترزبورگ روسیه برای ارسال کارهایش عنوان کرد: این ماجرا بسیار اتفاقی شکل گرفت. شرکت مونمارت، شرکتی است که در چند کشور تاثیرگذار دنیا شعبه دارد. شعبه ی مرکزی آن طبق شنیده ها در فرانسه است. مدیر عامل شعبه روسی شرکت مونمارت، به شخصه عاشق ایران و هنر ایرانی است. خود او هم چندین بار در راس هیاتی به ایران آمده و شخصا علاقه خاصی به اصفهان دارد. در خانه هنرمندان نمایشگاهی از عکسهای خود از شهرهای شیراز، اصفهان و کاشان برگزار کرده. از طرفی همانگونه که مطلعید سال 83 ایران و سن پترزبورگ خواهر خوانده یکدیگر شدند.

وی تصریح کرد: در همین راستا  شرکت مونمارت 9 نفر ازحرفه‌ای‌های هنرهای سنتی اصفهان به سرپرستی آقای محمد نکویی اصفهانی را، برای نمایشگاهی در گالری مولبرت سن پترزبورگ دعوت کرده است. از قزوین هم در رشته کالیگرافی از آقای حسین بهرامی دعوت کردند و از طریق دوست هنرمندم آقای محمد بهرامی، نیز از من دعوت شد که در گالری آثار نقاشی‌ام را به نمایش بگذارم. اینگونه شد که بدون برنامه قبلی به سن پترزبورگ دعوت شدم واین  لطف خدا بود؛ چرا که ایران هنرمندان قابلی دارد.

نقش نرم هنر در رفع ایران هراسی در جهان/ حضور هنرمندان ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

وی همچنین در پاسخ به علت این دعوت از جانب این گالری اظهار کرد: برخلاف برخی سیاه‌نمایی‌هایی که علیه مردم ایران صورت می‌گیرد، معتقدم دنیا مشتاق هنر ایرانی است. روسیه کشور بزرگی است و هنرمندان آبرنگ کار بزرگی دارند، اما چه اتفاقی می‌افتد که از یک آبرنگ کار ایرانی برای نمایش آثارش دعوت می‌کنند. هنرهای سنتی که جای خود دارد، اساسا می توان گفت که برخی از هنرهای سنتی ایرانی مطلقا در دنیا بی رقیبند . 

این مسئله موید آن است که عالم ِفرهنگ و هنر بی توجه به فضاسازی‌های مسموم، به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: هنر ایران زمین چهره و شخصیت خود را در دنیا تثبیت کرده؛ اما فقط همت و حرکت هنرمندان را می طلبد تا مانند سفیران فرهنگی این کشور اقدام کنند و قطعا در این مسیر خیر و برکاتی است که صرفا پس از اقدام، نمود عینی می‌یابد. 

اما تعداد آثار و جزئیات دیگر کارهایی که در این نمایشگاه در معرض دید قرار داده می‌شود، موضوع دیگری بود که امانی در این باره گفت: حدود بیست اثر با موضوعات متنوع و بیشترین سایز (حدودا 60 در 40 ) در این مجموعه به نمایش در می آید و البته لازم به یاد آوری است که در آنجا کارگاه (ورک شاپ) هم دارم. 

نقش نرم هنر در رفع ایران هراسی در جهان/ حضور هنرمندان ایرانی در سن پترزبورگ روسیه

این هنرمند در بخش دیگری از گفتگو در خصوص حمایت های دولتی از چنین پروژه هایی و به طور کلی هنرمندان عنوان کرد: ما فرزند همین کشوریم و آموخته ایم که روی پای خود بایستیم. من شخصا عطای کمک‌های مادی دولتی را به لقایش بخشیدم. سایر دوستان همراه هم کمکی دریافت نکرده‌اند . اما اگر دولت مشوق و حمایت کننده هنرمندان این کشور باشد، بی‌گمان پدیده‌ای دو سر بُرد است. به هر حال هنرمندان قادرند نقشی نرم در جریان ایران هراسی بازی کنند که تاثیرات آن اگر بیشتر از برخی کنفرانسها و نشست های بی نتیجه نباشد، کمتر نیست. این سفر هم مطلقا بدون حمایت دولتی اتفاق افتاده، دست کم تا اینجای کار که اینگونه بوده است.

جایگاه هنر ایران در جهان یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این گفتگو بود، امانی درباره این جایگاه اذعان داشت: ناگفته پیداست که هنرهای سنتی جایگاه ویژه  خود را در دنیا تثبیت کرده‌اند. غفلت از برنامه ای بلند مدت برای این هنر بومی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره هنرمندان این رشته دارد. از سوی دیگر کمک به ترویج این هنر در دنیا کمک به مقوله اقتصاد غیر نفتی است. بی شک مدیران فعال در این حوزه خطر هنرهای سنتی تقلبی را درک کرده اند. اما در رشته های تجسمی باید عرض کنم، هنرمندان ما نه تنها از دنیای هنر امروز فاصله چندانی ندارند بلکه در برخی موارد پابه‌پای هنرمندان دنیا در نمایشگاه‌ها و بینال‌های بین المللی می درخشند. 

در حوزه آبرنگ هم اخیرا به همتI IWS و آقای ابراهیمی نماینده ی این تشکیلات درایران ، با دعوت و پذیرایی از آتانور دوغان رئیس کل IWS آمادگی این شعبه را برای برگزاری جشنواره ای بین المللی اعلام نمودند . به نظر من هنرمندان ایرانی علی رغم برخی ناملایمات بسیار پویا و توانمندند. 

امانی در پایان با اشاره به تأثیر اقدامات و برنامه های این چنینی روی هنر و هنرمندان کشورمان، یادآور شد: به نظر من از هر زاویه ای که نگاه کنیم، چنین رویدادهایی بسیار سازنده و مفید و کمترین فایده آن پویایی است. این اتقافات هنرمندان دیگر را نیز تشویق می کند که این تابو را شکسته و پنجره هنر ایران زمین را به روی دنیا بگشایند.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار