گزارش/

نامزدی مرکل در "هاله‎ای از ابهام"!

اين روزها منابع خبری در آلمان از کاهش محبوبيت صدر اعظم اين کشور خبر می‎دهند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت یک سال از اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای پذیرش پناهجویان، نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که حمایت از حزب محافظه کار حامی آنگلا مرکل کاهش یافته و رای دهندگان بیشتری حامی حزب ضد مهاجرتی ای اف دی  هستند.

 نتایج نظرسنجی موسسه فورسا نشان داد که حمایت از محافظه کاران نسبت به هفته پیش 2 درصد کاهش یافته و به 33 درصد رسید. سال گذشته محبوبیت ائتلاف محافظه کار مرکل 41 درصد بود.

محبوبیت حزب ای اف دی (حزب جايگزينی برای آلمان) با 2 درصد افزایش نسبت به هفته پیش به 12 درصد رسید و برای دومین بار در سال 2016 به بیشترین محبوبیت خود دست یافت.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

نتایج این نظرسنجی نشان می‎دهد که یک سال پس از برگزاری انتخابات سراسری و از زمانی که مرکل تصمیم گرفت تا سیاست‎های درهای باز را در برابر پناهجویان و مهاجران در پیش گیرد میزان نارضایتی از او رو به افزایش است.

سال 2015 حدود یک میلیون مهاجر از کشورهای جنگ زده ای مانند سوریه، عراق و افغانستان خود را به آلمان رساندند که این امر موجب هراس از هزینه های پناهجویان و امکان همزیستی آنان در جامعه آلمان و درنتیجه افزایش حمایت از حزب دست راستی ای اف دی شد.

پیش بینی می شود که در دو انتخابات محلی آتی محافظه کاران حامی مرکل با شکست سختی مواجه شوند . اولین انتخابات محلی روز یک شنبه (14 شهریور) در ایالت شمال شرقی مکلنبرگ - وورپومرن و دیگری روز 18 سپتامبر (28 شهریور) در شهر برلین برگزار خواهد شد. بسیاری معتقدند که در هر دو انتخابات حزب ای اف دی به پیروزی چشمگیری دست یابد.

بر اساس نتایج نظرسنجی فورسا، حمایت از احزاب دیگر تغییری نکرده است و حزب سوسیال دموکرات که در ائتلاف مرکل شرکت دارد کماکان از 22 درصد حمایت مردمی بهره می برد.


آنگلا مرکل در انتقادی بی سابقه از خود و اتحادیه اروپا گفت که آلمان و این اتحادیه، مدتها بر بحران مهاجرتی که در کشورهای دیگر شکل می گرفت، چشم بستند.

صدر اعظم آلمان تصریح کرد: در آلمان از یک سو مساله مهاجرت را برای مدت مدیدی نادیده گرفتیم و از سوی دیگر، راه را برای یافتن راه حلی که تمام کشورهای اروپایی را در بر گیرد، بستیم.

زیگمار گابریل  معاون صدر اعظم آلمان نیز پیشتر در انتقاد از آنگلا مرکل گفته بود که وی چالش ادغام خیل پناهجویان را در جامعه آلمان دست کم گرفته بود.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام! 

وی افزود: همیشه گفته‎ایم که نمی‎شود سالی یک میلیون نفر را وارد جامعه آلمان کرد. به نظر گابریل، تکرار عبارت مشهور 'ما می‎توانیم' مرکل کافی نیست و محافظه کاران حاکم باید برخلاف گذشته شرایطی را برای آلمان مهیا کنند که بتواند از پس این اوضاع برآید.

سوال اصلی اينجاست که آيا مرکل دوباره آمادگی خود را برای حضور در مسند صدارت اعظمی اعلام خواهد کرد؟ برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به کاهش محبوبيت مرکل، وی نيز قصد ندارد برای بار چهارم صدر اعظم آلمان شود. در اين خصوص نام افرادی مانند اشتاين ماير به عنوان جايگزين مرکل مطرح می شود. فردی که در نظرسنجی ها به عنوان نخستين فرد محبوب در آلمان مورد توجه ژرمنها قرار گرفته است. 

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در مصاحبه تابستانی خود با آ . ار. دي آلمان تصميم خود براي نامزدی صدر اعظم آلمان در انتخابات پارلمانی را به آينده موکول کرده و تصريح کرد که در زمان مناسب در اين باره تصميم‌گيری می‎کند. اين مسئله هم مربوط به نامزدی مجدد وی برای رياست حزب دموکرات مسيحی و همچنين نامزدی صدر اعظمی آلمان می‎شود.

مرکل تاکيد کرد که وی تا به حال هنوز هيچ اظهار‌نظری در اين باره نکرده است که چه موقع اين خبر را به اطلاع عموم می رساند. هفته نامه اشپيگل اخيراً در گزارشی از به تعويق افتادن اعلام نامزدی مجدد صدر اعظم آلمان از طرف مرکل خبر داد. به نوشته اين هفته نامه آلمانی آنگلا مرکل ظاهرا می خواهد اعلام نامزدی مجدد برای صدراعظمی آلمان را به بهار سال 2017 موکول کند.

از محافل حزب دموکرات مسيحی به گوش می رسد که اين تعويق برای اعلام نامزدی صدر اعظمی از طرف مرکل ضروری است، چرا که رئيس حزب سوسيال مسيحی بعد از اين تاريخ تصميم می گيرد که آيا حزب وی از مرکل در اين راستا حمايت می کند. اين دومين بار است که مرکل اعلام اين مسئله را به تعويق انداخته است.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

اعلام نامزدی مجدد صدر اعظمی مرکل بدون حمايت حزب سوسيال مسيحی می تواند آسيب سياسی سختی به مرکل وارد کند. در هر حال اختلافات صورت گرفته و به وجود آمده ميان احزاب متحد مسيحی جدی است. ضمن اينکه اختلافات جاری ميان سوسيال دموکراتها و دموکرات مسيحی ها نيز در دولت ائتلافی آلمان به قوت خود باقی است. اختلافاتی که ممکن است به فروپاشی دولت ائتلافی در آينده ای نزديک منجر شود. 

برآوردها نشان می‌دهد حزب افراطی مخالف پناهجویان و مهاجران، در انتخابات سه ایالت آلمان به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده است. در حالی‌که متحدان مرکل در هر سه ایالت نتیجه بدتری در مقایسه با سال‌های گذشته کسب کرده‌اند.

انتخابات در این سه ایالت در آستانه انتخابات سراسری سال 2017 میلادی، آزمونی برای صدر اعظم آلمان و هم‌پیمانان او، به ویژه در مورد سیاست‌های مربوط به مهاجران و پناهجویان به شمار می‌رود.

برآوردهای اولیه پس از انتخابات نشان می‌دهد حزب افراطی دست راستی مخالف مهاجران در هر سه ایالت بادن-وورتمبرگ، راینلاند-فالتس و زاکسن-آنهالت به موفقیت‌های دست یافته و حزب «دمکرات-مسیحی» آنگلا مرکل، نتایج بدتری در مقایسه با پنج سال پیش کسب کرده‌است.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

 موضع‌گیری صدر اعظم آلمان در قبال پناهجویان و مهاجران، باز گذاشتن مرزهای آن کشور و عزیمت بیش از یک میلیون پناهجو در سال 2015، سبب شده که دمکرات-‌مسیحی‌ها شمار زیادی از هواداران سنتی و دست راستی خود را از دست بدهند.

 جمع بندیهای اخیر نشان می‌دهد: حزب مرکل احتمالا اکثریت خود را در بادن-وورتمبرگ از دست می‌دهد. از سوی دیگر، «سبزها» احتمالا در این ایالت جنوب‌غربی آلمان، برای نخستین بار، صاحب اکثریت می‌شوند.

در راینلاند-فالتس رقابت نزدیکی بین دمکرات-مسیحیان و سوسیال-دمکرات‌ها وجود دارد، اما چپ‌های میانه‌رو ممکن است از حزب مرکل پیشی بگیرند.

اما موضوع دیگری که به طور ملموسی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده، موفقیت‌ها حزب افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (ا ایف دی) است. برآوردها حاکی از آن است که این حزب دست راستی مخالف مهاجران، به پارلمان هر سه ایالت راه پیدا می‌کند، آنچه به گفته خبرگزاری آلمان، در تاریخ پس از جنگ، بی‌سابقه است.

در ایالت زاکسن-آنهالت، اکثریت همچنان در دست دموکرات-مسیحی‌ها باقی می‌ماند، اما «آلترناتیو برای آلمان» احتمال با نتیجه بی‌سابقه ۱۸ درصدی، وارد پارلمان این ایالت خاوری می‌شود.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

 حضور اصلی راست‌گرایان در آلمان، همیشه به طور مشخصی محدود به میانه‌روهای دمکرات-مسیحی و متحدان آن‌ها بوده است. این موضوع، صحنه سیاسی آلمان را از اتریش، سوئیس یا فرانسه، کشورهایی که راست‌گرایان افراطی حضور پررنگ‌تری داشتند، تا به امروز، متمایز می‌کرد.

آنگلا مرکل؛ پناهنده ای که صدر اعظم شد

یکی قدرت‎مندترین رهبر اروپا خود زمانی یک پناهنده بوده است. جمهوری دموکراتیک آلمان شرقی که آنگلا مرکل در قلمرو آن بزرگ شد، نه دموکراتیک بوده و نه جمهوری، بلکه یک نمایش ترس بود که به شکل دیوار برلین خود را نشان داد.
 
آنگلا مرکل در سال 2005 صدراعظم آلمان شد و رهبری چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا را بر عهده گرفت. وقتی مرکل در برابر هر کسی که ممکن بود برایش چالش ایجاد کند پیش دستی کرده یا او را منزوی کرد، بزرگان آلمانی او را «مرکل ولیان» (ترکیب مرکل + نیکولو ماکیاوللی، سیاستمدار و فیلسوف ایتالیایی که نظریه ماکیاوللیسم را در جدا دانستن سیاست از اخلاق مطرح کرد) نامیدند.

در دوره ای که بیشتر کشورهای دنیا بار دیگر درگیر بحث متلاطمی در مورد توازن بین امنیت و آزادی شده اند، صدر اعظم آلمان از مردم کشورش می‎خواهد پذیرا باشند؛ از چیزی نترسند؛ معتقد باشند تمدن‎های بزرگ پل می‎سازند، نه دیوار؛ و جنگ ها هم داخل و هم خارج میدان به پیروزی می رسند.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در هاله‎ای از ابهام!

به هر حال، هر کس با مرکل موافق یا مخالف باشد، او راه آسانی را پیش رو ندارد. رهبران تنها زمانی آزمایش می شوند که مردم نخواهند از آنها پیروی کنند. آنگلا مرکل برای مطرح کردن آنچه بیشتر سیاستمداران جرات ندارند، برای ایستادگی کردن در برابر استبداد و اقتضائات و برای نشان دادن رهبری اخلاقی پابرجا در دنیایی که وجود چنین چیزی کم است، برترین شخصیت سال 2015 مجله تایم انتخاب شد. حال باید منتظر ماند تا دید، ژرمنها آینده حاکمیت خود ر ا به دستان چه کسی خواهند سپرد. تحولات پیش روی برلین، قطعا در مسایل منطقه بویژه موضوع مهاجرت تاثیر خواهد گذاشت.

صدر اعظم ژرمنها در آستانه بازنشستگی؛ نامزدی مرکل در

 باید افزود: بحران پناهندگی برای اروپاییان، امروز به یک سمّ سیاسی مهلک تبدیل شده است. سال گذشته در چنین روزهایی بود که  تصاویر منتشر شده از یک کودک خردسال با تی‌شرت قرمز، متعلق به یک خانواده پناهجو در ساحل بدروم ترکیه که با صورت روی شن‌ها افتاده بود، دنیا را در بهت و حیرت فرو بود. اما این واکنشها دیری نپایید تا اینکه امروز اسکان دادن مهاجرین، گریبان بلندپایه‎ترین مقام یک کشور صنعتی جهان در اروپا را گرفته است. 
گزارش از محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
عرب ها اینا رو نابود کردند
نه کار هست واقعا خوی داعشی دارند
آخرین اخبار