وزیر نفت عربستان: قبل از اجلاس اوپک، بازار را از نفت لبریز نخواهیم کرد

وزیر نفت عربستان مدعی شد برخلاف افت بهای نفت، کشورش قادر است به میزان لازم نفت تولید کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «خالد الفالح،» وزیر نفت عربستان سعودی که بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان است، ادعا کرد قصد ندارد قبل از دیدار اعضای اوپک و بحث در خصوص روش های تثبیت بهای نفت، عرضه نفت خود را افزایش دهد و بازار را از نفت، اشباع کند.  

الفالح در گفتگویی با تلویزیون العربیه مدعی شد عربستان سعودی برخلاف افت بهای نفت و رشد اقتصادی کندتر، نگران نیست. کشورش قادر است روزانه تا سقف 12 میلیون و 500 هزار بشکه نفت تولید کند.

وی گفت: اکنون بازار با نفت ذخیره شده ای فراتر از سطح معمول، اشباع شده است و ما نیازی نمی بینیم که عربستان در آینده نزدیک نیازی داشته باشد تولید خود را به سطح حداکثری برساند. تقاضا در چین «بسیار سالم» است و مصرف هندوستان نیز «بسیار خوب» است. استفاده داخلی عربستان به دلیل وجود دو پالایشگاه جدید در جبیل و ینبوع، در حال افزایش است و مصرف داخلی را مجموعا 800 هزار بشکه افزایش داده است.

عربستان سعودی در حال حاضر در تلاش برای حفظ سهم خود از بازار نفت، با رکوردی بی سابقه نفت تولید می کند. عرضه رو به افزایش نفت، از جمله در آمریکا از سال 2014 ، باعث سقوط 50 درصدی بهای نفت شده است. عربستان سعودی قصد دارد ماه آینده در الجزایر، با اعضای دیگر اوپک به صورت غیر رسمی در خصوص تثبیت بهای نفت، گفتگو کند.

«عبدالصمد اعوضی،» تحلیلگری که از سال 1980 تا 2001 نماینده کویت در اوپک بود، گفت: اظهارات الفالح نشان می دهد که عربستان سعودی علاقه ای ندارد در حال حاضر، تاثیر کاهش بهای نفت بر اقتصاد کشورهای تولید کننده نفت را بپذیرد. این که عربستان می گوید مادامی که مشتریان، درخواست نفت خام کنند، آن را تامین می کنیم، کاملا بی توجهی به دیگران است.

بهای نفت خام برنت در روز چهارشنبه به بشکه ای 47 دلار و 13 سنت رسید. بهای آن در ماه ژوئن سال 2014، به 115 دلار و 71 سنت رسیده بود.

الفالح تصریح کرد جنگ قیمتی در کار نیست. رقابت در چین، برای عربستان تهدیدی به حساب نمی آید و عادی است که تولید کنندگانی مانند روسیه، فروش خود در چین را به حداکثر برسانند.

تصمیم اوپک برای برگزاری دیدار در خصوص قیمت ها در کنفرانس اقتصادی الجزیره، باعث این گمانه زنی ها شده است که شاید این گروه، دوباره تلاش کند با همکاری کشورهای غیر عضو مانند روسیه، سقف تولید تعیین کند. ونزوئلا، یکی از اعضای این سازمان که بیشترین ضربه را از این کاهش بها خورده است، خواستار اقدام جمعی برای بهبود قیمت ها شده است. تلاش دفعه قبل در ماه آوریل، در اثر تنش های سیاسی بین ایران و عربستان، با شکست مواجه شد.

داده های بلومبرگ نشان می دهد عربستان سقف تولید خود از 10 میلیون و 570 هزار بشکه در روز در سال 2015 را به 10 میلیون و 430 هزار بشکه در ماه جولای سال جاری کاهش داده است.

الفالح خاطرنشان کرد عربستان سعودی در سیاست نفتی خود، انعطاف پذیری به خرج خواهد داد. اگر تقاضا مانند امسال در مقایسه با سال گذشته، افزایش داشته باشد، ما نیازها را برطرف خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت نفتی سعودی آرامکو در حال مذاکره با چین برای اجرای پروژه های ذخیره سازی نفت خام است تا به چین کمک کند نفت بیشتری از عربستان بخرد. عربستان همچنین در حال پیگیری تاسیس پالایشگاهی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار در چین است.

قرار است عربستان در چین، چند پالایشگاه احداث کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار