عطاری‌های غیرمجاز تهدیدی جدی برای سلامت جامعه

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: عرضه دارو و مکمل در مکان‌هایی غیر از داروخانه‌ها مانند برخی عطاری‌ها و دست فروش‌ها، تهدیدی جدی بر علیه سلامت جامعه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر کبری ناصری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این پرسش که مصرف چه داروهایی در استان زیاد است؟ اظهار کرد:  آمپول دگزامتازون، قرص سرماخوردگی بزرگسالان و شربت دیفن هیدرامین، کپسول آموکسی سیلین بیشترین مصرف را دارد البته این داروها بنا به تشخیص و تجویز پزشکان و نیاز مردم بوده است.

وی با اشاره به این‌که چه داروهایی بیشتر مسمومیت‌آور است؟ ادامه داد: هر دارویی که بیشتر از میزان تجویز شده توسط پزشک مصرف شود می‌تواند مسمومیت بدنبال داشته باشد و این موضوع در مورد داروهای قلبی، عروقی و مخدر اهمیت بیشتری دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به این‌که داروهای اعصاب و مخدر جزو داروهایی بوده که مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند، گفت: داروهایی که عمدی یا غیر عمدی توسط افراد بخصوص، کودکان یا سالخوردگان به مصرف می‌رسد نیز از جمله داروهایی است که مورد سوء مصرف قرارمی‌گیرد.

ناصری تاکید کرد: درحال حاضر با کمبود خاصی مواجه نیستیم و با پیگیری همکاران ستادی و همکاری داروخانه‌های بخش دولتی و خصوصی، بخصوص داروخانه هلال احمر داروهای موردنیاز بیماران تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که داروهای خاص بیشتر در کجا توزیع می‌شود، اظهار کرد: داروهای خاص بیشتر در بیمارستان ولیعصر (عج) و داروخانه هلال احمر توزیع شده و در سایر بیمارستان‌های استان نیز سهمیه هر شهرستان توزیع می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: مهم‌ترین مشکلات استان در بحث دارو مصرف خودسرانه دارو توسط مردم بخصوص در مورد آنتی بیوتیک‌ها است.

ناصری با اشاره به برنامه‌های کنترل دارو در استان، عنوان کرد: برخی داروهای تحت کنترل، در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شوند و در مورد برخی داروهای تحت کنترل، آمار توزیع از شرکت‌های پخش اخذ شده، و نظارت لازم انجام می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر داروخانه‌ها و مراکز غیرمجاز عرضه دارو توسط دانشگاه و هم‌چنین در قالب گشت مشترک با سایر سازمان‌ها شامل؛ صنعت و معدن و تجارت، اماکن عمومی، تعزیرات، اتاق اصناف انجام می‌گیرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.