گیلان؛

غار خون فوشه کجاست

غاری جالب و دیدنی با قدمت بیش از هزار سال به نام خون فوشه که در کمرکش کوه و در منطقه ای جنگلی واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛ این غار از نوع غارهای ریزشی است و در جنوب غربی روستای فوشه فومن واقع شده است.

 این غار همانند غار های دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی و زمین شناسی برخوردار است طول غار 300 متر و عمق آن 30 متر می‌باشد. این غار دارای 4 دهانه است و در ارتفاع 930 متری از سطح دریا واقع شده است.

در ابتدای ورودی غار، یک شیب ملایم به سمت داخل غار وجود دارد که در این مسیر آثار هوازدگی فیزیکی و شیمیایی شامل خرد شدن سنگ‌ها و رنگ خاک قرمز به خوبی دیده می‌شود و بعد از 10 متر یک سنگ تخریبی در مدخل ورودی قرار گرفته که بایستی تا طول یک متر به صورت سینه‌خیز وارد غار شد. 

برای دست یافتن به این غار باید مسیری در حدود 4 ساعت را کوهپیمایی کنید. 

این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می برید. تا رسیدن به غار می توانید در فضاهای زیبایی که در مسیر از آنها عبور می کنید اتراق کنید و ضمن استراحت از جاذبه های بکر طبیعی نهایت لذت را ببریددر داخل غار چند دالان بزرگ در جهات مختلف وجود دارد که هر کدام به قسمت‌های دیگر دالان ارتباط دارد و دارای طول و عمق متفاوت می‌باشند. در برخی قسمت‌های غار سفال‌های شکسته و خفاش نیز دیده می‌شود.

پیمایش این غار نیاز به تجهیزات  کوهنوردی و غارنوردی دارد. این غار به دلیل این که در منطقه جنگلی به نام خون  قرار دارد، در سال 1372 پس از کشف به این نام خوانده می‌شود.

خون به زبان تالشی محل جاری شدن چشمه نامیده می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.