بن رودز: نگران هرگونه ارتقای توانمندی نظامی ایران هستیم/ ترجیح می‌دادیم روس‌ها اس-300 را به ایرانیان ندهند

یک مقام کاخ سفید با اشاره به تحویل سامانه اس-300 به تهران، گفت واشینگتن درباره ارتقای توانمندی نظامی ایران «نگران» است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه ای پی تی ان، بن رودز در نشست خبری بار دیگر با ابراز نگرانی از تحویل سامانه اس 300 به ایران در اظهاراتی مغرضانه: هر چند اس- 300، سامانه‌ای دفاعی است ولی آمریکا نگران هرگونه ارتقای توانمندی نظامی ایران است.

وی درباره استقرار موشک های (اس سیصد) در اطراف فردو گفت: درباره فردو باید بگویم که سامانه اس سیصد چیزی است که روس‌ها به صورت مفید در طول دوران مذاکرات، تحویل آن را به ایران به تاخیر انداختند. 

دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: البته ترجیح اصلی ما این بود که چنین سیستمی به ایران تحویل داده نشود، این چیزی بود جان کری آن را مطرح کرده بود. آنها این معامله را پیش بردند. 

رودز در ادامه اذعان کرد البته این تحویل براساس هیچکدام از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نیست؛ زیرا سامانه‌ای دفاعی است. از این رو حتی با تحریم دفاعی که رژیم سابق (تحریم ها) داشت، چنین سامانه ای برای ایران ممنوع نبود؛ زیرا سامانه‌ای دفاعی است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که ما درباره هر گونه افزایش توانمندی نظامی ایران ابراز نگرانی نکنیم. ما این نگرانی را مطرح کرده‌ایم. 

دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: در خصوص فردو باید بگویم تمرکز اصلی ما این است که ایرانیان به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای پایبند باشد. آنها همه فعالیت های غنی سازی را در فردو تعطیل کرده اند. این مرکز تحت نظارت شدید آژانس بین المللی انرژی اتمی است. از این رو تمرکز اصلی ما تامین تعهدات ایران بر اساس برجام است که شامل غنی سازی صفر سانتریفوژ (در فردو) است که در بسیاری از موارد این دستگاه ها به انبارهای تحت نظارت منتقل شده اند و آژانس دسترسی مداوم به این تاسیسات دارد. 

رودز گفت: نگرانی که ما سال‌ها مطرح کرده‌ایم ارتقای توانمندی نظامی ایران در حوزه فضا بود. این نگرانی را ما مطرح کرده‌ایم ولی بار دیگر می گویم که این ( اس-،300) سامانه‌ای دفاعی است ولی میزان پیچیدگی برای ما و برخی از متحدان و شرکای ما در منطقه جای نگرانی است. در خصوص فردو، در این تاسیسات غنی‌سازی صورت نمی گیرد و توجه اصلی ما نیز بر این است که در این تاسیسات اقدامی برای گسترش توانمندی هسته ای صورت نگیرد. 


وی در بخشی دیگر از اظهاراتش درباره نقش چین در فشار آوردن به کره شمالی گفت: باور ما این است که چین در سالهای گذشته، بخصوص از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون، در اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی و نیز تصویب قطعنامه های تحریمی سازمان ملل همکاری کرده است؛ چند ماه پیش نیز سخت‌ترین تحریم ها تصویب شد و همکاری چین در اجرای این تحریم ها بسیار مهم است و ما به گفتگو با آنان در این خصوص ادامه می دهیم. 

دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: بیانیه اخیر در خصوص پرتاب موشک کره شمالی نشانی دیگر از انزوای کره شمالی است؛ در عین حال باید فشارهای بیشتری وارد شود. باور دارم که اصل اولیه ما این است که امیدوارم بتوان با گفتگو این مساله را حل و فصل کرد ولی این امر مستلزم جدیت کره شمالی در خلع سلاح اتمی (شبه جزیره کره) است. 

بن رودز افزود: چین نگرانی‌هایی را (درباره اقدامات کره شمالی) ابراز کرده است ولی مهم ترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که فشارهایی را بر کره شمالی وارد کنیم تا مسیر خود را تغییر دهد. ما مسئولیت خود را برای دفاع از خود و متحدانمان کنار نمی گذاریم. 

وی درباره اینکه آیا احتمال می رود در نشست ها گروه بیست، اوباما و پوتین دیداری داشته باشند یا نه گفت: ما برنامه‌ای برای دیدار با پوتین نداریم. با این حال، در هر نشستی که این دو حاضر باشند، تلاش می کنیم دو رئیس جمهور زمانی را برای بررسی موضوع سوریه و اوکراین بیابند. من نمی دانم این نشست به صورت رسمی برگزار شود یا در حاشیه دیدار گروه بیست باشد. 

دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: در خصوص مساله سوریه و روسیه، جان کری دیدارهای جدیدی با لاوروف، همتای روسی خود داشت. ما توافقی به دست نیاوردیم ولی پیشرفت‌هایی حاصل شد. ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم حمایت و اقدام روسیه را با نیروی نظامی و نفوذی که روی رژیم اسد دارد برای ترک مخاصمه و ساز و کار ارسال کمک های انساندوستانه به مناطق محاصره شده و بخصوص حلب به دست آوریم. 

رودز در ادامه مدعی شد: دخالت روس‌ها در حلب باعث تشدید وخامت اوضاع انسانی شده است و باید شاهد اقدام روس‌ها باشیم تا جان انسان ها نجات یابد و شاهد گشایشی برای حل و فصل سیاسی باشیم. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار