رویترز: چه مشکلاتی در نشست آتی گروه 20 متوجه چین خواهد بود؟

رویترز در مطلبی به مشکلات پیش روی چین در نشست آتی گروه بیست پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رویترز در مطلبی نوشت: چین قصد دارد در اجلاس گروه 20، خود را به عنوان یک قدرت جهانی معرفی کند. اما مقامات این کشور نگرانند اقدامات غرب موجب شود پکن به جایگاه حقیقی خود دست نیابد. یکی از اولویت‌های "شی جین پینگ" – رئیس جمهور چین – نیز جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی است.

مقامات چین قصد دارند از نشست گروه 20 که در روزهای 4 و 5 سپتامبر (14 و 15 شهریور) برگزار خواهد شد برای برنامه‌ریزی درباره رشد اقتصادی جهان استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد این مذاکرات تحت تاثیر دعواهای مختلفی مانند اختلافات ارضی کشورها قرار گیرد.

در ماه‌های گذشته، رای یک دادگاه بین‌المللی، ادعاهای چین در خصوص دریای جنوبی چین را رد کرد. با این‌که فیلیپین این پرونده را تنظیم کرده بود، مقامات چین، انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه گرفتند.

با اینکه مقامات چین خواستار تشکیل مهمترین نشست سال در این کشور به بهترین وجه ممکن هستند، شی جین پینگ قصد دارد درباره مسائلی مانند مناقشه دریای جنوبی چین مقتدرانه ظاهر شود.

در این نشست افرادی مانند باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا –، شینزو آبه – نخست وزیر ژاپن – و دیگر سران کشورها حضور خواهند یافت.

اما برخی رسانه‌ها گزارش داده اند کشورهای غربی با پیمان‌هایی مانند شراکت ترنس-پسیفیک، قصد دارند جایگاه پکن در جهان را تضعیف کنند. کشورهایی مانند انگلیس و استرالیا پرسش‌هایی را درباره سرمایه‌گذاری‌های نظام‌مند چین در آن‌ها مطرح کرده اند که خشم پکن را برانگیخته است.

استرالیا از فروش بزرگترین شبکه انتقال برق خود به چین جلوگیری کرد. انگلیس نیز طرح سرمایه‌گذاری چین در برنامه‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده است. این در حالی است که چین به کشورهای خارجی اجازه سرمایه‌گذاری‌های عمده نمی‌دهد. یکی از مقامات اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: "هنگامی که به چینی‌ها بگوییم قصد خرید یکی از شبکه‌های زیرساختی آن‌ها را داریم، آن‌ها پیش از آن‌که جمله ما به اتمام برسد درخواستمان را رد می‌کنند."

هفته گذشته، وزیر خارجه چین از ژاپن خواست در نشست جی 20 مشارکتی سازنده داشته باشد. مقامات چین معتقدند ژاپن نیز ممکن است به دستور بزرگترین متحد خود – آمریکا – وارد مناقشه دریای جنوبی چین شود.

با این حال، مسئولان چینی می‌کوشند نشست آتی گروه 20 را بدون هرگونه حاشیه برگزار کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار