یاسوج؛

رونق غذاهای محلی بر روی سفره های مردم

با وجود پیشرفت تکنولوژی و تبلیغات گسترده برای غذاهای خارجی در شبکه های مجازی، اما هنوز غذاهای محلی و سنتی بر روی سفره های مردم کهگیلویه و بویراحمد رونق خاصی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ در حالی که عطر و طعم غذاهای سنتی و ایرانی در بسیاری از نقاط کشور جای خود را به تدریج به غذاهای خارجی و فست فودی بی ارزش داده است اما در این استان همچنان بازار مصرف غذاهای سنتی داغ است.

مادران این خطه با پخت غذاهای محلی در سلامتی اعضای خانواده خود،حفظ سنت ها و ماندگاری حلاوت چاشت های ایرانی در ذائقه نسل امروز سهیم هستند.

غذاهای سنتی و محلی کهگیلویه و بویراحمد
شله ماسی یا آش ماست
مصرف این غذا به دلیل اینکه شغل اصلی مردم دامداری بوده، آسان بودن تهیه آن در محیط های تلاش و کار روستایی و ارزش آن که سرشار از کلسیم است از گذشته های دور تا کنون در این دیار رواج داشته است.

شله ماسی ترکیبی از دوغ، برنج، آویشن، پیاز داغ و روغن محلی است.

شله ماشکی
این غذا از موادی چون برنج، ماش، انار خشک شده، پیاز داغ و روغن محلی تهیه می شود.

شله بادامی:
شله بادامی که مخلوطی از بادام کوهی و برنج است و بر روی سفره های فصل زمستان رواج دارد.

کله جوشک یا کلک سوز
این غذای ساده که با پیاز، پونه، ادویه و نان محلی تهیه می شود و درمناطق عشایری رواج خاصی دارد.

آش کارده (هره):
برای تهیه ی این غذا، کارده را که گیاهی گرمسیری با برگ های پهن است، خرد می کنند و در دوغ ترش می خوابانند.
بعد از دو روز آب به آن اضافه می کنند. بعد از جوشیدن، گندم و برنج نیم کوب به آن اضافه می شود. این غذا مشهورترین آش کهگیلویه و بویراحمد است.

پلو محلی:
مواد اولیه آن برنج، قارچ و نوع گیاه کوهی به نام لیزک است.

آبگوشت:
آبگوشت متداول ترین غذای عشایر این منطقه است که از گوشت و حبوبات درست می شود.

قورمه:
گوشت گوسفند را از استخوان جدا کرده و با پیه سرخ کرده و با اضافه کردن مقداری نمک آن را در ظرفی که از پوست درست شده نگهداری می کنند.
در مناطق سردسیری و یخبندان های زمستانه از این غذا استفاده می شود.

دنگو:
آش دنگو از غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که سرشار از حبوبات می باشد و در فصل زمستان بیشتر رواج دارد چون به اعتقاد مردم استان این آش برای سرماخوردگی مفید است.

نان بلوط یا نان کلگی:
قدیمی ترین نان محلی کهگیلویه نان بلیط یا نان بلوطی است.
برای تهیه ی این نان پوسته ی سخت بلوط را جدا و خشک می کنند.
سپس پوسته ی نازک بعدی را که به آن جفت می گویند، نیز می گیرند.
این پوسته خاصیت درمانی دارد و برای درمان دردهای معده مفید است.

جفت بسیار تلخ است و آن را درون پوسته ی کپسول 500 می گذارند و می خورند، یا آن را می جوشانند و می خورند و بعد از آن، تکه ای گوشت کباب شده می خورند، تا از حالت تهوع جلوگیری شود.

برای تهیه ی نان بلوطی عصاره ی بلوط یا کلگ را درون آب یک هفته می خیسانند، تا به صورت خمیر درآید.

سپس آن را درون سبدهای مخصوصی که از شاخه های بادام کوهی می سازند، پالایش می کنند. بعد آن را با دست ورز می دهند و به وسیله ی ابزاری به نام حسوم آن را روی ساج پهن می کنند و به وسیله ی حسوم وارونه می کنند، تا دو طرف آن برشته شود. این نان به رنگ قهوه ای تیره است.

نان برکو:
برای تهیه ی این نان، کلگ (عصاره بلوط) را با آرد گندم مخلوط می کنند و به صورت خمیر درمی آورند. سپس روی ساج پهن می کنند. این نان بزرگ تر از نان بلوطی است و شبیه نان لواش است. این نان قهوه ای روشن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:برگزاری جشنواره های غذاهای بومی محلی، نمایشگاه های عرضه غذاهای سنتی، مسابقات درون مدرسه ای و ثبت ملی برخی از غذاهای محلی از برنامه های در دست اجرا برای ادامه این استقبال از غذاهای بومی و محلی است.

محمود باقری افزود: هم اکنون در حال تلاش و برنامه ریزی برای ثبت ملی نان محلی،نان کلگی، آش دوغ و آش کارده هستیم.

وی اظهار کرد:جشنواره غذاهای بومی و محلی کهگیلویه و بویراحمد شهریور امسال در یاسوج برگزارمی شود.

وی گفت: در این جشنواره بانوان خلاق و خوش ذوق استان ، غذاهای سنتی خاص کهگیلویه و بویراحمد با پوشش محلی و در سیاه چادرها طبخ و در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

باقری با اشاره به خواص دارویی برخی از غذاهای استان گفت: این جشنواره می تواند زمینه معرفی خواص دارویی غذاهای محلی استان را فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در اکثر غذاهای بومی و محلی استان از گیاهان دارویی و خوش عطر و طعم ،بومی استان استفاده می شود.

باقری با بیان اینکه هر ساله مسافران زیادی در فصول مختلف به استان سفر می کنند، گفت: پخت غذا در سیاه چادرهای عشایری و توسط بانوانی با لباس محلی می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان معرفی شود.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.