بازداشت‌های گسترده در بامیان در آستانه سفر اشرف غنی به این ولایت

جنبش روشنایی از آنچه "بازداشت‌های گسترده" در آستانه سفر محمد اشرف غنی، رییس جمهوری به بامیان خوانده خبر داده است.

بازداشت‌های گسترده در بامیان در آستانه سفر اشرف غنی به این ولایتبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، احمد بهزاد، از اعضای این جنبش در واکنش به این بازداشتی ها که هنوز تعداد دقیق آن معلوم نیست بیانیه ای صادر کرده است.

دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان «نی« نیز از بازداشت دستکم یک خبرنگار به نام زمان احمدی خبر داده و گفته که این خبرنگار از شام روز یکشنبه از مرکز بامیان ناپدید شده است.

زمان احمدی پیش از این بعنوان گزارشگر ولایتی خبرگزاری بخدی در ولایت بامیان کار می کرد.

سلیمان احمدی، برادر زمان احمدی به نی گفته است که برادرش از ساعت ٩:٣٠ شب به خانه نيامده است.

او از قول همکاران آقای احمدی نقل قول کرده است که این خبرنگار را ماموران امنیت ملی بازداشت کرده اند.

نی با انتشار اعلامیه ای بازداشت این خبرنگار را به شدت محکوم کرده است. در این اعلامیه آمده: "طاهر زهير، والي باميان در يك تماس با ديده بان رسانه ها فقط همين قدر گفت كه هيچ خبرنگاری در باميان بازداشت نشده و تلفن را قطع كرد."

نی مدعی شده است که در آستانه سفر اشرف غنی به باميان، انترنت و شبکه های اجتماعي بسيار محدود شده و خبرنگاران از اين بابت با مشكلات زياد مواجه شده اند.

گزارش شده است که در حال حاضر شبکه اجتماعی فیسبوک در بامیان کار نمی کند.

براساس گزارشی که دیده بان رسانه ها از قول خبرنگاران در بامیان منتشر کرده، شهر کاملا وضعیت نظامی و حالت اضطراری به خود گرفته است.

گفته شده که ماموران امنیتی از تردد مردم به داخل شهر جلوگیری می کنند

احمد بهزاد از اعضای جنبش روشنایی ضمن محکوم کردن بازداشت معترضان در بامیان این عملکرد حکومت را غیر قانونی و خلاف ارزش های دموکراسی خوانده است.

آقای بهزاد در نوار تصویری که به رسانه ها ارسال کرده از مقامات حکومت و مسولان محلی در بامیان خواسته است که هر چه زودتر به بازداشتی ها در بامیان پایان دهند و همزمان تاکید کرده افراد که دستگیر شده اند هر چه سریع تر آزاد شوند.

بهزاد گفته است: "جوانان ما با خرد ورزی با آگاهی وارد عرصه عدالت طلبی شده اند و بار بار تاکید کرده اند که مطالبات خود را از راه های مسالمت آمیز مدنی و در قالب ارزش های دموکراسی و مردم سالاری در سطح جهان از جمله افغانستان و در شهرهای مختلف پیگیری خواهند کرد."

او تایید کرده است افراد که بازداشت شده مردم را برای تظاهرات مسالمت آمیز فردا فرا می خواندند.

قرار است که محمد اشرف غنی به روز دوشنبه برای افتتاح چند پروژه به بامیان سفر کند.

در آستانه سفر آقای غنی شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در یک اقدام هماهنگ مردم را به تظاهرات و تجمع های اعتراضی فرا خوانده اند.

احمد بهزاد می گوید که این حق مردم است که در برابر حاکمان و رهبران حکومت اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند.

او تاکید کرده است که سران حکومت و والی بامیان با نقض قانون اساسی و حق مدنی "رفتار ناشایست " را مرتکب شده و دست به بازداشت معترضان زده و احکام قانون اساسی را نقض کرده اند.

همزمان با سفر محمد اشرف غنی در بامیان تدابیر شدید امنیتی به این شهر وضع شده و ماموران امنیتی رفت و امد را در کنترول دارند

این عضو جنبش روشنایی از مردم خواسته است که به روز دوشنبه به شکل مسالمت امیز تظاهرات کرده و خواسته های شان را به روش مدنی و مسالمت آمیز مطرح کنند.

بهزاد هشدار داده است تا زمانی که خواسته های شان مبنی بر تطبیق ماستر پلان برق کشور و انتقال خطوط برق ترکمنستان از مسیر بامیان – میدان وردک تطبیق نشود به اعتراض در داخل و خارج کشور ادامه خواهند داد.

او گفته است: "هیج اقدام حکومت و هیج ماجراجویی حکومت نمی تواند که مردم را از پیگیری مطالبات انسانی و عدالت خواهانه شان باز بدارد."

بهزاد می گوید که مردم به سیاست تبعیض سیستماتیک در افغانستان نقطه پایان خواهند گذاشت.

احمد بهزاد می گوید که رییس جمهوری برای خاک زدن به چشم مردم به بامیان سفر می کند تا پروژه های که قبلا افتتاح شده بود را یک بار دیگر افتتاح کند.

هر چند او از این پروژه ها نام نبرده اما گفته است: "اقدامات غنی و عبدالله و شرکای شان در حکومت برای افتتاح چند باره طرح های نمایشی و بی پشتیبانه مردم را فریب می دهند."

همزمان با دستگیری ها در بامیان از ولسوالی های این ولایت خبر می رسد که شماری از فعالان مدنی و مردم برای شرکت در اعتراض روز دوشنبه به طرف مرکز بامیان حرکت کرده اند.

بخدی نوشت: شماری از فعالان مدنی اعلام کرده اند که شب را راه خواهند پیمود تا فردا در اعتراض علیه سیاست های تبعیض آمیز حکومت و بازداشت خبرنگاران و فعالان مدنی شرکت کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار