گرگان؛

کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان

کاشت زیره در گلستان تنها به روش دیم که همان کشت سنتی است انجام می گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ تغییرات شرایط اقلیمی ، افزایش تدریجی دمای کره زمین و کمبود آب موجب شده است به تدریج محصولات متحمل به خشکی در الگوی کشت استان گلستان جایگاه خاصی بیابند . زیره یکی از محصولاتی است که نسبت به خشکی ، سرما و شوری خاک تا حدود زیادی مقاوم می باشد .

کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
گلستانی ها زمین های شمال گنبد و شمال و شرق مینودشت تا اراضی حاصلخیز و کوهستانی مراوه تپه  رابه کشت زیره اختصاص داده اند . زیره در مناطق خشک و نیمه خشک بخصوص در مناطقی که تفاوت دمای شب و روز زیاد می باشد و بارندگی سالانه کمتر از 150 میلی متر است قادر به تولید محصول است . تحمل زیره به خشکی خیلی زیاد است به همین دلیل کشت آن اغلب بصورت دیم می باشد .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
ترکیبات اصلی زیره ، اسانس آلدهیدی هستند که تا 60 درصد آن را تشکیل می دهند.  چنانچه دانه ها پودر شوند، اسانس آن تا حدود 50 درصد کاهش می یابد و در صورتی که مدت آسیاب کردن بیش از یک ساعت باشد، کاهش میزان اسانس از این هم بیشتر خواهد بود.ترکیبات دیگر اسانس هیدروکربن های منوترپنی و سس کویی ترپنی است.


کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
زیره دارای خواص دارویی فراوان از جمله هضم کننده غذا ، ضد تشنج ، دفع کننده گاز معده و روده ، درمان مشکلات مثانه و کلیه ، افزایش متابولیسم و گرمای بدن، خاصیت مشابه آنتی هیستامین و در نتیجه جلوگیری از لخته شدن خون و همچنین در درمان راشی تیسم مفیداست .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان
برای تحریك اشتها، زیره را با سركه و آب مخلوط كرده و قبل از غذا بخورید .هنگامیكه اطفال شیر خوار دل درد دارند و نفخ در شكم شان پیچیده ،چند قطره اسانس زیره را با روغن بادام مخلوط كرده و با آن شكم آنها را ماساژ دهید .زیره را در غذاهایی كه نفاخ هستند مخصوصا حبوبات استفاده كنید .
کاشت زیره به صورت سنتی در گلستان

انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.