وال استریت ژورنال: توقف افزایش سطح تولید نفت ایران/تهران در نشست آتی اوپک شرکت می‌کند

سطح تولید نفت‌خام ایران در هفته‌های اخیر و پیش از برگزاری گفتگوهای آتی اوپک درخصوص تعیین سقف تولید خود، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وال استریت ژورنال: توقف افزایش سطح تولید نفت ایران/تهران در نشست آتی اوپک شرکت می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد روند بازگشت ایران به بازار جهانی نفت‌خام به عنوان یکی از صادرکنندگان عمده طلای سیاه هفت ماه پس از لغو تحریم‌های این کشور، با وقفه همراه شده باشد. این موضوع گمانه‌زنی‌ها را درخصوص تمایل ایران برای همکاری با دیگر صادرکنندگان درخصوص ثابت نگاه داشتن سطح تولید افزایش داده است. 

در ادامه گزارش آمده است: سطح تولید نفت‌خام ایران در هفته‌های اخیر و پیش از برگزاری گفتگوهای ماه آینده «اوپک،» سازمان کشورهای صادرکننده نفت، درخصوص تعیین سقف تولید خود، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تهران پیش از این، اعلام کرده بود قصد دارد به تولید نفت‌خام ادامه خواهد داد تا میزان صادرات خود را به سطح پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای برساند. در صورتی که به نظر می‌رسد ایران در حال حاضر، قادر نیست سطح تولید نفت‌خام خود را به 4 میلیون در بشکه افزایش دهد. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: «بیژن نامدار زنگنه،» وزیر نفت ایران، شنبه اعلام کرد میانگین تولید نفت ایران در ماه اوت 3.85 میلیون بشکه در روز بوده است که در مقایسه با ماه پیش از آن (میانگین تولید 3.8 میلیون بشکه در روز) تغییر چندانی نداشته است. 

میانگین سطح تولید نفت‌خام ایران در دوران پیش از لغو تحریم‌ها به کمتر از 3 میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود. سطح تولید نفت این کشور در ماه ژانویه و پس از لغو تحریم‌ها افزایش یافت. این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی می‌گوید سطح تولید نفت‌خام ایران در ماه گذشته میلادی مجدداً کاهش یافت و به 3.6 میلیون بشکه در روز رسید. 

در فاصله میان ماه‌های ژانویه و مه، سطح تولید نفت‌خام ایران نسبت به دوران تحریم‌ها حدود دو برابر افزایش یافت. با این وجود، مقامات شرکت ملی نفت ایران اعلام کردند سطح تولید روزانه نفت‌خام این کشور نسبت به دوران پیش از اعمال تحریم‌ها حدود 200 هزار بشکه کمتر بوده است.

ایران اعلام کرده در نشست ماه آینده اوپک شرکت خواهد کرد. با این وجود، این کشور هنوز درخصوص ثابت نگه داشتن سطح تولید خود اعلام آمادگی نکرده است. کارشناسان مسائل نفتی معتقدند در صورت ثابت ماندن میزان تولید نفت ایران در سطح کنونی، عربستان -که تابستان سال جاری بالاترین رکورد تولید نفت را داشت- نیز به احتمال زیاد، در نشست آتی اوپک با فریز نفتی موافقت خواهد کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار