بی بی سی: در نزدیک ترین ستاره، سیاره‌ای به اندازه زمین وجود دارد

این سیاره کوچک، در محوری به دور ستاره خود می چرخد و شرایط وجود آب بر سطح خود را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، قابل سکونت ترین مکان در خارج از منظومه شمسی، احتمالا در نزدیکی ما است؛ البته از نظر فاصله نجومی.

دانشمندان می گویند تحقیقاتشان در خصوص نزدیک ترین ستاره به نام پروکسیما قنطورس نشان می دهد یک سیاره به اندازه زمین دارد که دورش می چرخد.

علاوه بر این، این سیاره با سرعتی حرکت می کند که وجود آب در سطح آن ممکن است. پروکسیما حدود 40 هزار میلیارد کیلومتر با زمین فاصله دارد و اگر با سفینه ای با فناوری امروزی به سمت آن حرکت کنیم، هزاران سال طول می کشد به آن جا برسیم.

اما کشف سیاره ای در همسایگی مان که مناسب زندگی باشد، خارج از تصور ماست. گوییلم آنگلادا اسکوده که تیمش این گزارش را در مجله نیچر به چاپ رسانده است می گوید: «در حال حاضر، قطعا سفر به این سیاره فقط تخیل است اما حالا افرادی هستند که به این کار فکر می کنند و انجام سفر اکتشافی به آن مکان، فقط مسئله تمرین علمی نیست.»

یکی از ثروتمندان جهان به نام یوری میلنر، اوایل سال جاری میلادی گفت مبلغ 100 میلیون دلار صرف تحقیق در خصوص ساخت سفینه های فضایی کرده است که بتواند با لیزر در کهکشان حرکت کند.

چنین سفینه ای، احتمالا با سرعت 20 درصد سرعت نور حرکت خواهد کرد و سفر به ستاره ای مانند پراکسیما قنطوری، تنها چند ده سال طول خواهد کشید.

اما در حال حاضر، این که بگوییم سیاره تا چه اندازه قابل سکونت است، کاملا در حد فرضیه است.
این محقق دانشگاه کوئین مری لندن با استفاده از ابزار فوق دقیقی به نام هارپس موفق به رصد این سیاره شد.

داده های دریافتی نشان می دهد این سیاره دارای جرم حداقلی 1.3 زمین است و با ستاره ای که به دور آن می چرخد، فاصله 7.5 میلیون کیلومتری دارد و یک دور آن، 11.2 روز طول می کشد.

فاصله بین این سیاره تا ستاره خود، کمتر از فاصله زمین تا خورشید است؛ اما از آن سو، ستاره ای کوچک تر و کم نورتر دارد. این که آیا دمای سیاره نیز قابل سکونت باشد یا نه، به وجود اتمسفر بستگی دارد.