بدون درد به جنگ موهای زائد بروید

در خانم‌ها رشد موی صورت و بدن يك امر ناخواسته و بسيار رنج‌آور است و در نتيجه هر خانمی به دنبال كم ضررترين روش مو زدايی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، كمتر خانمی هست كه به نوعی دچار مشكل موهای زائد و اضافی نباشد و برای حفظ زیبایی و پاكیزگی خودبه دنبال روشی برای ازبین‌بردن موهای زائدش نباشد. خوشبختانه این روزها روش‌های متنوعی برای موزدایی وجود دارد. مسلما شما از هركدام از روش‌ها استفاده كنید، سوالات فراوانی در ذهن خود دارید كه كدام روش بهتر و دائمی است یا هركدام از این روش‌ها ممكن است چه عوارضی به‌دنبال داشته باشند و... .


در خانم‌ها رشد موی صورت و بدن یك امر ناخواسته و بسیار رنج‌آور است و در نتیجه هر خانمی به دنبال كم ضررترین روش مو زدایی است. شما باید با عوارض ناخواسته هركدام از روش‌ها به خوبی آشنا باشید تا بهترین روش را انتخاب كنید. هیچ‌كس نمی‌تواند بهتر از یك متخصص پوست و مو به این گونه‌ سوالات شما پاسخ دهد. در این مطلب دكتر بهروز باریك‌بین متخصص پوست، مو و زیبایی به بیشتر سوالات رایج درباره رفع موهای زائد پاسخ گفته است.


یک روش نسبتا دائمی


برای برداشتن موهای زائد دو روش داریم. یك سری جزو راه‌های موقتی هستند مثل استفاده از تیغ یا روش‌هایی كه موها را از ریشه در می‌آورند (به این روش‌ها اپیلاسیون می‌گویند). اپیلاسیون شامل روش‌هایی چون مومك انداختن، بندانداختن و... است. لیزر و الكترولیز دو روشی هستند كه می‌توانند تقریبا به‌طور دائمی شما را از شر موهای زائد خلاص كنند. الكترولیز از روش‌های قدیمی است كه در آن سوزن الكترولیز از طریق منافذ پوستی داخل فولیكول‌های مو می‌شود و به وسیله جریان الكتریكی با ایجاد حرارت، فولیكول مو را می‌سوزاند.


اگر این روش با دقت و توسط فرد ماهر انجام شود یكی از روش‌های بسیار خوب است چون احتمال رویش دوباره موی زائد بسیار كم است،‌ اما اگر این روش اشتباه انجام شود باعث به وجود آمدن زخم‌هایی روی پوست می‌شود و درنتیجه جوشگاه‌های بسیار بد شكلی روی پوست ایجاد می‌شود. امروزه جایگزین الكترولیز، لیزرهای موی زائد هستند. البته الكترولیز نسبت به لیزر دائمی‌تر است ولی به خاطر عوارضی چون ایجاد لك و... كمتر توصیه می‌شود.


این روش عوارض کمتری دارد


یكی از روش‌هایی كه كمترین آسیب را به پوست شما وارد می‌كند، اصلاح با تیغ است. فقط مشكل این است كه موها را به فاز فعال می‌برد، یعنی موهایی را كه خواب هستند بیدار می‌كند، در نتیجه رشدشان بیشتر می‌شود و این گونه به نظر می‌رسد كه موها كلفت‌تر و بیشتر شده‌‌اند.


چه‌كار كنید كه بعد از اصلاح و اپیلاسیون جوش نزنید؟


بعضی از افراد بعد از استفاده از بند یا اپیلاسیون با موم، دچار جوش‌های زیادی می‌شوند تا جایی كه ما مراجعان بسیاری داریم كه می‌گویند صورت‌شان هیچ‌وقت جوش نداشته ولی بعد از استفاده از بند یا موم به شدت دچار این مشكل شده‌اند. بعد از بند انداختن چون سوراخ‌های پوست باز می‌شوند، میكروب‌هایی كه در سطح پوست قرار دارند به داخل منافذ پوست می‌روند و ایجاد فولیكولیك می‌كنند. این فولیكولیك‌ها تبدیل به آكنه و جوش می‌شوند. همچنین التهابی كه در اثر كندن موها در پوست ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود، اما برای بهبود و جلوگیری از ایجاد این جوش‌ها می‌توان اقداماتی خاص انجام داد مثل استفاده از ژل‌های مخصوص بعد از اصلاح یا استفاده از ژل آلوورا.


این مواد می‌توانند تا حد زیادی در تخفیف جوش‌ها و التهابات كمك‌‌كننده باشند. خیار نیز یكی از میوه‌های خنك است كه خاصیت ضدالتهابی دارد و شما می‌توانید بعد از بند انداختن یا اپیلاسیون به عنوان ماسك، از خیار استفاده كنید كه این ماسك می‌‌تواند در تخفیف التهابات پوستی بسیار مفید باشد.


یكی از داروهای مفید دیگر برای جلوگیری از جوش، استفاده از روغن درخت چای یا tea tree oil است. ژل و صابون‌های بسیاری در بازار وجود دارد كه حاوی این روغن هستند، در نتیجه این نوع ژل‌ها و صابون در تخفیف جوش‌ها بسیار مفید هستند. بهترین كار بعد از بند انداختن یا اپیلاسیون این است كه ابتدا پوست را با صابون روغن درخت چای (tea trea oil) بشویید و بعد ژل آلوورا به پوست بمالید تا التهابات پوستی كاهش یابد.


بند انداختن چه فوایدی دارد؟


ببینید باید قبل از هر كاری تكلیف خود را روشن كنید، یعنی مشخص كنید كه هدف‌تان چیست. اگر هدف شما تقویت و لایه‌برداری از پوست است باید روش‌های ویژه‌ای را به كار ببرید اگر هدف شما برداشتن موهاست، روش‌های خاصی نیز برای این كار وجود دارد. اگر فكر می‌كنید كه بند می‌اندازید چون برای پوست خوب است، شاید اصلاح با تیغ مناسب‌تر باشد چون بهتر از پوست لایه‌برداری می‌كند و باعث پیلینگ می‌شود. باید بدانید كه بند، تفاوتی با اپیلاسیون با موم یا انواع اپیلاتورها ندارد چون همه این‌ها وسایلی هستند كه هدف‌شان كندن مو از ریشه است، پس باید انتخاب كنید كدام روش برای شما مناسب‌تر است.


آیا اپیلاسیون یا موم به پوست آسیب می‌زند؟


گاهی بسیار می‌شنویم كه می‌گویند مومك می‌تواند به پوست آسیب بزند و باعث به وجود آمدن چین‌و‌چروك‌های زودرس شود و... ولی هیچ‌كدام از این‌ها درست نیست. هیچ فرقی بین مومك، بند انداختن یا استفاده از اپیلاتور وجود ندارد، چون در تمام این روش‌ها مو از ریشه كنده می‌شود. فقط احتمال دارد یك‌سری از بیماری‌های پوستی در صورت رعایت نكردن بهداشت،‌ از راه مومك منتقل شود، بنابراین هنگام استفاده از مومك هیچ نگران نباشید شما می‌توانید به راحتی هرجایی از پوست‌تان را كه خواستید با مومك مو زدایی كنید، فقط رعایت كامل بهداشت را فراموش نكنید. حتی استفاده از روش‌های اپیلاسیون به دفعات زیاد می‌تواند موها را نازك و كمتر كند. استفاده از موم برای صورت نیز هیچ مشكلی ایجاد نمی‌كند.


مهم‌ترین نكته‌ای كه هنگام بند انداختن باید توجه كنید


در بند انداختن، حركات درست باعث می‌شود كه موها به بند گیر كنند در نتیجه از ریشه كنده شوند، این روش از روش‌های خیلی قدیمی است كه خیلی از افراد در منزل و آرایشگاه از آن استفاده می‌كنند. این روش، روش نسبتا خوبی است و تنها نكته‌ای كه هنگام بند انداختن باید به آن توجه كرد این است كه بند مورد استفاده حتما باید نو باشد تا مانع انتقال بعضی بیماری‌های پوستی مثل زگیل از فردی به فرد دیگر شود. بنابراین حتما توجه كنید كه آرایشگر شما از بند نو برای صورت‌تان استفاده كند. این كه بند را ضدعفونی كند كافی نیست چون اصلا مهم نیست كه بند استریل شود، مهم این است كه این بند روی صورت فرد دیگری استفاده نشده باشد و باعث انتقال بیماری نشود.


آیا استفاده از الكل بهداشتی بعد از بند فایده‌ای دارد؟


بعضی از خانم‌ها عادت دارند بعد از بند یا حتی قبل از آن، پوست صورت‌شان را با الكل بهداشتی پاك می‌كنند، این كار باعث می‌شود كه میكروب‌های روی پوست از بین بروند و پوست را استریل می‌كند ولی به هیچ‌وجه التهاب پوست را كاهش نمی‌دهد و حتی در بعضی از افراد، می‌تواند باعث به وجود آمدن التهابات پوستی بیشتر نیز بشود و پوست را خشك كند. بنابراین توصیه نمی‌شود و استفاده از ژل‌های بعد از اصلاح بیشتر توصیه می‌شود.


ظرف جداگانه برای موم یادتان نرود


استفاده از موم سرد یا گرم برای موزدایی یكی دیگر از روش‌هاست، مهم‌ترین نكته هنگام استفاده از موم گرم این است كه مواظب باشید، دمای موم بیش از حد نباشد، موردهایی وجود داشته است كه فرد به خاطر استفاده از موم‌های داغ دچار سوختگی‌های درجه یك یا درجه 2 شده است. بنابراین توجه كنید كه حرارت موم، متعادل باشد تا باعث به وجود آمدن سوختگی نشود. مهم‌ترین نكته هنگام استفاده از موم به‌طوركلی در آرایشگاه‌ها این است كه هر فرد باید ظرف موم جداگانه مخصوص به خود داشته باشد.


یعنی شما باید قبل از مراجعه به آرایشگاه برای اپیلاسیون با موم، ظرف موم‌تان را خودتان ببرید تا مطمئن باشید كه موم به‌طور اختصاصی برای شماست و برای فرد دیگری استفاده نمی‌شود، حتی اگر كاردك‌ها جدا باشد اصلا كافی نیست چون خود ظرف موم و موم نیز كوتاه می‌توانند به راحتی باعث انتقال میكروب و بیماری‌ها شوند، چون اگر تنها یك نفر دچار یك بیماری پوستی باشد و كاردك او وارد ظرف موم شود، می‌‌تواند تمام موم را آلوده كند، درنتیجه افراد زیادی را مبتلا به آن بیماری پوستی كند، ما موردهای بسیاری داشته‌‌ایم كه دچار زگیل در مناطق حساس پوست‌شان شده‌اند و همین امر می‌تواند باعث مشكلات فراوانی برای آن‌ها شود.


عامل زگیل، ویروس‌‌هایی هستند كه كاملا مسری هستند و می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود، پس همیشه ظرف موم خودتان را همراه داشته باشید تا از آلوده نبودن آن مطمئن باشید. همه ویروس‌های جلدی كه می‌تواند ایجاد بیماری‌هایی چون تبخال، زگیل و... كند به راحتی می‌توانند از طریق موم منتقل شوند.


درچه حالتی پرمویی صورت شما بیماری است؟


بعضی از افراد هستند كه به‌طوركل پرمو هستند، یعنی از دوران كودكی و حتی قبل از این‌كه به سن بلوغ برسند صورت و بدن آن‌ها موهای كركی فراوانی دارد، ما این موارد را غیرطبیعی تلقی نمی‌كنیم به‌خصوص اگر در خانواده نیز پرمویی رایج باشد. اما بعد از سن بلوغ كه هورمون‌های جنسی در بدن ترشح می‌شود، قسمت‌‌هایی از بدن خانم‌ها قاعدتا نباید موی زائد و ضخیم داشته باشد، یعنی نباید موی بلند و به اصطلاح ترمینال داشته باشد از جمله پشت لب، ناحیه چانه، ناحیه بناگوش، زیرگردن، جلوی قفسه سینه، ناحیه پشت كمر، قسمت داخلی ران‌ها و... اگر در این مناطق موی بلند وجود داشته باشد، غیرطبیعی است اما این غیرطبیعی بودن به معنای این نیست كه فرد دچار مشكل است.


اگر فردی دچار موهای زائد است ولی عادت‌های ماهانه‌اش مرتب است، جوش و ریزش مو ندارد در این موارد ما این پرمویی را بدون علت می‌دانیم. این مسئله می‌تواند ارثی هم باشد و نیازی به پزشك وجود ندارد. اما اگر در كنار رشد موهای زائد، فرد عادت ماهانه‌اش نامرتب شد، میل جنسی او بیش‌از‌حد زیاد شد، تغییر صدا پیدا كرد و بدن شروع به عضلانی شدن كرد و... در این صورت حتما باید فرد به پزشك مراجعه كند تا با آزمایش‌های هورمونی و سونوگرافی از تخمدان و... دلیل ترشح بیش‌ازحد هورمون‌های مردانه در بدن مشخص شود و فرد تحت درمان قرار گیرد.


آیا داروهای كم‌كننده موهای زائد فایده‌ای دارند؟


امروزه یك‌سری از كرم‌ها وجود دارند كه ادعا می‌كنند؛ رشد موها را كاهش می‌دهند معروف‌ترین و علمی‌ترین آن‌ها كرم vaniqa یا eflornithine است كه آنزیمی را كه در تقسیم سلولی فولیكول‌های مو نقش دارد مهار كرده در نتیجه رشد موهای زائد را كم می‌كند، اما مشكلی كه وجود دارد این است این كرم گران است و احتمالا استفاده از آن برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست.


كرم معتبر دیگری كه وجود دارد Bioxet است كه تركیبی از اسیدفرمیك (اسید مورچه) است كه با توجه به بررسی‌ها ثابت شده می‌تواند رشد موهای زائد را كم كند، اما این ادعا كه به‌طور دائمی رشد موهای زائد را كم كند، كاملا بی‌اساس و غیرعلمی است. این كرم‌ها تنها تا زمانی رشد موهای زائد را كم می‌كنند كه مورد استفاده قرار می‌گیرند.


اپیلاسیون دائم وجود ندارد


در تبلیغات بسیار دیده می‌شود كه بعضی از آرایشگاه‌ها یا... ادعا می‌كنند كه با بعضی مواد برای شما اپیلاسیون دائم انجام می‌دهند، این روش‌ها هیچ‌كدام جنبه علمی ندارد و تنها برای خالی كردن جیب شماست و به هیچ‌وجه اثری نخواهند داشت. ما به وسیله اشعه لیزر هم نمی‌توانیم به‌طور كامل موها را از بین ببریم، شما نباید تصور كنید با استفاده از یك كرم یا موم می‌‌توان به طوركلی موها را ریشه‌كن كرد. پس هیچ‌كدام از این تبلیغات را باور نكنید
منبع:مجله سیب سبز
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چطور میتونم از شر موهای زاید خلاص بشم بدون درد
آخرین اخبار