اهواز،

آزمایش کروماتوگرافی در نیروگاه سد شهید عباسپور

آزمايش گاز کروماتوگرافي روي روغن ترانس هاي نيروگاه سد شهيد عباسپور انجام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مديرعامل سد و نيروگاه شهيد عباسپور گفت: به منظور حفظ و نگهداري ترانس هاي قدرت نيروگاه، فعاليت هاي نگهداري مختلفي صورت مي گيرد که از مهمترين اين آزمايشات انجام آزمايش هاي گاز کروماتوگرافي و کنترل کيفي روغن ترانسفورماتورها است.

سيد حميد صالحي افزود: ترانسفورماتورهاي قدرت از جمله مهمترين تجهيزات در سيستم هاي قدرت هستند که خروج يک دستگاه ترانس از سرويس باعث توقف توليد در يک واحد نيروگاهي مي شود.

وي ادامه داد: براي مانيتورينگ کردن ترانسفورماتور، آزمايش هاي کنترل کيفي و گاز کروماتوگرافي روغن و همچنين تست الکتريکي روي ترانسفورماتور صورت مي گيرد که با انجام اين تست ها و آزمايش ها مي توان از بروز حوادث احتمالي در محل ترانسفوماتورها پيشگيري کرد.

مديرعامل سد و نيروگاه شهيد عباسپور عنوان کرد: روغن از جمله مهمترين مواد عايق بکار رفته در ترانسفوماتورهاست که نقش خنک کنندگي را نيز در اين ترانس ها برعهده دارد و با انجام آزمايش ها و تحليل روغن ترانسفورماتور مي توان عمر ترانسفورماتور را ارزيابي و يا در صورت بروز مشکل، عيوب و نواقص آن را تحليل و عيب يابي کرد.

وي خاطرنشان کرد: در صورت پوشيده ماندن عيب هاي جزئي ترانسفورماتور، اين نقاط ضعف و آسيب هاي جزئي به تدريج افزايش يافته و باعث ايجاد خسارات بسيار بزرگتر در محل نيروگاه خواهد شد که با آشکار کردن اين عيوب و نقاط ضعف در مراحل اوليه و رفع آنها مي توان از ايجاد اشکالاتي که به سختي جبران خواهند شد، پيشگيري کرد.

ترانسفورماتورهاي قدرت از جمله مهم ترين تجهيزات در سيستم هاي قدرت به شمار مي آيند که خروج يک دستگاه ترانس از سرويس، باعث توقف توليد در يک واحد نيروگاهي مي شود.


سد و نيروگاه شهيد عباسپور با هشت واحد 250 مگاواتي و توان توليد دو هزار مگاوات برق، يکي از مهمترين نيروگاه هاي برق آبي کشور در 50  کيلو متري مسجد سليمان قرار دارد.




انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.