اسکای نیوز: جنگ‌های کُردها برای ترسیم نقشه نفوذ سیاسی و نظامی خود در سوریه

کُردهای سوریه طی روزهای اخیر برای ترسیم نقشه نفوذ سیاسی و نظامی خود در این کشور وارد درگیری‌های شدید با ارتش سوریه در شهر حسکه شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کردهای سوریه این روزها وارد درگیری‌های شدید با نیروهای ارتش سوریه شده‌اند تا در گامی جدید به سمت طرح خود برای سیطره بر بخش اعظم نوار مرزی با ترکیه این نیروها را از آخرین مقرشان در شهر حسکه بیرون کنند.

نیروهای کرد سوریه و در رأس آن یگان‌های مدافع خلق کرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک که ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند کنترل حدود 600 کیلومتر از نوار مرزی بین سوریه و ترکیه از کرانه غربی رود دجله تا کرانه شرقی رود فرات را در دست دارند.

کردهای سوریه در راه سیطره بر مناطق واقع در این نوار مرزی و در عمق استان‌های حلب و حسکه در بیش از یک جبهه و محور جنگیده‌اند. آن‌ها با داعش، شورشیان سوری و نیروهای دولتی درگیر شده‌اند.

رامی عبدالرحمن، دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید: نیروهای کرد در طول چند سال گذشته همواره وارد درگیری‎های مستقیم با نیروهای دولتی شده‌اند اما درگیری‌های روزهای اخیر با درگیری‌های قبل فرق می‌کند.

درگیری‌های میان دو طرف حدود یک هفته در استان حسکه که هر کدام کنترل بخشی از این استان را در دست دارند، ادامه داشته است. نیروهای کرد اخیرا تصمیم گرفتند تا کنترل کامل این شهر را در دست بگیرند و با توجه به اوضاع میدانی کنونی در سوریه ممکن است به این هدفشان برسند.

این درگیری‌ها از پنج سال پیش شدیدترین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی سوریه و نیروهای کرد بوده که برای گسترش دامنه سیطره خود بر نوار مرزی از کرانه غربی رود دجله تا حومه غربی حلب تلاش می‌کنند.

یگان‌های مدافع خلق کرد برای رسیدن به هدفشان پس از آنکه طی سال‌های گذشته وارد درگیری‌های شدید با مخالفان مسلح در بیش از چند جبهه از جمله رأس العین، فرودگاه منغ در حومه حلب و مناطق شمال غربی این شهر شده بودند طی روزهای گذشته به ماه عسل با نیروهای دولتی پایان دادند.

کردهای سوریه همزمان با درگیری با شورشیان وارد جنگ با داعش در حومه حسکه، تل حنیف، الشدادی، تل ابیض و دیگر مناطق شده‌اند اما مهم‌ترین جنگ آن‌ها بیرون راندن داعش از شهر کوبانی در حومه حلب بود.

کردهای سوریه بعدا نیز شهر منبج در حومه حلب را آزاد کردند. این مسئله موجب نگرانی آنکارا شد. پس از پیشروی کردهای سوریه و کنترل آن‌ها بر سه منطقه جداگانه در شمال سوریه و در مرز با ترکیه موجب نگرانی شدید آنکارا و دمشق شده است به ویژه اینکه کردها پیشتر در مناطق تحت سیطره خود در شمال سوریه نظام فدرالی اعلام کرده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار