امان‌الله فصیحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دولت و جامعه مدنی افغانستان خواستار حضور ایران در مذاکرات صلح هستند

مشاور فرهنگی حکومت وحدت ملی گفت: ایران کشوری قدرتمندی است که می‌تواند نقش موثری در روند صلح افغانستان داشته باشد.

دولت و جامعه مدنی افغانستان خواستار حضور ایران در مذاکرات صلح هستند/داعش با اهداف سیاسی در افغانستان تقویت می‌شود/جوانان تحصیل‌کرده آیندسازان کشورند
امان‌الله فصیحی مشاور فرهنگی معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در گفتگویی مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون مسائل روز افغانستان شرکت کرد و درباره فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و اهداف آنها گفت: تروریست‌های داعش چندین سال است که در افغانستان حضور دارند. این گروه تکفیری در اواخر دولت حامد کرزی در افغانستان شکل گرفت و نمي‌شود حضور این گروه را در افغانستان به هیچ وجه انکار کرد.

* داعش با اهداف سیاسی در افغانستان تقویت می‌شود

وی تصریح کرد: دولت افغانستان از همان ابتدا حملات متعددی را به مراکز گروه تروریستی داعش داشت و خسارات مالی و جانی بسیاری را نیز به این گروه وارد کرد.

فصیحی با بیان اینکه گروه تروریستی داعش اهداف گوناگونی را در افغانستان پیگیری می‌کند، تصریح کرد: یکی اهداف آنها سیاسی و منطقه‌ایست و برخی عوامل خارجی و گروه‌ها به منظور دستیابی به سیاست‌های خود در منطقه و افغانستان از این تروریست‌ها حمایت کرده و آنها را تقویت می‌کنند.

این استاد دانشگاه کاتب اهداف درون سیستمی و ایدئولوژیکی را از دیگر دلایل حضور تروریست‌های داعش در افغانستان عنوان کرد و بیان داشت:  داعش در افغانستان همان روندی را دنبال می‌کند که در عراق و سوریه داشت و با شکست نسبی مواجه شد و آن چیزی به جز برپایی خلافت و فراگیر ساختن تفکر تکفیری در جهان نیست.

* دولت و جامعه مدنی افغانستان خواستار حضور ایران در مذاکرات صلح هستند

مشاور فرهنگی حکومت وحدت ملی در ادامه درباره طرح مذاکرات صلح و مذاکرات دولت افغانستان با حزب اسلامی حکمتیار نیز تصریح کرد: از ابتدای شکل گیری حکومت وحدت ملی، سران حکومت در تلاش بوده‌اند پروسه صلح که در دولت احمد کرزی شکل گرفته بود را از سر بگیرند. روند برگزاری مذاکرات نیز بدین شکل بود که بایستی با تمامی گروه‌ها و حلقه‌هایی که وارد این مذاکرات مي‌شوند مذاکره صورت بگیرد که مطابق با این روند تاکنون با گروه‌های مختلفی از طالبان، از جمله شبکه حقانی مذاکراتی صورت گرفته است.

فصیحی اضافه کرد: یکی دیگر از طرف‌های مذاکره با دولت وحدت ملی نیز حزب اسلامی به رهبری حکمتیار است که روند مذاکرات بین حکومت و حزب اسلامی از هفته گذشته از سر گرفته شده است و طبق آخرین گزارش‌ها دو طرف مذاکره به توافقاتی نیز رسیده‌اند که نتایج نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

 فصیحی با تاکید براینکه شهروندان افغانستانی انتظار دارندن پروسه صلح به صورت کامل در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: از نظر مردم افغانستانی هر گروهی قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان و ارزش‌های به دست آمده بعد از سقوط طالبان را قبول داشته باشد می‌تواند در صلح و آرامش کنار ساير اقشار جامعه زندگی کند.

مشاور فرهنگی حکومت وحدت ملی با بیان اینکه حضور کشورهای موثر مانند جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات صلح را موثر می‌دانیم، خاطرنشان کرد: اشتراکات فرهنگی، دینی، اجتماعی و سابقه مراودات دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان باعث می‌شود حضور ایران روند مذاکرات صلح افغانستان را تسهیل کند.

فصیحی تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در مراودات منطقه‌ای را امری انکار ناپذیر دانست و تاکید کرد: بدون شک جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم، قدرتمند و تاثیرگذار است که می‌تواند با مراودات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود با کشورهایی چون چین و روسیه نقش موثری در روند صلح افغانستان داشته باشد. لذا دولت وحدت ملی و جامعه مدنی افغانستان خواستار حضور جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات صلح در این کشور هستند.


* امیدوارم اصلاحات به انتخابات پارلمان برسد

این استاد دانشگاه کاتب در ادامه به برگزاری انتخابات مجلس افغانستان نیز اشاره کرد و درباره لزوم اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون اصلاحات انتخاباتی از توافقات دولت وحدت ملی است که از سال گذشته روند توافقات در این باره آغاز و در همین هفته نتایج این توافقات اعلام خواهد شد و بنده امیدوارم که این پروسه به انتخابات پیش روی پارلمان و شوراهای ولایتی برسد.

* جوانان تحصیل‌کرده نقطه امید و آینده‌سازان افغانستان هستند

این جامعه شناس در پایان درباره نقش جوانان تحصیلکرده افغانستانی در ساختن آینده این کشور گفت: جمهوری اسلامی افغانستان یکی از کشورهایی است که به تازگی شاهد امنیتی نسبی شده و قاعدتا به همین دلیل مشکلات در سر راه دانش آموختگان مهاجر که به کشورشان بازمی‌گردند وجود دارد.

فصیحی خاطرنشان کرد: جوانان تحصیلکرده تنها نقطه امید ملت و آیندسازان افغانستان هستند و هیچ نیرویی نمی‌تواند در پیشرفت و سازندگی این کشور موثرتر جوانان باشد.

* مشکل جدی‌ای بین سران حکومت افغانستان وجود ندارد

امان الله فصیحی در پایان به اختلافات میان رییس اجراییه و ریاست جمهوری افغانستان نیز اشاره کرد و اذعان داشت: هیچ مشکل جدی و عمیقی بین سران حکومت وحدت ملی وجود ندارد و به زودی این مسائل نیز حل خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.