جهشی چشمگیر در صنعت هوایی؛

اوج گیری قاهر با " قلب تپنده ایرانی " + فیلم و تصاویر

جنگنده " قاهر " از این پس با موتور توربوجت ایرانی " اوج " پرواز می‌کند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از ارکان اصلی یک کشور قوای مسلح آن است که از یگان‌های مختلف تشکیل شده و وظیفه آنها حفظ و حراست از کشور بوده، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی قدرت‌های منطقه و جهان نیز از این مسئله جدا نیست.

نیروی مسلح ایران از نیروی دریایی، نیروی زمینی، پدافند و نیروی هوایی پدید آمده که هر کدام وظیفه مهمی را ایفا می‌کنند، اما به جرأت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین یگان‌ها نیروی هوایی است که همیشه مورد توجه بوده و از این رو این یگان همیشه در حال پیشرفت و ساخت تجهیزات جدید است و ایران هم از این مسئله مستثنی نبود و نیست.


ملکیان********


**  تاریخچه " نیروی هوایی "

" نیروی‌هوایی " ارتش ایران کار خود را از زمان سلطنت پهلوی آغاز کرد و در آن زمان با خرید چندین فروند هواپیما از کشورهای غریی اولین ناوگان هوایی خود را تشکیل داد. در آن زمان نیروها برای آموزش خلبانی و تعمیر و نگهداری به خارج کشور اعزام می‌شدند و بعد از پایان دوره آموزشی به ایران بازمی‌گشتند که به هیچ وجه از دانش آنها استفاده نمی‌شد و در زمان "محمد‌رضا پهلوی" نیز این روند خرید از خارج ادامه پیدا کرد.

ملکیان********


بعد از پیروزی " انقلاب اسلامی " کشورهای خارجی که منافع را در خطر دیدند مستشاران خود را از ایران خارج کردند با این خیال که توان نظامی ایران کاسته خواهد شد اما جوانان غیور و انقلابی " نیروی‌هوایی " در آن زمان با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و نظامی کار بزرگی را انجام دادند و جنگنده‌ها را " اورهال " (تعمیر اساسی قطعات هواپیما) کردند. این جوانان توانستند با باز کردن قطعات هواپیماها و نصب آن قطعات روی جنگنده‌های پیشرفته ولی زمین گیر شده آن‌ها را آماده پرواز کنند و همین امر باعث شد تا تیزپروازان " نیروی‌هوایی " بتوانند در همان روزهای آغازین " جنگ تحمیلی " ضربه سختی به دشمن متجاوز بزنند.


ملکیان********

ملکیان********


بعد از پایان " جنگ تحمیلی " و پذیرش آتش‌بس از سوی دو کشور، جوانان غیور " نیروی‌هوایی " ارتش " جمهوری اسلامی ایران " دست از تلاش برنداشتند و روز به روز از دستاوردهای عظیم خود پرده‌ برمی‌داشتند. اولین گام آنها " اورهال " جنگنده‌ها بود که در زمان " جنگ تحمیلی " نیز این کار را انجام می‌دادند؛ ولی این بار به جای جایگزین کردن قطعات از یک جنگنده به جنگنده دیگر کار طراحی و ساخت قطعات را انجام دادند و آن‌ها را بر روی جنگنده‌های زمین گیر شده نصب کردند و این جنگنده‌ها را وارد خط پروازی نمودند.


ملکیان********


**  " طراحی و ساخت جنگنده " گام اول ایران در " نیروی‌هوایی "

در گام اول نیروهای متخصص و متعهد به انقلاب کار طراحی جنگنده‌ها را صورت دادند. طراحی جنگنده از فن‌آوری‌های خاص و فوق‌پیشرفته‌ای است که فقط در اختیار چند کشور قدرتمند قرار دارد و " جمهوری اسلامی ایران " نیز که خود را در حال توسعه و پیشرفت می‌دید و همچنین به دلیل موقعیت ایران در منطقه پرتلاطم و ژئواستراتژیک غرب آسیا، کار طراحی و ساخت انواع هواپیماها اعم از مسافربری، نظامی، پهبادها و بالگردها از سال 1370 در دستور کار " نیروی‌هوایی " و " هوانیروز " ارتش ایران قرار گرفت و این یگان توانست در کمال ناباوری کشورهای غربی و با وجود همه تحریم‌های اقتصادی، نظامی، علمی و تکنولوژیکی که از زمان " جنگ تحمیلی " برای ایران وضع شده بود، انواع بالگرد و جنگنده‌های ایرانی را بسازد و هر چند سال یکبار نیز یا نمونه پیشرفت یافته آن‌ها را به نمایش بگذارد و یا نمونه جدید و پشرفته‌ای را رونمایی کند


ملکیان********


در همین راستا جوانان ایرانی ابتدا با روش مهندسی از روی جنگنده " F-5 " توانستند یک جنگنده سبک برای پشتیبانی هوایی طراحی و بسازند که نام آن را، " آذرخش " گذاشتند و پس از آن هم جنگنده " صاعقه 1 و 2 " را ساختند اما بخش ویژه طراحی جنگنده توسط جوانان نیروی هوایی در طراحی جنگنده‌های " شفق " و " قاهر 313 " بود که توانست نیروهای مسلح کشور یک گام به جلو حرکت، گامی که موجب تعجب دنیا شد.


ملکیان********


البته در مورد جنگنده " قاهر 313 " چند وقتی بحث عملیاتی شدن آن مطرح شد تا اینکه " سردار دهقان " وزیر دفاع در این باره اظهار داشت: جنگنده " قاهر313 " در مراحل نهایی ساخت و تولید قرار دارد و در آینده نزدیک مراحل پروازی خود را طی می‌کند. " قاهر " یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و یک جنگنده سبک نظامی و آموزشی است که نمونه‌های کوچکتر آن قبلا ساخته شده و به پرواز درآمده و امروز نمونه یک به یک آن در مراحل پایانی ساخت است.


ملکیان********


**  ورود ایران به باشگاه ساخت موتور هواپیما

ساخت موتورهای هوایی دانش بالایی را می طلبد و نیازمند محاسبات دقیقی است که این محاسبات به صورت نظری با بهره گیری از پیشرفته ترین رایانه های موجود در جهان و متخصصان به نام صورت گرفته و نتیجه آن به صورت عملی نخست بر روی سکوهای تست موتور و سپس بهره برداری بر روی هواگرد خود را نشان خواهد داد لذا تولید هر نمونه جدید از آن زمان زیادی را می طلبد چرا که کوچکترین اشتباه در حد صدم درصد نیز می تواند منجر به آسیب های جبران ناپذیر همانند انهدام موتور و نتیجتا هواپیما شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز از مدت‌ها در زمینه ساخت هواپیماها ورود پیدا کرده بود حال برای توسعه صنعت هوایی خود دست به کار شد و کار طراحی موتور هواپیما را در دستور کار خودش قرار داد تا این که توانست اولین موتور توربوجت خود را طراحی و بسازد.

در همین راستا " سردار دهقان " اظهار داشت: گلوگاه ما در حوزه هوایی، موتورهای هواپیما بود که توانستیم آن را بسازیم و در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم چراکه همه زیرساختها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده ای را به دست خواهیم آورد.


ملکیان********


**  " اوج " اولین موتور توربوجت ایرانی

گام دوم که توانست یک بار دیگر نام نیروی هوایی ایران را در دنیا مطرح کند بحث ساخت موتور توربوجت کاملا ایرانی بود که این امر نیز در روز صنعت دفاعی امسال به وقوع پیوست و " حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی " از اولین موتور توربوجت ملی ایران رونمایی کرد.


ملکیان********


ساخت جنگنده نظامی به خودی خود کاری عظیم و دشوار است که فقط تکنولوژی ساخت آن در اختیار چند کشور قرار دارد اما نکته مهم در ساخت جنگنده و حتی هواپیماهای غیرنظامی تأمین نیرو برای حرکت هواپیماست که آن نیز توسط موتور که "قلب" یک هواپیما می‌باشد تأمین می‌شود.


**  مراحل ساخت موتور هواپیما

در توضیح ساده، پیشرانه هواپیما سازه ایست متشکل از 4 بخش که هوای موجود را با مکش توسط بخش نخست و جلویی موتور با نام " کمپرسور " به داخل کشیده، سپس آن را طی فرایندی پیچیده فشرده می سازد، بعد از آن این هوای فشرده با ورود به محفظه احتراق با مقدار مشخصی از سوخت ترکیب و مشتعل می‌گردد و گازهای داغ ناشی از آن به بخش سوم با نام " توربین " می رود و آن را به گردش در می آورد که نیروی حاصل از گردش توربین توسط میله ای به نام شفت به کمپرسور منتقل شده که منجر به گردش آن و مکش هوا می‌شود.

در نهایت جریان هوای داغ خروجی از توربین از بخش انتهایی یا اگزاست خارج می شود که در هواپیماهای جنگنده، در این ناحیه سازه ای جهت پس سوز قرار دارد که گازهای داغ خروجی را بار دیگر مشتعل کرده و با انرژی بیشتری به خارج هدایت می سازد که نهایتا حاصل این کار طبق قانون سوم نیوتن که هر عملی را عکس العملی ایست برابر و خلاف جهت آن، منجر به حرکت هواگرد به سمت جلو می شود.

موتورهای هوایی به دو دسته " پیستونی " و " جت " تقسیم بندی می شوند که موتور جت نیز 4 زیر شاخه توربوجت، توربوفن، توربوپراپ و توربوشفت را دارد که همگی در 4 بخش اصلی موتور با یک دیگر مشترک ولی برای وظایف گوناگونی استفاده می شود.


ملکیان********


**  " اوج " قلب تپنده پرنده‌های ایرانی

با توجه به این دستاورد قوای مسلح ایران می‌توان به این نکته پی برد که ساخت و بهره‌برداری از موتورهای جت در کشورهای دارنده دانش پیشرفته هوایی از چه اهمیتی بالایی برخوردار است و لازم به ذکر است که عموما هربخش از این قطعات در کشورهای خاص تولید شده و در بیشتر موارد یک پیشرانه حاصل تلاش چند شرکت فراملیتی است و اینکه قدرتی خود دست به ساخت یک موتور به صورت 100 درصد بزند تنها با اهمیت بالای نظامی یا تولید استراتژیک توجیه می شود حال آنکه کشورمان توانسته است نخستین موتور توربوجت ملی را با نام " اوج " بسازد، لذا این دستاورد بزرگ و بی نظیر خود نشان از توانایی متخصصان ایران دارد که می توانند غیر ممکن ها را ممکن سازند.


ملکیان********


 " سردار دهقان " وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره این دستاورد بزرگ اظهار داشت: موتور توربوجت ملی " اوج " که در اجرای فرمان " فرمانده معظم کل قوا " و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسید.


ملکیان********


وزیر دفاع با بیان اینکه موتور هواپیما " قلب پرنده " محسوب می شود، ادامه داد: نخستین موتور توربوجت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده های با وزن برخاست حداکثر 10 تن را دارا می باشد. موتور توربو جت " اوج " با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.


ملکیان********


اکنون با توجه به دستاوردهای که جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظامی تولید کرده جایگاهش بیش از پیش ارتقا خواهد یافت و باید منتظر ماند و دید در سالهای آینده جوانان انقلابی ایران دست به چه کار عظیمی خواهند زد و چگونه شعار " ما می‌توانیم " را به دنیا نشان خواهد داد.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید


گزارش از امین ملکیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
درود بر شرف متخصصین ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
تا ده سال آینده انشاالله در این زمینه در سطح اولین ها خواهیم بود .چشم دشمنان ایران اسلامی کور.
Iran (Islamic Republic of)
قدرت
۲۱:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
با سلام خدمت همه عزیزان .ساختن وتولید بسیار خوبه .حتما همه ایرانی ها از اینکه ببینند یا بشنوند ایران عزیزمان در عرصه های علمی یا فنی پیشرفت کرده خوشحال شده وبه آن میبالند . اونهم عرصه هوانوردی .
Iran (Islamic Republic of)
Sasan
۱۹:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
موتوره توربوجت ساخت ولی توربوجت دیگه استفاده نمیشه جز در موشک ها و پهبادهایه نسل پائین ما باید ساخت موتر هایه توربوفن رو تو دستور کار اول داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۷
دوست عزیز ، اول توربو جت رو باید بسازی تا بتونی اونو ارتقا بدی به توربو فن و توربوپراپ و توربو شفت .چون موتر جت را باید اول بتونی بسازی بعد ادامه آن .پله به پله باید رفت آنهم با تکنولوژی بومی ، چون دیگران نمیدهند .
France
برنا
۱۵:۲۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
موتور توربو فن چه ربطی به توربوجت و توربو شفت داره
توربوفن همین موتور توربو جت هست با فن بزرگ برای بای پس هوا که قدرت بیشتر رانش که برای موتور های هواپیمای مسافر بری استفاده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
ما در صنعت دفاعی خیلی پیشرفت داریم بهتره در همه صنایع هم موفق باشیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۴۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
کاش زودتر هواپیما میساختیم تا از چینی ها هم جلو میزدیم
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۰:۳۴ ۲۸ تير ۱۳۹۶
قاهر جنگنده ی خوبی است. اما نمی تواند مارا از خرید سوخو ۳۰بی نیاز سازد.اما من به جوانان این مرز و بوم مبالم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۵
سلام. لطفا اخبار جدیدی را از قاهر 313 رسانه ای کنید تا مشت محکمی بر دهان یاوه گویان بوده و امید و نشاط را در دل دوستداران انقلاب و کشور زنده گرداند.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
بلههههه این دکتر محمود احمدی نژاد بود که شعار ما می توانیم را به ما یاد داد درود بر شرفش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
چرا پروازش رو نشون نمیدین که همش نگن ایران بلوف میزنه و ماکت نشون میده
Saudi Arabia
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
واقعا دست مریضات اگراین سلاحهای پیشرفته نبود اگر شما مسوولین سازنده نبودین ما الان مثل عراق و افغانستانو یمن وسوریه بودیم با تشکر از اهالی هوا نیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
به اميد ساخت هواپيماي مسافربري.زنده باد ايران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
چشم همه دشمنا کور بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
احسنت . خدا قوت.
Finland
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
ماشا آل. ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
با تشکر از مهندسین متالورژی که توانستند قطعات موتور را تهیه کنند
Saudi Arabia
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
درود و سلام بر رزمندگاني كه آگاهانه جنگ عليه استكبار را از دفتر كار و ساخت تا پهنه آسمان و نبرد در نظر داشته و براي اقامه عدل و ظهور آقا امام زمان در تلاش هستند درود بر رزمندگان اسلام به رهبري خامنه اي بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
به کوری چشم دشمنان همه قله ها را فتح خواهیم کرد . به امید روزی که تمام جهان برای آموختن علم روز و تکلونوژی روز دنیا ، مجبور شوند زبان فارسی را یاد بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
فدای داری ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
ايشالا F22 ايشالا سوخو24 بسازيم ايشالا F25
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
درود بر مردانی که ما می توانیم را عملی کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
به سهم خود از رزمندگان عرصه علم و فناوری سپاسگزارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
زنده و پاینده باد ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
احسنت به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
د رود خداوند بر همه شما عزیزان سپاسگزارم درود خداوندبر تمام شهید انقلاب اسلامی وامام شهید ا هر چه زودتر از سامانه باور 373 تست گرم انجام شود تا دشمنان اسلام و ایران سر جایشان بنشیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
من عاشق کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۵
من وطنم را بیشتر از همیشه دوست دارم
آخرین اخبار