اصفهان؛

بهشتیان روی زمین

امان از حس ناسپاس بودنمان وقتی که می بینیم آن پسر معلول خطاب به آفریدگارش می گوید: خدایا شکرت که مرا در مقامی خلق کرده ای که هرکس مرا می بیند تو را شکر می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،باید دانست که عقب ماندگی بلایی آسمانی نیست، بلکه یک بیماری است و می توان با روش صحیح از بروز، یا لااقل از شدت آن کاست هرچند متأسفانه برای عقب ماندگی ها مخصوصاً انواع عمیق و شدید آن درمانی وجود ندارد، اما اکثر آن ها قابل پیشگیری هستند.

يكي از دلايلي كه ما نمي توانيم اطلاعات كاملاً‌ مربوط و جامعي در مورد كودكان و دانش آموزان استثنايي بدست بياوريم اين است كه معمولاً وقتي با كودك استثنايي مواجه مي شويم ذهن ما بخاطر انباشته شدن از غير عادي بودن ذهني يا جسمي كودك پيشداوري مي كند و غالباً نارسایی خاصي كه كودكان استثنايي دارند مشخصه اصلي آنهامي شود .

متاسفانه اكثر والدين از داشتن چنين فرزنداني احساس شرمندگي مي كنند وسعي در مخفي كردن كودكشان در انظار عمومي دارند .

کودک استثنایی اول یک کودک است و بعد کودکی است با خصوصیات و صفاتی استثنایی نسبت به همه کودکان دیگر که در واقع این تفاوت ها است که مربیان و مشاوران و معلمان با آن سر و کار دارند و پدران و مادران باید خود را با آن سازگار و هماهنگ کنند.

آنکه ما اصطلاحا کودک استثنایی خطابش می کنیم غالبا بدین معنا نیست که او از نظر هوشی، جسمی، روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت باشد که نمی تواند به نحوی مطلوب حداکثر استفاده را از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببردو ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد.

از نظر آموزشی کودک استثنایی کودکی است که برای تامین حداکثر نیازهای تربیتی و آموزشی او باید تغییراتی در شیوه های تربیتی و آموزشی خانواده و در برنامه های درسی مدارس خاص آنها داده شود.

بهشتیان روی زمین

از جمله افتخارات دانش آموزان استثنایی کشور می توان به درخشش در مسابقات قرآنی، کسب رتبه های برتر کنکور، موفقیت در انواع مسابقات فرهنگی، هنری و علمی و... اشاره کرد.

حدود127 هزار و 950 نفر معادل یک درصد از 13 میلیون دانش آموز کل کشور را دانش آموزان استثنایی تشکیل می دهند که این تعداد در یک هزار و 600 مدرسه استثناییدر حال تحصیل هستند.

دانش آموزان استثنایی مدرسه باغچه بان شهرضای اصفهان در عرصه های مخلتففرهنگی، هنری و علمی موفقیت های مختلفی کسب کرده اند.

مدارس استثنایی دنیای دیگری دارد، معنویت در این مدارس موج می‌زند، درست است که معلمان نتیجه کارشان را در دنیا نمی‌توانند ببینند اما کار با این بچه‌ها،معلمان را بیمه آخرت می‌کند.

مدیر مدرسه استثنایی باغچه بان شهرضاگفت: 38 دانش آموز دختر و پسر در مقاطع ابتدایی تا متوسطه اول در گروه های ناشنوا، نابینا، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی در آموزشگاه استثنایی باغچه بان در حال تحصیل هستند.
لیلا داراب افزود: دانش آموزان این مدرسه علاوه بر تحصیل در سال تحصیلی، با تشکیل پایگاه تابستانه در کلاس های هنری، علمی، کامپیوتر، زبان و قرآن شرکت و فعالیت دارند.

بهشتیان روی زمین

افرادی که به ظاهر کم توان ذهنی هستند، اما معمولا استعداد نهفته شگفت آوری دارند که گاه مجال بروز پیدا می کند و گاه نه، آموزش به کودکان کم توان ذهنی کار دشواری است و شاید اوج هنر معلمی را باید در میان مربیان مدارس استثنایی جست و جو کرد.

یکی از مربیان این مدرسه که در زمینه زبان و پرورشی فعالیت دارد گفت: از 80 دانش آموز در حال تحصیل در مدرسه باغچه بان، 20 دانش آموز در مسابقات علمی و فرهنگی برگزیده شده اند.
ایران جاوری افزود: مرضیه دهبان دانش آموز نیمه بینا تحصیل کرده در مدرسه باغچه بان، رتبه 236 کنکور سراسری را کسب کرده و حافظ 10 و نیم جزء قرآن کریم است.

همه ما کودکان کم توان ذهنی را می شناسیم و بیشتر ما هم درباره هوش خارق العاده آن ها در برخی زمینه های علمی و هنری چیزهایی شنیده ایم.

علیرضا احمدیان که در همین مدرسه درس خوانده و هم اکنون مهندس کامپیوتر است گفت: پس از فارغ التحصیلی از مدرسه باغچه بان، تدریس را شروع کردم و سپس به دعوت برخی از مدیران مدارس باغچه بان سایر شهرستان ها، به دانش آموزان نابینا کامپیوتر آموزش می دهم.

معلم کودکان استثنایی بودن توان و انگیزه خاصی میخواهد که شاید از حوصله خیلی ها خارج باشد چرا که جامعه معمولا نگاه خاصی به این قشر دارد.
الهام کامیابی که خود دبیر این آموزشگاه است و نا شنوا است گفت : دوران ابتدایی خود را در مدرسه باغچه بان شهرضا گذرانده و دوسال در دانشگاه نجف آباد به تحصیل در مقطع کاردانی پرداختم و اکنون 15 سال است که در مدرسه باغچه بان شهرضا مشغول به کار هستم.

همانطور كه يك فرد سالم براي گذران زندگي و امرار معاش خود نياز به شغل و راهي براي كسب درآمد و مايحتاج زندگي دارد يك فرد معلول نيز از اين قائده مستثني نيست که با توجه به مشکلات پیش روی اشتغال معلولان، افراد داراي معلوليت با چالش‌هاي جديد براي داشتن زندگي مستقل روبرو هستند که در صورت نداشتن اشتغالي پايدار نمي‌توان انتظار داشت مسائل فرهنگي جامعه در برخورد با معلولان اصلاح شود.
بهشتیان روی زمین

علیرضا بیات که معلول جسمی حرکتی است و توانسته با همت والایی کار آفرینی کند گفت: هم اکنون شعر می گویم و توانسته ام یک مغازه پرده دوزی برای گذراندن معیشت خود فراهم کنم.

سخن آخر: چگونگی نگرش مردم در مورد معلولین در طرز تلقی آنها نسبت به معلولین موثر است و عدم شناخت صحیح نسبت به پدیده معلولیت و توانمندی افراد دارای ناتوانی و به دنبال آن نفی و در حاشیه گذاشتن این افراد و یا ترحم نسبت به آنها به جای رفتارهای انسانی و منطقی، پیامدهای منفی به بار خواهد آورد.

گزارش از سوسن شاهپوری



انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار