عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک:

عقب‌ماندگی در سیستم آموزشی گرافیک و بسته‌بندی وجود دارد

کلهرنیا گفت: مدیران فرهنگی و اجتماعی مدت‌ها است که وظایفشان را در ارتباط با سیستم آموزشی گرافیک و بسته‌بندی فراموش کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری سومین مراسم سالانه اهدای جوایز با معرفی آثار برگزیده سال بسته‌ها با حضور بهرام کلهرنیا عضو هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک، بیژن جناب طراح پیشکسوت، مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصفیه‌سازی دانشگاه هنر و ایمان آل مظفر مدیر و موسس رویداد بسته‌ها در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در ابتدا آل مظفر در خصوص این رویداد عنوان کرد: امروز شاهد برگزاری سومین سال طراحان بسته بندی هستیم تلاش ما در این رویداد هر ساله این است به تمام وعده‌هایی که داده‌ایم، جامعه عمل بپوشانیم.
 
وی افزود: سال گذشته اولین نمایشگاه بسته‌ها برگزار شد و اولین کتاب این رویداد را که پیش از این وعده داده بودیم، منتشر کردیم. همچنین تصدیق طراحان برگزیده و دعوت به ادامه کار از آنها وعده دیگری بود که محقق شد.

آل مظفر تصریح کرد: توجه به بخش پژوهش از دیگر مواردی است که قرار بود آن را مد نظر قرار دهیم به همین جهت امسال هم رویکردمان را بر روی پژوهش در بسته‌بندی گذاشته‌ایم و در همین راستا فراخوانی را برای دریافت آثار در این زمینه منتشر کردیم. همچنین امسال در حال انتشار دومین کتاب طراحان بسته‌بندی نیز هستیم و امیدواریم پربارتر از سال گذشته از عهده آن بربیاییم.
 
آل مظفر تصریح کرد: حمایت از یک جوان مستعد قرار بود در دوره گذشته صورت بگیرد و این اتفاق افتاد و ما با برپایی کلاس‌ها و ارائه سفارشات واقعی به آن زبان این امر را محقق کردیم.
 
وی اضافه کرد: همه ما در این رویداد آرزو داریم تا کالای ایرانی احترام لازم را در عرصه‌های بین‌المللی به دست بیاورد و تلاش ما این است تا به سهم خودمان از مفاهیم مطرح شده‌ای چون اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم چرا که ماندگاری کشور در گرو همین حمایت‌های کوچک و بزرگ است.
 
بهرام کلهرنیا در قسمت دیگری از این نشست گفت: همین بینال‌ها و فستیوال‌ها هستند که به کشور اعتبار می‌دهد اتفاقی که متاسفانه در کشور ما شاهد ناپایداری‌های بسیاری در برگزاری آنها هستیم.  
 
وی افزود: امسال بسته‌ها سه ساله شد و من امیدوارم که 300 سالگی‌اش را جشن بگیریم آن موقع این رویداد به عنوان یک جشنواره مهم در تهران و از جانب ایران مطرح می‌شود.

کلهرنیا تصریح کرد: صنعت بسته‌بندی و طراحی آن نقاط مشترک زیادی با مجموعه‌هایی چون تولیدکنندگان، جامعه هنری، نظام‌های آموزشی، کارخانه‌ها و ... دارد به همین جهت باید به آن بیش از اینها بهاء داده شود. متاسفانه جریان بسته‌بندی، کاستی‌ها و نواقص بسیاری دارد که سیاه‌نمایی در ارائه مقوا برای بسته‌بندی‌ها و پخش ناسالم این محصول از جمله عواملی است که صنعت بسته‌بندی ما را ضعیف کرده است.

وی ادامه داد: بسته‌ها ظرف سه سال ریشه‌های پا برجایی را در عرصه هنر و بسته‌بندی ایجاد کرده است و وسیله‌ای برای برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و طراحان گرافیک شده اما با همه اینها همچنان عقب‌ماندگی یک سازمان اجتماعی را در بسته‌بندی‌اش می‌توانیم مشاهده کنیم و رویداد بسته‌ها در حالی جایگاه‌سازی و رفتارسازی در عرصه بسته‌بندی است.

کلهرنیا در پایان صحبت‌هایش با اشاره به عقب‌ماندگی که در سیستم آموزشی گرافیک و بسته‌بندی در کشور ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی و اجتماعی مدت‌ها است که وظایف‌شان را در ارتباط با این عرصه‌ها فراموش کردند و ما در تلاشیم تا با این رویداد حرکت‌هایی که باید انجام شود را یادآوری کنیم.

طراح پیشکسوت کشورمان بیژن جناب در ادامه این نشست با اشاره به گستردگی فعالیت رویداد بسته‌ها عنوان کرد: اگر مجموعه‌ فعالیت‌هایی که در تمام سال‌های پس از انقلاب در راستای بسته‌بندی و طراحی صورت گرفته است را بررسی کنیم معادل فعالیتی که در این سه سال توسط رویداد بسته‌ها انجام شده نیستند.

وی افزود: یکی از دلایلی که در جامعه ما کمتر به این موضوع توجه می‌شود، عدم حضور تولید کنندگان و توجه آنها به این عرصه است. همچنین مشکلات فضای آموزشی نیز یکی دیگر از مواردی است که در این حوزه وجود دارد.

جناب در خصوص انتشار کتابی که قرار است در این دوره تالیف شود، عنوان کرد: مسئله‌ای که ما امروز در زمینه انتشار کتاب داریم این است که کتاب باید با کاتالوگ تبلیغاتی تفاوت داشته باشد و در کنار معرفی آثار برگزیده باید حاوی تحقیقات و مطالب علمی و پژوهشی در این عرصه باشد.

وی در پایان به اهمیت توجه به ترکیب صنعت بسته ‌بندی و طراحی گرافیک اشاره کرد و برای پیشرفت این رویداد آرزوی موفقیت کرد.

مریم کهوند مدیر گروه گرافیک و تصویرسازی دانشگاه هنر در بخشی از این نشست از تاثیرگذاری جشنواره‌ها بسته گفت و اذعان کرد: برگزاری این رویداد کار دشواری است چرا که گرافیست‌ها اصولا دوست ندارند کار بسته‌بندی انجام دهند زیرا طراحی پوستر و یا طرح جلد جذابیت بیشتری برای آنها دارد و ایجاد انگیزه برای طراحی یک بسته‌ای که دور انداخته می‌شود در این هنرمندان مقداری دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این عرصه مورد غفلت واقع شده کمبود اطلاع‌رسانی است و ما به وسیله رویداد بسته‌ها در تلاشیم تا این کمبود را به سهم خودمان جبران کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار