کرمان؛

پایانه صادراتی جنوب کرمان تنها پایانه صادرات کشاورزی کشور

جنوب استان کرمان یکی از معدود نقاطی در کشور ایران است که با تولید بیش از 80نوع محصول گرمسیری وسردسیری آب و هوایی شبیه شبه قاره هند دارد.

پایانه صادراتی جنوب کرمان تنها پایانه صادرات کشاورزی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، این نقطه از استان کرمان به تنهایی کشوری است که می تواند بدون نیاز به دیگر نقاط به زندگی وحیات خود ادامه دهد اما در نبود صنایع فراوری و پایانه صادراتی یکی از مشکلات کشاورزان همه ساله از دست رفتن بخشی از محصول ودسترنج سالیانه آنهاست.

محمود اسکندری نسب با اشاره به اینکه نخستین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی جنوب کرمان که با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برخوردار است گفت: در صورت بهره‌برداری از این کارخانه برای ۱۷۰ نفر به‌صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی افزود: هم‌ اکنون ۱۹۴ واحد صنایع تبدیلی کشاورزی در جنوب کرمان از سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند.

اسکندری نسب خاطرنشان کرد: در این واحدها حدود ۱۷۳میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و برای ۳هزار و ۳۵۸ نفر فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به کم برخوردار بودن جنوب کرمان از صنایع مختلف، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنایع فرآوری محصولات کشاورزی با وجود کوتاه بودن زمان احداث و بهره‌برداری وضعیت مطلوبی دارند.

اسکندری نسب با اشاره به اینکه عرضه محصولات غذایی در بازارهای هدف از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: به همین منظور وجود پایانه‌های صادراتی در این زمینه می‌تواند به تسریع این امر کمک فراوانی کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با تاکید بر این موضوع افزود: نخستین پایانه صادراتی جنوب کرمان با سرمایه‌گذاری ۲8میلیارد تومانی که از پیشرفت فیزیکی70 درصدی برخوردار است براساس برنامه‌ ریزی‌ها تا بهمن امسال به بهره برداری می رسد.

اسکندری نسب با اشاره به اینکه بزرگترین واحد فرآوری میوه در جنوب شرق کشور با سرمایه‌گذاری حدود ۵ میلیارد تومان برای تولید شیره خرما، انواع محصول از خرما (کیک، کلوچه و شکلات)، بسته‌بندی انواع سبزی براساس فناوری «آی‌کیواس»، تولید خیارشور، تولید رب و پودر گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده در جنوب کرمان احداث شده است خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای۶۰ درصد این مجتمع بزرگ صنعتی امید است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

اما از سوی دیگر  پایانه صادراتی دارای مزیت های بسیار بزرگی است که باید از زبان مجریان این طرح شنید

مجری طرح پایانه صادراتی جنوب کرمان در این زمینه افزود: ماشین‌آلات و تجهیزات به کار گرفته در این مجموعه از کشورهای هلند و ایتالیا با آخرین فناوری روز دنیا تامین شده که قابلیت‌ های مختلفی ازجمله تفکیک انواع محصول براساس رنگ، اندازه را وزن را دارد.

افشین حسنانی خاطرنشان کرد: طراحی، سرمایه‌گذاری و احداث این مجموعه از سوی بخش خصوصی بوده که ۶3 درصد سرمایه‌گذاری آن داخلی و 37درصد سهام آن از طرف دو سرمایه‌گذار خارجی از عمان تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه زمین این کارخانه حدود 5 هکتار است ؛ گفت : بر اساس برنامه ریزی ها برای انواع میوه و مرکبات ، بسته بندی انواع محصولات کشاورزی مانند خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل دلمه ای و هندوا نه است که در فاز نخست این واحد برای بیش از هزارو 170 نفر فرصت شغلی ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: تفکیک محصول براساس اندازه، وزن و رنگ برای درجه‌بندی و دسته‌بندی در بازاریابی و عرضه به بازارهای هدف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حسنانی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از فاز نخست این مجموعه با سرمایه‌گذاری ثابت ۲۸میلیارد تومان و سرمایه در گردش ۲۱میلیارد تومان به انجام میرسد گفت: در مجموع فرآوری و بسته‌ بندی ۵۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را دربر می‌گیرد.

وی افزود: رویکرد پایانه صادراتی جنوب کرمان 60 درصد صادراتی و ۴۰درصد تامین نیاز بازارهای داخلی است.

حسنانی خاطر نشان کرد: با بازاریابی و بازارسنجی‌های منطقه‌ای، عمده محصولات تولیدی در این پایانه به کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می شود.

جنوب استان کرمان یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی در کشور محسوب می شود که نیازمند کارخانه ی فرآوری است تا محصولات کشاورزی را بسته بندی کند.

انتهای پیام/ح
گزارش : از آذر عسکرپو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.