گاردین: نفوذ باندهای مافیا به داخل اردوگاه‌های پناهجویان یونان

گزارش‌های اخیر نهادهای مدنی حاکی از تلاش باندهای مافیا برای سوءاستفاده از آوارگان سوری است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، شواهد جدید نشان می‌دهد باندهای مافیایی به تازگی طعمه‌های خود برای روسپی‌گری و قاچاق مواد مخدر را از بین پناهجویان انتخاب می‌کنند.

مددکاران اجتماعی می‌گویند ده‌ها هزار مهاجر و پناهجو در یونان از سوی باندهای مافیایی یونان و آلبانی در معرض قربانی شدن قرار دارند. طی هفته‌های اخیر موارد زیادی از نفوذ اعضای باندهای مافیایی به داخل اردوگاه‌ها برای استخدام زنان و مردان به منظور روسپی‌گری یا قاچاق مواد مخدر گزارش شده است.

مددکاران حاضر در این اردوگاه‌ها معتقدند اگر اقدام عاجلی در جهت بهبود شرایط زندگی در اردوگاه‌های پناهندگان صورت نگیرد، به زودی فاجعه بزرگی در آنها رقم خواهد خورد؛ چراکه به اعتقاد آنها، وخامت شرایط زندگی در اردوگاه‌ها آنها را به انجام هر کاری وادار می‌کند.

طبق گزارش نهادهای مدنی و حقوق بشری اروپا، اردوگاه‌های پناهجویان یونان در حال حاضر به زمین حاصلخیزی برای پرورش تروریست، روسپی و قاچاقچی مواد مخدر تبدیل شده‌اند و اگر پناهجویان و شرایط سخت زندگی آنها در اردوگاه‌ها همچنان مورد بی‌توجهی دولت‌ها قرار گیرد، این پدیده به زودی چهره زشت خود را به جهان نشان خواهد داد. 

از زمانی که اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان مرزهای خود را در اوایل سال جاری به روی پناهجویان بستند، یونان به خانه اول پناهجویان تبدیل شده است. بسیاری از مقامات این کشور از افزایش روزافزون تعداد پناهجویان ابراز نگرانی کرده‌اند و از سوی دیگر، آنچه نگرانی آنها را بیش از پیش افزایش داده، دورنمای تاریک توافقی است که 5 ماه پیش برای جلوگیری از ورود پناهجویان به یونان بین آنکارا و اتحادیه اروپا به امضا رسید.

البته نگرانی آنها به هیچ وجه بی‌مورد نیست؛ چراکه از زمان کودتای نافرجام ماه گذشته در ترکیه، تعداد پناهجویانی که از این کشور وارد یونان شده‌اند به طور محسوسی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، تاخیر در فرآیند پذیرش پناهجویان، مشکلات زیادی را برای آنها و دولت یونان ایجاد کرده است. اردوگاه‌های احداث‌شده به دلیل ازدحام بیش از حد پناهجویان به هیچ وجه برای زندگی طولانی‌مدت آنها مناسب نیستند و در حال حاضر، پناهجویان روز به روز شرایط وحشتناک‌تری را برای زندگی تجربه می‌کنند.

طی هفته‌های اخیر موارد زیادی از استعمال مواد مخدر در این اردوگاه‌ها گزارش شده است. مددکاران اجتماعی می‌گویند اعضای باندهای مافیایی برای به استخدام درآوردن پناهجویان، برخی از آنها را طی هفته‌های اخیر گرفتار اعتیاد کرده‌اند. یک پناهجوی 17 ساله سوری می‌گوید تا پیش از ورود به اردوگاه پناهجویان هیچ شناختی از مواد مخدر نداشته است؛ اما اکنون به یک "استفاده‌کننده محض" تبدیل شده است. 

مددکاران اجتماعی می‌گویند بسیاری از پناهجویانی که به استفاده از مواد مخدر روی آورده‌اند، اکنون برای تامین هزینه‌های خود چاره‌ای جز همکاری با باندهای مافیا ندارند. به گفته آنها، بسیاری از پناهجویان اکنون به دلیل نیاز خود به استخدام باندهای مافیا درآمده و به قاچاق سیگار و مواد مخدر از مقدونیه به یونان می‌پردازند. 

سطح خشونت در اردوگاه‌های پناهجویان نیز طی هفته‌های اخیر به دلیل استعمال مواد مخدر به شدت افزایش یافته است و این مسئله در کنار موارد متعددی که از سوءاستفاده جنسی از زنان و دختران پناهجو در این مدت گزارش شده است، زنگ خطر دیگری را برای دولت یونان به صدا درآورده است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار