اصفهان؛

نذری برای آهوان

کشاورزان و دوستداران خیر محیط زیست استان اصفهان برای تغذیه علفخوران پارک ملی کلاه قاضی استان اصفهان بیش از 40 تن علوفه هدیه کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،نابودی حیات وحش ایران حکایت تلخی دارد. محیط بانان با چشمانی مرطوب و صورتی آفتاب سوخته مادرانه از نسلی مراقبت میکنند که روبه انقراض است.

خشکسالی، گرمای سوزان هوا و تشنگی در زیستگاه‌های طبیعی شهرستان اصفهان حیات وحش را با خطر جدی روبرو کرده است.

اصفهان به جهت قرارگیری در اقلیم خشک و کویری و همچنین با توجه به کمبود شدید آب چشمه‌ها، قنوات و رودخانه‌ها در فصل تابستان معمولاً در زیستگاه‌های خود دچار کاهش آب‌های سطحی می شود.

به دنبال بروز خشکسالی طی سال‌های اخیر در پارک ملی کلاه قاضی اصفهان، و به دنبال آن کمبود علوفه ، پراکنده و دور شدن حیات وحش ازاین مناطق امن، آسیب‌پذیر شدن آنها را در پی داشته و بر کمیت و کیفیت زاد و ولد آنها نیز تاثیر گذاشته است.

این روزها به دلیل گرم شدن هوا و فقر مراتع، محیط‌بانان پارک ملی کلاه قاضی اقدام به کاشت علوفه درمزرعه ای مخصوص این آهوان کرده اند علوفه هایی که کفاف علفخواران این منطقه را نداد و آنها را به تکاپو انداخت.

ولی این پایان راه نبودوخبرهای خوشی از یک نذر رسید...نذری که جان 3500 راس از این حیوانات را از خطر مرگ و انقراض نجات داد.

در حالي‌كه خشكسالي‌هاي پي در پي زندگي را براي حيات وحش اصفهان به ويژه آهوان اين استان دشوار كرده است، كشاورزان خير اصفهاني با نذر و اهداي علوفه براي نجات اين حيوانات مي‌كوشند؛ امري كه استانهای دیگرراهم درگیر و به این امر نیکو تشویق کرده است.

نذری برای آهوان

سرپرست پارک ملی کلاه قاضی گفت: خشكسالي به شدت بر پارک ملی كلاه‌قاضي اصفهان كه زيستگاه آهوان منطقه است اثر گذاشته و چراگاه‌هاي آنها را با تهدید مواجه کرده است.

علی اکبرنوروزی نیا، نذر و اهداي علوفه به حیاط وحش کلاه قاضی را از جمله پديده های نو پدید دانست و عنوان کرد: با این نذر نیکو 3500 راس آهو، بز، کل وحشی، قوچ و میش و دیگر حیوانات علفخوار در این منطقه از خطر مرگ و انقراض بر اثر گرسنگی نجات یافتند .

وی افزود: روزانه 5 بار تغذیه این حیوانات با کمک محیط بانان پارک ملی کلاه قاضی صورت می گیرد که در هر روز تقریبا 750 کیلو علوفه در منطقه توزیع می شود.

سرپرست پارک ملی کلاه قاضی اصفهان خرید و کاشت علوفه برای جبران کمبود علوفه مورد نیاز آهوان را از جمله دیگر اقدامات بیان کرد و یادآور شد: اين ميزان كفاف همه حيوانات منطقه را نمي‌دهد و امیدواریم با این نذر که برای اولین بار در از اصفهان شروع شد، دیگر استانها نیز برای کمک به حیات وحش اقدام به گسترش این موضوع نمایند.

نذری برای آهوان

نوروزی نیا گفت: همچنین جهت تامین آب گونههای حفاظت شده در منطقه، با وجود چشمه های آب، حوضچههایی در محل زیست آهوها ایجاد شده که خوشبختانه از تلفات این حیوانات جلوگیری کرده است.
گفتنی است: پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است وبزرگراه اصفهان ـ شیراز از کناره شمالی و غربی آن می گذرد. این پارک با مساحت 47184 هکتارمساحت در سال 74به عنوان پارک ملی معرفی شد.
در این منطقه تاکنون 252 گونه گیاهی مانند کاسنی، درمنه، علف شور، بنه و بادام کوهی، 17 گونه پستاندار، 45 گونه پرنده و 11 گونه خزنده شناسایی شده است.



انتهای پیام/م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار