جزئیات جدید در رابطه با فوت دختربچه افغانستانی در بیمارستان نمازی شیراز

مرگ دختر ۱۲ ساله افغان در بیمارستان نمازی شیراز با واکنش ها و اطلاعات نادرست زیادی در شبکه های اجتماعی همراه بود ، اما لطیفه رحمانی چرا پیوند کبد نشد و چگونه شد که فوت کرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، لطیفه رحمانی به دلیل ابتلا به سیروز کبدی در بیمارستان نمازی شیراز بستری شد و قرار بود کبد پدرش به او پیوند  شود، اما این کار به  دلیل عدم آمادگی هر دو نفر میسر نشد و لطیفه تسلیم مرگ شد.

معاون  درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفت : این بیمار در شرایط نامساعدی  برای پیوند قرار داشت و امکان پیوند از جسد نیز برای وی وجود نداشت .

دکتر علی بهادر افزود : ایشان مبتلا به سیروز کبدی بوده و کبدش از کار افتاده بود و با حال بسیار بد و وضعیت اضطراری  به بیمارستان مراجعه کرده بود و امکان پیوند کبد برای وی وجود نداشت .

وی با اشاره به اینکه برای کودکان دو نوع پیوند موجود است که یکی پیوند زنده به زنده و دیگری پیوند از جسد ،  افزود : معمولا در کودکان پیوند زنده از زنده انجام می شود اما در این کودک به دلیل شرایط حادی که داشت این عمل امکان پذیر نبود و شرایط پدر و مادر و زمان، اجازه این عمل را به ما نداد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد : در مورد پیوند از جسد نیز دست ما بسته بود چرا که این اقدام در کشورمان غیر قانونی است . اگر امکان داشت که ما می توانستیم از جسد اتباع ایرانی به اتباع خارجی پیوند را بزنیم حتما این کار را انجام می دادیم اما این اقدام در کشورمان مانند سایر کشور ها غیر قانونی است . ضمن اینکه همیشه هم کبد برای انجام پیوند موجود نیست.

وی با بیان اینکه این کودک از اتباع غیر قانونی در کشور بود، گفت : مسائل انسانی در مورد این بیمار انجام شده و بیمار بستری و تحت مداوا قرار گرفته است .

بهادر در مورد اینکه چرا امکان پیوند زنده به زنده برای کودک وجود نداشت، افزود : باید برای این کار آزمایشات گوناگون انجام می شد تا مشخص شود که برای پیوند مناسب است اما زمان ما را در این مورد یاری نکرد، به ویژه اینکه وضعیت کودک نیز در شرایطی نبود که این پیوند انجام شود باید سطح هوشیاری وی بالا می آمد تا مناسب پیوند شود . 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد : اگر شرایط بیمار در شرایطی بود که می شد پیوند زنده به زنده را انجام داد حتما این کار بدون توجه به هزینه انجام می شد اما حال بیمار اصلا مساعد انجام این عمل نبود .

 زمان یاری نکرد

عضو تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: تمامی خدمات پیوند بر روی نوجوان ۱۲ ساله افغان در بیمارستان نمازی به طور رایگان انجام شد و دلیل فوت ربطی به غیر ایرانی بودن ندارد.
 
حشمت الله مصلحی در گفتگو با مهر در خصوص مرگ نوجوان ۱۲ ساله افغان در بیمارستان نمازی شیراز تاکید کرد: این نوجوان به دلیل مشکلات کبد در تاریخ ۱۸ مرداد ماه به بیمارستان نمازی مراجعه و بستری شد و تمامی خدمات در بالاترین سطح ممکن به این نوجوان افغانی ارائه شد اما سرعت این بیماری به گونه ای بود که باعث فوت شد.
 
عضو تیم پیوند اعضای علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تمامی خدمات برای این بیمار به طور رایگان انجام شد و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز هزینه داشت.
 
مصلحی تصریح کرد: هیچگونه کوتاهی و کم کاری برای پیوند وجود نداشته زیرا سرعت این بیماری به حدی بود که زمان برای پیوند وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: غیر ایرانی بودن این بیمار به هیچ عنوان باعث نشد که در خدمات رسانی کم کاری داشته باشیم.

بیماری خیلی پیشرفت کرده بود

یک پزشک متخصص بیمارستان نمازی هم در این  باره گفت: این کودک با تشخیص انسفالوپاتی کبدی در آی سی یوی اطفال بستری شد و به دلیل وخامت شرایط بیمار به هیچ وجه امکان پیوند در عرض چند روزی که بستری بود وجود نداشت .ضمن این که طول مدت بستری ایشون در این بخش کوتاه بود.متاسفانه همراهان بیمار نمی توانستند بپذیرند بیماری در مراحل انتهایی است و توضیحات مکرر کادر درمان را إنکار می کردند .

وی افزود: هیچ امکانی برای نجات بیمار به  دلیل پیشرفت بیماری واقعا وجود نداشت.

جزئیات جدید در رابطه با فوت دختربچه افغانستانی در بیمارستان نمازی شیراز

لطیفه رحمانی

چرا پیوند عضو به اتباع خارجی ممنوع  است؟

بنابراین گزارش، مرداد ماه سال 93 بود که شورای عالی پیوند اعضا تصویب کرد، از این پس جراحی پیوند اعضای بدن به اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع شود.

 در این جلسه که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از پزشکان و جراحان برگزار شد، در دو مصوبه جداگانه جراحی پیوند اعضا به اتباع غیر ایرانی و همچنین جراحی پیوند در بیمارستانهای خصوصی ممنوع اعلام شد.

پیش از این مصوبه، اتباع غیر ایرانی می توانستند دهنده عضو را با خود از کشورشان به ایران بیاورند و در این صورت می توانستند از خدمات جراحی پیوند در ایران بهره مند شوند، اما پس از این مصوبه پیوند عضو در این شرایط نیز به اتباع خارجی در همه بیمارستانهای کشور ممنوع است.

در این جلسه همچنین برای جلوگیری از هر گونه تخلف در پیوند اعضای بدن، جراحی های پیوند نیز فقط به بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی واگذار و اجرای آن در بیمارستانهای خصوصی سراسر کشور ممنوع شد.

بنابراین گزارش جلسه شورای پیوند پس از دو سال وقفه، در پی گزارش مواردی از پیوند اعضای ایرانی به اتباع خارجی تشکیل شد و به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف و امکان قانونی برخورد قضایی با موارد متخلف، دو مصوبه یاد شده، به تصویب همه اعضای شورا رسید.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
سال گذشته برادر من به خاطر بیماری سی اف به بخش اورژانس بیمارستان ... منتقل شد، به خاطر مشکل ریه زیر دستگاه کپسول اکسیژن بود و به خاطر عدم پذیرش و گذشت زمان... کپسول همراهی ما تمام شد تا اومدیم کپسول جدید را تعویض کنیم به خاطر نرسیدن اکسیژن به مغز دچار مرگ مغزی شد و فوت کرد ...بعد با تهدید تحویل ندادن جنازه و ترسیدن بعضی از پرستاران از مافوق خودشان پرونده را لاپوشونی کردن ....امروز سالگرد برادرمه.
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۲:۵۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
بیمارستان نمازی ،بهتره بگیم قتلگاه،پدربزرگ من دراثراشتباه دکترقدوسی فوت کرد ،من چندروز اونجا بودم دریغ ازیه پرستار یادکتر دلسوز ،هیچ وقت نمیبخشمشو وآرزو میکنم تک تک مقصرها ،ازطرف خدا مجازات بشن،یه مشت آدم بیسواد وازخودراضی،خواهش میکنم هیچ کس مریضشو نمازی نبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
آخه چرا ما دیگه بیمارستانی تو شیراز نداریم که مجهز باشه به ای سی یو یا هر کوفت دیگه واسه نوزاد .این بیمارستان فقط مرده بیرون میده و خیلی الکی بیمار سالم نگه میدارن یکیش خود من که نوزاد پنج ماه خودمو به اجبار خودم نه گذاشتم لاین گیری کنن هم مرخصش کردم خدا لعنت کنه همه بی مسؤلیت های که اونجا کار میکنن داشتن بچه منو به کشتن میدادن با یه اشتباه .که نوزاد منو با یه نوزاد دیگه اشتباه گرفتن و اگر کسی جز من بود که بی سواد بود تا الان با مرگ فرزندش روبه رو بود بیشترین مقصر هم دانشجو ها بودن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
خداوندبیامرزدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
خداوندبیامرزدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
سلام
دختری هستم 30 ساله ساکن تهران 5ساله ازدواج کردم از ترش خرج و مخارج بچه میترسیم بچه دار بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
واقعا که انسانیت مرده
Pakistan
ناشناس
۱۲:۱۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
من پدرم را در همین بیمارستان بخش اتفاقات از دست دادم. برید ببینید که چطوری از بیماران در این بخش نگهداری میکنند.سالمترین فرد در اینجا عمودی بیرون نمیاد. این درد فقط مربوط به مهاجرین نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
این دکترا مگه برای نجات جون آدما بوجود نیومدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
خدایا چرا ما افغانستانی اینقدر بدبختیم
پ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
متاسفم واقعاً تسليت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
اينجا زندگى ميكنه بره اونجا كبد بياره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
اينام انسانن مثل منو شما متاسفم و تسليت ميگم به خانواده ى داغ دارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
خدا بیامرزدش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
روحش شاد
آخرین اخبار