اصفهان؛

نرخ بیکاری در استان اصفهان 2 درصد بالاتر از کشور است

استاندار اصفهان گفت: نرخ بیکاری در این استان نسبت به متوسط کشوری 2 درصد بالاتر است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،رسول زرگرپور در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی ویژه فرمانداران و مدیران ستادی استانداری افزود: اصفهان بعنوان مهمترین و اولین قطب اقتصادی کشور مطرح است به همین دلیل موضوع اقتصاد مقاومتی نیز در این استان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی اقتصاد مقاومتی را تنها راهکار حل چالش های اقتصادی کشور خواند و افزود: اقتصاد مقاومتی یک دستور کار و برنامه دولتی است و از این منظر نیز باید به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه چالش های اقتصادی در استان اصفهان بیش از هر نقطه دیگر در کشور خود را نشان می دهد، تصریح کرد: نرخ بیکاری در این استان نسبت به متوسط کشوری 2 درصد بالاتر است و نرخ تورم تا سال 94 بین یک تا یک و نیم درصد از متوسط کشوری بالاتر بود هرچند با اقدام های انجام شده اکنون نرخ تورم در این استان یک دهم تا دو دهم درصد از متوسط کشوری پایین تر آمده است.
زرگرپور با بیان اینکه از سال گذشته موضوع اقتصاد مقاومتی در استان بطور جدی پیگیری شد، گفت: ابتدای هر ماه جلسه ای در این زمینه برگزار می شد که بیشتر مباحث آن در باره کارهای آموزشی، تدوین اهداف و چارچوب ها و پیگیری مصوبه های ابلاغی بود.
وی ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته نیز دولت یکسری برنامه ها و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی را به استان ها ابلاغ کرد که پس از آن جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی هر 15 روز یک بار تشکیل می شد.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به بنام سال اقدام و عمل تصریح کرد: امسال نیز جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی با جدیت و اهتمام بیشتر و هر هفته یک بار در استان برگزار می شود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مقرر است هر استان یک وزیر معین(پشتیبان) در باره بحث اقتصاد مقاومتی داشته باشد، گفت: سه وزیر برای استان اصفهان پیشنهاد شده است که باید منتظر انتخاب و معرفی یکی از آنها در آینده نزدیک باشیم.
زرگرپور با اشاره به پیگیری سه محور اصلی در جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی استان افزود: این محورها شامل تعیین بُرش استانی برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی، معرفی طرح های استانی اقتصاد مقاومتی به ستاد فرماندهی در تهران و شناسایی قوانین مانع و اعلام آنها به تهران برای بررسی و اصلاح است.
وی توضیح داد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تهران از هر یک از دستگاه های اجرایی خواسته است تا سه برنامه کوتاه مدت(تا پایان دولت یازدهم)، میان مدت (تا پایان برنامه ششم توسعه) و بلندمدت(تا پایان چشم انداز 1404) تهیه و تدوین کنند که در زمان حاضر تمرکز بر روی برنامه های کوتاه مدت است.
وی با اشاره به اعلام و تصویب برنامه های کوتاه مدت وزارتخانه ها و ابلاغ آنها به استان ها افزود: اولین کار در ستاد اقتصاد مقاومتی استان این است که بُرش استانی این برنامه ها در دستگاه های مختلف اجرایی احصاء و پیگیری شود.
استاندار اصفهان در باره وظیفه دوم نیز گفت: علاوه بر طرح های ملی که از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به استان ها ابلاغ شده، ممکن است هر یک از دستگاه ها نیز دارای برنامه هایی با مفهوم اقتصاد مقاومتی باشند که این برنامه ها نیز باید به ستاد فرماندهی در تهران اعلام شود.
زرگرپور با اشاره به وظیفه سوم اظهار کرد: ممکن است برای اجراکردن اقتصاد مقاومتی در کشور قوانین ممانعت کننده ای وجود داشته باشد که لازم است این قوانین شناسایی و برای پیگیری یا اصلاح به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اعلام شود.
وی یکی از مباحث مرتبط با این موضوع را تفویض برخی اختیارهای وزارتخانه ها به دستگاه های اجرایی استان ها عنوان و اضافه کرد: سه ماه گذشته 50 وظیفه از وزارتخانه ها به استان ها محول شد اما در حدی نبود که بتواند همه نیازها را برطرف کند به همین دلیل با پیگیری وزارت کشور هفته گذشته 90 وظیفه دیگر از دستگاه های اجرایی ملی به استان ها تفویض شد.
استاندار اصفهان همچنین گفت:تا دو هفته آینده بسته ای از همه طرح های کوتاه مدت دستگاه های اجرایی که در قالب اقتصاد مقاومتی تعریف شده است، تهیه و ارائه خواهد شد.
وی در باره برخی مصادیق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تبلیغ جنس خارجی، خرید جنس خارجی توسط دستگاه های اجرایی که نمونه مشابه آن در داخل وجوددارد و بی توجهی به تولید داخل، از مصادیق ضد اقتصاد مقاومتی است.
زرگرپور همچنین به تشکیل نخستین ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان های استان اشاره کرد و خبر داد: امروز نخستین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان ها در کاشان برگزار می شود.
اقتصاد مقاومتی شامل کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.
سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 1392 به مسئولان کشور ابلاغ شد که بر اساس آن، وزارتخانه های مختلف طرح هایی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف کرده اند که در حال اجراست.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.