تلاش ستاد انتخاباتی اوون اسمیت برای لاپوشانی گاف پیشنهاد مذاکره با داعش

اظهارات نماینده پارلمان انگلیس در یک مناظره تلویزیونی درخصوص لزوم گفتگو با داعش برای حل بحران سوریه واکنش‌های منفی رسانه‌های این کشور را برانگیخت.

تلاش ستاد انتخاباتی اوون اسمیت برای لاپوشانی گاف پیشنهاد مذاکره با داعشبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجله انگلیسی «نیو استیتسمَن» در مطلبی نوشت: اظهارات «اوون اسمیت،» نماینده پارلمان انگلیس، در یک مناظره تلویزیونی درخصوص لزوم گفتگو با داعش برای حل بحران سوریه با واکنش‌های منفی افکار عمومی، سیاستمداران و رسانه‌های این کشور روبرو شد. اسمیت که شب گذشته (چهارشنبه شب) به همراه «جرمی کوربین» در مناظره انتخاباتی رهبری حزب کارگر انگلیس شرکت کرده بود، راه‌حل بحران سوریه را مذاکره غرب با گروه تروریستی داعش دانست.

نماینده پارلمان انگلیس در مناظره شبکه «بی‌بی‌سی» با اشاره به حضورش در مذاکرات صلح ایرلند شمالی در سال 1998 (1377)، که به امضای «توافق بلفاست» ( کاتولیک‌ها آن را «پیمان جمعه نیک» می‌نامند) انجامید، اظهار داشت: برای حل بحران سوریه لازم است با تمامی طرف‌های درگیر وارد مذاکره شویم. وی داعش را تشکیلات تروریستی خشنی خواند و افزود به نظر نمی‌رسد این گروه تروریستی در مقطع کنونی، تمایلی به برگزاری مذاکرات داشته باشند؛ اما، این موضوع می‌تواند تغییر کند و تمای درگیری‌ها و مناقشات را می‌توان از طریق گفتگو حل کرد.  

این در حالی است که جرمی کوربین، رقیب اسمیت برای رهبری حزب کارگر، در این مناظره اظهار داشت حاضر به مذاکره به گروه تروریستی داعش نیست. ستاد انتخاباتی کوربین اظهارات اسمیت را عجولانه و نسنجیده خواند.        

گاف داعشی اسمیت علاوه بر افکار عمومی، سیاستمداران و رسانه‌های انگلیس، انتقاد شدید اعضای حزب کارگر را نیز در پی داشته است. «آلن ویلیام جان اسمیت،» یکی از اعضای ارشد این حزب، مواضع اوون اسمیت را «ساده‌لوحی آشکار» خواند. 
 
سخنگوی ستاد انتخاباتی اسمیت برای لاپوشانی گاف وی اظهار داشت: اوون می‌داند که هیچ مذاکره‌ای نباید با داعش یا هیچ گروه تروریستی دیگری صورت گیرد؛ مگر آنکه آن‌ها از تمامی اقدامات خشونت‌آمیز خود دست بردارند. اسمیت بدلیل تجربه‌ای که از صلح ایرلند شمالی بدست آورده معتقد است تمامی طرف‌های درگیر که صادقانه خواهان برقراری صلح هستند در نهایت پای میز مذاکره خواهند نشست. در حال حاضر داعش در گفتگوهای خاورمیانه نقشی ندارد. این گروه تروریستی ممکن است هرگز در روند مذاکرات صلح این منطقه دخالت داده نشود.    




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار