باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تهران شهر عاری از متجاهران می‌شود؟/آمارهای ضد و نقیض از تعداد معتادان متجاهر

در حالی روز گذشته معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر وعده شهری عاری از معتادان متجهر را داده که تجربه نشان داده متجاهران بعد از اتمام طرح ها به سطح شهر بازمی گردند.

تهران شهر عاری از متجاهران می‌شود؟/آمارهای ضد و نقیض از تعداد معتادان متجاهربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بار دیگر طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر در تهران کلید خورد.

طرحی که پیش از این در چند نوبت در پایتخت اجرا شده و هر بار بعد از مدتی دوباره شاهد بازگشت اوضاع به زمان قبل از انجام طرح ها بودیم.

همین چند ماه پیش بود که محله هرندی از معتادان متجاهر پاکسازی شد اما اندکی بعد معتادان هرندی را بار دیگر پاتوق کردند و چادرهای آنها برپا شد.

قانون اجازه نگهداری بیش از 3 ماه و در صورت دستور قضایی تا سقف 6 ماه را برای معتادان داده است اما بعد از آن پیش بینی نشده که با معتادی که باردیگر به پاتوق ها باز می گردد چه باید کرد.

همین خلاء سبب شده تا معتادان هر بار بعد از مدتی به پاتوق ها بازگردند. البته قانون در این ارتباط مشکلی ندارد و مجازات زندان را در نظر گرفته اما از آنجایی که کمبود زندان برای نگهداری معتادان وجود دارد، این مجازات برای آنها اعمال نمی شود.

روز گذشته معاون مقابله با ستاد مبارزه با موادمخدر وعده شهری عاری از معتاد متجاهر را داد.

*جمع آوری 6 هزار معتاد متجاهر

اسدالله هادی نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان از آغاز طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر خبر داد.

وی با بیان اینکه جمع آوری معتادان بی وقفه از سوی نیروی انتظامی انجام می شود گفت: طرح ساماندهی و جمع آوری معتادان متجاهر دائما اجرا می شود اما اکنون در مرحله ای هستیم که حضور معتادان اضافه بر توان است. 

معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: برای درمان این افراد باید محل هایی باشد که در مقطعی ظرفیت آن کم بود ولی امروز با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر، استانداری، شهرداری و مقامات قضایی این ظرفیت ایجاد شده است تا تمام معتادان متجاهر از سطح شهر جمع آوری شوند.

وی همچنین یادآور شد: این طرح فعلا سراسری نیست و تنها در تهران اجرا خواهد شد چرا که مشکل معتادان متجاهر در تهران نمود بیشتری دارد و دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر تصمیم گرفته که تا 10 روز آینده دیگر در سطح شهر تهران شاهد هیچ معتاد متجاهری نباشیم.

هادی نژاد با اشاره به آغاز طرح جمع آوری معتادان متجاهر از شب گذشته گفت: مناطق تجمع این افراد مشخص شده و تاکنون 1500 نفر جمع آوری شده اند.

وی با تاکید بر اینکه شب گذشته 510 معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شده است گفت: با تمهیدات انجام شده دیگر شاهد بازگشت آنها به سطح شهر نخواهیم بود چرا که سیستم درمان می تواند علاوه بر 3 ماه ابتدایی، تقاضای تمدید 3 ماهه زمان حضور بیمار را داشته باشد.

به گفته معاون مقابله با عرضه ستاد مبارزه با موادمخدر، سیستم انگشت نگاری معتادان متجاهر در حال تکمیل است تا در صورت بازگشت آنها به چرخه اعتیاد، مطابق قانون جریمه زندان برای آنها اجرا شود.

وی همچنین در خصوص تعداد معتادان متجاهر تهران گفت: پیش بینی ما این است که در پایان طرح 6 هزار مرد و زن معتاد متجاهر از تهران جمع آوری شود تا دیگر معتاد متجاهری را نبینیم.

*12 هزار معتاد متجاهر در تهران

عبدالرضا رحمانی فضلی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر پیشتر تعداد معتادان متجاهر در تهران را 12 هزار نفر اعلام کرده بود.

وی درباره جمع‌آوری معتادین متجاهر نیز اظهار داشت:‌ در تهران حدود 10 تا 12 معتاد متجاهر است که اغلب آنها از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم ظرفیت جمع‌آوری 500 نفر از معتادان را داشته‌ایم گفت: تا پایان امسال برای 10 هزار نفر از معتادان متجاهر ظرفیت‌سازی می‌شود و از روزهای آینده نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر اقدام و پیش‌بینی می‌شود 5 تا 6 هزار نفر از این معتادان را از سطح تهران جمع‌آوری کنیم.

وزیر کشور گفت: ‌این معتادان 6 ماه نگهداری، درمان، سم‌زدایی و توانمند‌سازی می‌شوند. در این راستا دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت‌ بهداشت، سازمان بهزیستی، شهرداری و نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند. 

به گفته وزیر کشور جمع‌آوری معتادان متجاهر چهره شهر را تغییر می‌دهد.

* 50 هزار معتاد متجاهر در کشور

علیرضا جزینی قائم مقام سابق دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در یکی از مصاحبه های خود تعداد معتادان متجاهر در کشو را 50 هزار نفر عنوان کرد.

وی گفت: حدود 15 هزار نفر از معتادان متجاهر در تهران هستند که بخش اعظمی از معتادان نیز از شهرستان‌های به تهران آمده‌اند و در طرح‌های ساماندهی باید تلاش شود تا این معتادان به شهرها و استان‌های خودشان برگردند.

*تهران بدون متجاهر باقی می ماند؟

این بار اما هادی نژاد تأکید کرده است که تمهیداتی اندیشیده شده تا معتادان متجاهر بار دیگر به کوچه و خیابان های پایتخت بازنگردند،اتفاقی که هر بار بعد از اجرای طرح مذکور  رخ داده و بار دیگر پاتوق های معتادان شکل گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
اگه مواد وارد کشور نشه و تو کشور قانونی باشه که اگه یه سر سوزن هم از کسی بگیرن اعدامه یا بدتر حبس ابد در جزایر حکم بدن.دیگه با یکم صبر و عملی سازی حکم کسی مواد نمیاره تا جوانی دیگر آلوده بشه یا پاک شده ای دوباره بلغزه.البته درسته حرفی هست که از دهن در میاد ولی شدنی هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
همه معتاد ها رو جمع کنید بعد انها رو اعدام کنید .اگه ازاد شن دوباره به همون معتادی ادامه میدن و امنیت مردم رو به خطر میندازن
اگه همهشون رو بکشن خیلی عالی میشه....شهر پاک میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
باید منشا ء ورود مواد به کشور و سردسته های توزیع کننده دستگیر شوند و اعدام شوند.جای تعجب است که به راحتی آب خوردن و به قیمت بسیار پایین انواع مواد در دسترس جوانان هست!!!! یعنی مسئولین نمی توانن جلوش رو بگیرن !!!!!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
باید عاملان این فاجعه جمع اوری شوند ودر دریا ریخته شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
مگه میشه
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
معتادان سراسرکشورراجمع کنیدوببریدتویک جزیره دورافتاده وکمپ بزنیدوهمانجادرمان کنیدآنهاراودرهررشته وتخصصی دارن همونجاکارجلوشون بذاریدوبعدازپاک شدن به زادگاهشون بیاریدبخداقسم اینهابیمارند
آخرین اخبار