فرار داعش از شمال لیبی و افزایش نگرانی کشورهای همسایه از نفوذ تروریست‌ها

در پی عقب‌نشینی داعش از شهر سرت به سمت مناطق جنوب غربی لیبی، نگرانی کشورهای همجوار از جمله تونس و الجزایر بیشتر شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، داعش در دوره اخیر به دنبال شکست در شهرهای شمالی لیبی از جمله بنغازی و سرت در مناطق محدودی از این کشور محاصره شده است و همین مسئله احتمالا آن‌ها را وادار می‌کند تا حملاتشان را تشدید کنند.

با آغاز حملات جنگنده‌های آمریکا به مقرهای داعش در سرت، الجزایر و تونس تدابیر امنیتی خود را در مرزهایشان با لیبی به دلیل ترس از احتمال نفوذ داعش به این کشورها افزایش دادند و هواپیماها و بالگردهای نظامی را بر فراز مرزها مستقر کردند.

تونس در دوره اخیر دیوار حائلی را در مرز با لیبی با حمایت و تأیید آمریکا ساخته است. الجزایر نیز مثل تونس دیوار حائلی را در مرز با لیبی برای ممانعت از نفوذ داعش ساخته است.

مرزهای لیبی با کشورهایی مثل چاد و نیجر نیز امنیت ندارند و همین مسئله احتمالا تروریست‌های داعش را وادار خواهد کرد تا از این شکاف امنیتی برای نفوذ به این دو کشور بهره ببرند.

اما غربی‌ها نگران کمین کردن تروریست‌ها در مناطق جنوبی لیبی و استفاده از آن به عنوان پایگاهی برای فعالیت‌های خود در قاره آفریقا با هماهنگی دیگر گروه‌های تندرو مثل بوکوحرام نیجریه هستند.

مسئله‌ای که این نگرانی‌ها را توجیه می‌کند این است که جنوب لیبی صحرای وسیعی است که محافظت از آن بسیار مشکل است. ورودی‌های این صحرا تا حدی ناهموار هستند که تحت تعقیب قرار دادن تروریست‌ها در آنجا بسیار مشکل است. چنین فضایی همچنین مکان بسیار مناسبی برای تروریست‌هاست.

تحلیلگران غربی در اینکه داعش جنوب لیبی را به پایگاهی برای خود ولو به صورت موقتی تبدیل کند تردید دارند. غربی‌ها می‌گویند تروریست‌های داعش برای ایجاد مسیرهایی در سواحل لیبی که مسیر سری را از طریق دریای مدیترانه به اروپا برای آن‌ها ایجاد کند، دست از تلاش برنخواهند داشت.

ایتالیا از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته نشست فوق العاده‌ای را برای بررسی تحولات لیبی برگزار کنند. این نشان دهنده ترس روزافزون اروپایی‌ها از نفوذ داعش به کشورهایشان از طریق دریای مدیترانه است.

هنوز مشخص نیست که آیا فرار داعش از موقعیت جغرافیایی لیبی یک اقدام تاکتیکی است یا خروجی بدون بازگشت است. تا آن زمان جنگ با این گروه تروریستی که اعضایش مثل اختاپوس پاهایشان را بر روی نقشه جهان می‌گذارند، ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار