افغانستان استراتژی ملی باغ‌داری می‌سازد

وزارت زراعت و آبیاری افغانستان برای نهایی ساختن استراتژی ملی باغ‌داری، متخصصان، استادان و باغداران را در کابل گردهم جمع کرده است.

افغانستان استراتژی ملی باغ‌داری می‌سازد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، افغانستان زمین و آب و هوای مناسبی برای باغ‌داری دارد اما به گفته مقامات این وزارت در حال حاضر سالانه صدها میلیون دلار میوه از کشورهای دیگر وارد افغانستان می‌شود.

وزارت زراعت می‌گوید درحال حاضر افغانستان تنها از ۲۵ درصد زمین‌های قابل کشت خود استفاده می‌کند.

مسئولان این وزارت می‌گویند اگر باغ‌داری در کشور توسعه داده شود، نه تنها زمین‌های بیشتر زیر کشت خواهد رفت بلکه کشت مواد مخدر کاهش خواهد یافت و برای میلیون‌ها تن کار پیدا خواهد شد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت در مراسم امروزی به گونه نمونه گفت در حال حاضر افغانستان سالانه تنها به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار مالته، کینو (نارنگی) و کیله (موز) ازکشورهای همسایه وارد می‌کند و اگر باغ‌داری در کشور توسعه یابد، از خارج شدن صدها میلیون‌ دلار جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، بهترین راه برای رشد باغ‌داری، تجارتی ساختن آن است و آنها این موضوع را در استراتژی ملی باغ‌داری در نظر خواهند داشت.

رشد باغ‌داری در افغانستان

آمار وزارت زراعت نشان می‌دهد که باغ‌داری در کشور رشد داشته است .

به گفته مقامات این وزارت، در افغانستان در سال ۲۰۱۱ میلادی ساحه تحت پوشش میوه و سبزی ۲۴۰ هزار هکتار زمین بود که این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۳۶۰ هزار جریب زمین رسیده است.

معلومات وزارت زراعت نشان می‌دهد که ۳۴ درصد تولیدات داخلی متکی به محصولات باغ‌داری است که این رقم ۶.۷ درصد کل تولیدات داخلی ملی افغانستان را تشکیل می‌دهد.

عبدالستار مبارز، رئیس موسسه قوریه‌داران افغانستان می‌گوید در آغاز هیچ دانشی در مورد تولید نهال نداشتند ولی حالا سالانه هزاران نهال جدید را تولید کرده و در ولایات مختلف به فروش می‌رسانند.

بر اساس آمار سازمان غذا و زراعت جهان نیز اکنون در افغانستان نزدیک به دو میلیون نفر به کار در بخش باغ‌داری مشغول اند.

اما به گفته باغداران، مشکلاتی مانند ناامنی و تخریب باغ ها، سنتی بودن باغ‌داری، کمبود سرمایه و امکانات برای تشخیص آفات خاک و نباتات، نبود سردخانه، دانش مسلکی و عدم دسترسی به بازارهای منطقه و فرا منطقه از چالش‌های بزرگ بر سر راه رشد باغ‌داری در افغانستان است.

این مشکلات سبب شده که مقدار زیادی از تولیدات باغداران فاسد و از بین بروند.

ایرکا نوشت: آنها خواهان یافتن راه حل به مشکلات شان و گنجاندن آن در استراتژی ملی باغ‌داری هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، باغ ، وزارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.