فضای جنگی «تابستان مدیترانه‌ای» شتاب بیشتری به روایت قصه می‌دهد

نویسنده سریال «تابستان مدیترانه ای» با اشاره به ریتم تند این داستان گفت: در این داستان با مقوله جنگ سر و کار داریم و در این فضا حوادث و اتفاق‌ها با سرعت بیشتری جریان دارند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آرش گودرزی نویسنده سریال «تابستان مدیترانه‌ای» با اشاره به حفظ جذابیت‌های دراماتیک در کنار روایت رویدادهای سیاسی در این اثر بیان کرد: «تابستان مدیترانه‌ای» یک درام اصلی دارد که آن را جذاب و قابل فهم می‌کند. یکبار که درباره سریال «مدار صفر درجه» با آقای حسن فتحی صحبت می کردم، این الگو را در ذهن داشتم که اگر بتوانیم به الگوی موفق «مدار صفر درجه» نزدیک شویم، در سریال سازی موفق هستیم.

وی افزود: یک داستان با مشخصات «تابستان مدیترانه‌ای» نباید صرفا تحلیل سیاسی ارائه کند. اگرچه هدف من این است که بر مبنای پشتوانه‌های فکری و تحقیقی متن مخاطب فرهیخته را جذب کنم و مضامین فیلمنامه‌ام دم دستی و کلیشه‌ای نباشد. اما خود من زمانی که قصه را می‌نوشتم، جذابیت شخصیت‌ها و قهرمانان داستان را دوست داشتم و مشابهت‌هایشان با آدم‌های پیرامونی را پیدا می‌کردم. همیشه در جنگ شخصیت‌ها بروز می‌کنند. آدم های خاصی از دل بحران بیرون می‌آیند و امیدوارم این حس به بینندگان سریال هم در آینده منتقل شود.

این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا 26 قسمت برای پرداختن به ماجراهای سیاسی و درام «تابستان مدیترانه ای» کافی است یا نه، توضیح داد: بله، زیرا در این داستان با مقوله جنگ سر و کار داریم. در جنگ حوادث و اتفاق‌ها با سرعت بیشتری جریان دارند و می توان سریع تر قصه را در این بستر روایت کرد. در حالی که در درام نویسنده نگران این است که کاراکتر داستانش چه زمانی و چگونه ظهور می کند. «تابستان مدیترانه ای» ریتم تندی دارد. علیرغم این که ممکن است تصور شود در سال 1999 همه چیز راکد است، با این حال انگار همه چیز از درون به سمت انفجار می‌رود و تحولات خاورمیانه به سرعت در حال رخداد است. اشاره به برخی از آن ها همچون حمله به برج های دوقلو در سال 2001 و حمله به عراق در سال 2003 کافی است تا سریال ریتم تندی به خود بگیرد.

گودرزی با اشاره به همراهی و مشاوره حسن بهشتی‌پور مدیر سابقه شبکه «العالم» در طول نگارش این فیلمنامه، درباره رویکرد فکری متن خود گفت: اگرچه من سعی کردم بی طرف باشم، اما گفتمان های سیاسی غربی با خاورمیانه اصلا منصفانه نیست. مثلا اسرائیلی ها به راحتی از موضوع استفاده شان از سلاح های هسته ای گذر می کنند اما همین رژیم مدعی است که ایران نباید انرژی هسته ای صلح آمیز در اختیار داشته باشد!

وی در پاسخ به اینکه آیا تحولات اخیر منطقه در تغییر مسیر داستان «تابستان مدیترانه ای» تاثیر داشته است یا نه، خاطر نشان کرد: بله، ما در طول نگارش متن تغییرات زیادی بر آن اعمال کردیم. هر بار که بخشی از سوریه از بین می رفت و تخریب می شد، مجبور می شدم تا آن را از فیلمنامه حذف کنم. با این حال خط اصلی داستان کهنه نشدنی است. چراکه همیشه راه حل برخورد با دشمن یا مذاکره بوده یا جنگ و این تصمیم دو سویه همه سیاستمداران است. مسلک فکری ما جهاد و مبارزه را توصیه می کند. با این حال همیشه هم نمی توان مطلق به این برخورد نگریست و می توان مواجهه با دشمن همیشه صفر و صدی نباشد. مثلا در ماجرای اختلاف میان ترکیه و یونان بر سر مرزهای آبی و هوای قبرس و مسائلی از این دست که من در «تابستان مدیترانه ای» هم به آن اشاره کرده ام، این برخورد بینابین را تایید می کند و اگر کارگردانی برای ساخت این سریال انتخاب شود که بر شرایط خاورمیانه اشراف داشته باشد، این بازنمایی درست تر خواهد بود.

«تابستان مدیترانه‌ای» به قلم آرش گودرزی در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی رسانه ملی به رشته تحریر درآمده است.

این سریال داستان درباره دختری فلسطینی به نام یافا است که پس از اتمام تحصیلات دبیرستان برای ادامه تحصیل به بیروت می رود. او در دانشگاه با پسر ترک تباری به نام احمد آشنا می شود که دنباله‌رو راهی برای مذاکره با اسرائیل است؛ ولی حوادث رخ داده در داستان مسیر آنها را تغییر می‌دهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار