نگرانی رادیولوژیست ها از انجام سونوگرافی توسط متخصصان غیرمرتبط

رییس انجمن رادیولوژی ایران از دغدغه و نگرانی رادیولوژیست ها برای انجام سونوگرافی توسط متخصصان مختلف و غیرمرتبط خبر داد.

جلال شکوهی رییس انجمن رادیولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سونوگرافی از دیسیپلین های پایه ای رشته رادیولوژی است و متولی علمی مشخصی به نام هیات بورد و انجمن علمی رادیولوژی دارد.

وی با اشاره به قوانین مصوب وزارت بهداشت (در حد معاون وزیر) که هنوز از مجلس نگذشته اما قانونی است، ادامه داد: هرچند مطابق این قانون، رشته های دیگر می توانند از سونوگرافی استفاده کنند اما باید براساس شرط وزارت بهداشت (یعنی عدم دریافت وجه از بیمار، ویزیت تنها بیماران خود، نداشتن تابلو و سرنسخه) باشد.

جلال شکوهی با بیان اینکه رادیولوژیست ها برای حرفه خود چهار سال آموزش می بینند، اظهار داشت: نداشتن تابلو و سرنسخه برای این حرفه پزشکی بدین معنی است که آنها به طور حرفه ای رادیولوژیست نیستند و تنها بعد از شرکت در دوره های پودمانی سه ماهه به این کار می پردازند.
وی ادامه داد: داشتن دستگاه رادیولوژی، اراده و ارائه درخواست از جانب غیرمتخصصان، مسئله‌ای است که باید به جای انجمن ها، بیمه ها با آن مقابله کنند.

رییس انجمن رادیولوژی ایران تعداد رادیولوژیست های ایران را 2 هزار و 500 نفر دانست و بیان کرد: در مجموع برای این تعداد متخصص و مراکز درمانی مثل درمانگاهها بیش از پنج هزار دستگاه رادیولوژی احتیاج نیست درصورتی اگر قرار به داشتن دستگاه سونوگرافی برای تمام پزشکان مرتبط باشد بر خلاف تحقق اقتصاد مقاومتی عمل شده است.

وی با اشاره به افراد غیر متخصص در حوزه رادیولوژی عنوان کرد: هرچند با انجام سونوگرافی مطابق قانون و شرایط آنها مشکلی نداریم اما معمولا غیرمتخصصان دستگاههای کامل و مجهز را خریداری نمی کنند.

جلال شکوهی یادآور شد: طبق خواسته و اجازه وزارت بهداشت تمام متخصصان زنان و .. می توانند فقط در مطب‌هایشان سونوگرافی انجام دهند اما برخلاف پزشکان، رادیولوژیست ها باید از امکانات کامل رادیولوژی در کنار دستگاههای سونوگرافی برخوردار باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار