سنندج؛

دیدگاه‌های امام شافعی در بحث حاکمیت مورد توجه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: اگر دیدگاه‌های امام شافعی در بحث حاکمیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد بدون شک جهان اسلام قدرتمندتر و عزتمندتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، ۲۶مردادماه در هشتمین پیش کنگره امام شافعی در کامیاران، اظهار کرد: بسیار خرسندیم که برگزاری این پیش کنگره با سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن و دهه کرامت همزمان شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا، آزادگان و ایثارگران نبود امروز این عزت، سربلندی و کرامت برای مردم مسلمان ایران میسر نمی‌شد، افزود: ولادت و وفات امام رضا(ع) و امام شافعی نزدیک به هم بوده و این دو بزرگوار در یک زمان زندگی می‌کردند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان اعلام کرد: آنچه که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم این است که باید شخصیت و سیره علما و بزرگان دین را به خوبی بشناسیم و افکار و عقاید آنها را به مردم معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: همانطوری که نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند علما نقش ویژه‌ای در دین و حمایت از آموزه‌های دینی داشته‌اند، علمای امت رسول‌الله به دلیل حیطه‌ی اثرگذاری و نفوذشان از علمای بنی‌اسرائیل هم والاتر هستند.

آیت‌الله حسینی شاهرودی بیان کرد: وقتی که یک دانشمند اسلامی از دنیا می‌رود شکافی ایجاد می‌شود و این شکاف و جای خالی وی را نمی‌توان پر کرد.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: در هر زمانی خداوند متعال حجت‌هایی بر روی زمین دارد و امام شافعی در زمان خویش به عنوان عالمی والامقام و مجدد، زمینه ساز تحولات شگفتی در جهان اسلام شد و در زمان ما نیز امام خمینی(ره) به عنوان مجدد دین آمدند و تحولات بزرگی را در جهان اسلام ایجاد کردند.

وی ادامه داد: اگر به قبل از انقلاب برگردیم به این مهم پی می‌بریم که دنیا بین دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود و این دو طیف فکری علی رغم تفاوت در سوءگیری‌های سیاسی خویش در مسیر محو نام خدا و تضعیف دین با همدیگر متفق بودند شوروی کمونیست دین را افیون جامعه می‌دانست و بلوک غرب نیز با مبانی سکولاریسم و اومانیست انسان محوری را به جای خدامحوری در دنیا ترویج می‌کردند.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی عنوان کرد: امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی به سیطره غرب و شرق بر جامعه بشری پایان داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران جنگ بین تمدن‌ها و جنگ بین فرهنگ مادی و فرهنگ اسلامی جایگزین بین جنگ شرق و غرب شد.

وی در ادامه سخنان خویش به سیره و شخصیت امام شافعی اشاره کرد و افزود: امام شافعی پدری قریشی و مادری از سادات هاشمی داشتند و از طفولیت با قرآن خو گرفتند، ایشان حافظ قرآن بودند و در طول عمر با برکت خویش بر مبنای آیات قرآن فتاوایی را به جهان اسلام ارائه کردند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور افزود: ایشان در مسیر تعلیم و تعلم به جاهای بسیاری مسافرت کردند و نزد اساتید مختلف با گرایش‌ها و مذاهب، مشغول مختلف به تحصیل شدند.

وی یادآور شد: اگر در افکار امام شافعی در بخش‌های مختلف بصورت ویژه نگاه کنیم به این مهم پی می‌بریم، دردها و مشکلاتی در زمان ایشان وجود داشت که برای حل آن تلاش می‌کردند امروز نیز به نوعی دیگر در جهان اسلام بروز و نمود دارد.

آیت الله حسینی شاهرودی افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر دامن گیر جهان اسلام است وجود حاکمیت‌هایی است که در کشورهای اسلامی براساس زورگویی، دیکتاتوری و عدم توجه به مردم و تکیه بر دشمنان اسلام شکل گرفته است.

وی افزود: وقتی حاکمی با پول نظرش عوض می‌شود و از زورگویان می‌ترسد و به مردم خودش تکیه ندارد و به فکر سوء استفاده از مردم است دیگر نمی‌توان از وی انتظار داشت در مسیر دین و تقوی و عزت جامعه اسلامی قدم بردارد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان بیان کرد: امام شافعی در طول عمر خویش با برخوردهای غیرمتعارف و غیردینی حکام عباسی مبارزه کردند و در فنون رزمی و تیراندازی نیز فردی توانمند بودند. از نظر فقه و فتاوا نیز نظرات مختلفی را جمع آوری کرده و بر مبنای قرآن دیدگاه‌های خیلی خوبی را ارائه کردند و در حوزه سیاست و حکومت اسلامی نیز بی‌تفاوت نبودند.

وی افزود: علمای دین نمی‌توانند در بعد سیاست و حکومت اسلامی بی‌تفاوت باشند.

آیت‌الله حسینی شاهرودی افزود: اگر دیدگاه‌های امام شافعی در بحث حاکمیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد بدون شک جهان اسلام قدرتمندتر و عزتمندتر خواهد شد و روز به روز بر جایگاه و منزلت مسلمانان افزوده خواهد شد.

وی از میزبانی مردم، علما و روحانیون کامیاران تقدیر کرد و بر توسعه و گسترش برنامه های مرتبط با ترویج فقه امام شافعی و آشنایی هرچه بیشتر مردم با سیره و شخصیت ایشان تاکید کرد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.