اشرف‌غنی: دشمنان افغانستان امروز در انزوا هستند

ريیس جمهور افغانستان در دیدار با بزرگان ولایات کندهار، هلمند، زابل و ارزگان تاکید کرد که حکومت در نظر دارد پروژه های بزرگ زیربنایی از جمله بند سوم کجکی را عملی سازد.

رئیس جمهور: در گذشته ما در انزوا بودیم اما حالا دشمنان افغانستان در انزوا هستندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامه یی که وجود دارد، گفته است که این دیدار،  در ارگ صورت گرفت.

 در این نشست که با حضور شماری از مشاورین ریاست جهموری برگزار شد، حاجی آغا لالی دستگیری، سناتور محمد حنیف حنفی، ظاهرشاه رشیدی و محمدداوود فرهنگ، به نمایندگی از مردم ولایات کندهار، ارزگان، زابل و هلمند صحبت کردند.

حاجی آغالالی دستگیری، پیشنهادها و خواسته‌های مردم کندهار را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه، جلوگیری از فساد، اعزام هیئت با صلاحیت تحت ریاست لوی څارنوال به این ولایت، ایجاد نمایندگی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد، جلوگیری از سیاست سانسور و انحصار رسانه‌ها، حل مشکلات معارف و صحی، اعمار مدارس دینی برای زنان، ازدیاد تشکیل در شفاخانه میرویس و تسریع روند کار شفاخانه‌های جدید، جذب کدرهای ‌کندهار، حل مشکلات صنعت کاران و تاجران، تخصیص بودجه خاص به شاروالی، بازسازی جاده ها، اعمار بندها، حل مشکلات برق این ولایت، و مشکل پایه‌های برق را که تا ولایت غزنی رسیده‌است، با ريیس جمهور مطرح کرد.

سناتور محمد حنیف حنفی پیرامون وضعیت ولایت ارزگان صحبت کرد و پیشنهادها و خواسته های مردم این ولایت را در زمینۀ شاهراه، ازدیاد تشکیل نیروهای امنیتی و تجهیز بیشتر آنان، اعمار ساختمان پوهنتون و لیلیۀ مکتب ترینکوت، ترمیم جاده ها، خدمات صحی، معارف و جذب کدرهای این ولایت ارایه کرد.

ظاهرشاه رشیدی نیز به نمایندگی از مردم زابل در زمینۀ اعمار بندها، میدان هوایی و جادۀ شملزها، تکمیل تشکیل کندک سرحدی، جذب محصلین این ولایت در پوهنتون‌های مختلف صحبت کرد.

داوود فرهنگ به نمایندگی از مردم ولایت هلمند، با اشاره به مشکلات این ولایت خواهان تامین امنیت بهتر هلمند شد و گفت که مردم این ولایت، از تعیین والی و شاروال لشکرگاه و فعالیت های آنان راضی هستند.

فرهنگ افزود که به منظور جلوگیری از غصب زمین و ارزیابی زمین‌های غصب شده، باید یک هیئت با صلاحیت به این ولایت اعزام گردد.

وی با اشاره به مشکلات معارف و تعمیر پوهنتون این ولایت، خواهان اعمار کانال زمینداور گردید و خواستار معرفی هرچه زودتر معاون والی این ولایت شد.

محمد اشرف غنی نیز در سخنانی با تاکید بر اهمیت تجلیل از شخصیت های سیاسی واجتماعی به ویژه حشمت خلیل کرزی که هفتۀ پیش در ارگ صورت گرفت، از تلاش حکومت برای بهبود امنیت حوزه جنوب خبر داد.

رئیس جمهور گفت که به قول اردوی هلمند، توجه خاصی صورت گرفته و دوباره این قول اردو فعال شده است و وی روزانه در جریان کار آن قرار می گیرد.

اشرف غنی از بزرگان ولایات جنوبی خواست تا نظرها و پیشنهادهای خود را به منظور اصلاح پولیس، در چارچوب یک طرح منظم ترتیب و با ریاست جمهوری شریک سازند.

رئیس جمهور کشور خاطرنشان کرد که امکانات برای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تا چهار سال آینده تدارک شده است، و دوست و دشمن ما در منطقه مشخص می‌باشد.

او اضافه کرد: "در گذشته ما در انزوا بودیم؛ اما اکنون بدبینان افغانستان در انزوا قرار دارند.”

رئیس جمهور با بجا خواندن خواسته های مطرح شده در این نشست، گفت که تا سه‌ماه دیگر کار بند کجکی نیز به اتمام می‌رسد که با تکمیل شدن آن ۱۸ مگاوات برق نیز تولید خواهد شد. وی گفت در نظر است بند سوم کجکی نیز ساخته شود و با فعال شدن آن ۱۰۰ مگاوات برق تولید، یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره و کانال‌های آب زمینداور نیز احیا می شود.

اشرف غنی افزود که مهار آبهای هلمند و هریرود، از جمله اولویت های حکومت است. وی افزود که  با انتقال پروژه تاپی و برق ترکمنستان، مشکلات برق در ولایات جنوب حل خواهد شد.

رئیس دولت، در پاسخ به درخواست اعزام یک هیئت با صلاحیت به منظور ارزیابی وضعیت ولایات جنوب گفت که در صورت نیاز، این هیئت فرستاده خواهد شد.

اشرف غنی در پایان این نشست، با اشاره به کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان، گفت که بعد از این کنفرانس به منظور تشخیص مشکلات و دیدار با اقشار مردم به ولایات مختلف کشور، سفر خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار